کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

جوانه گندم چیست و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟

  • جوانه گندم چیست و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟

جوانه گندم بخش کوچکی از دانه گندم است که مسئولیت تولید مثل گیاه و ایجاد یک گندم جدید را بر عهده دارد. با اینکه جوانه گندم را از بیشتر محصولات فرآوری شده از گندم (مانند آرد سفید) جدا می‌کنند اما جزء مهمی از مواد مغذی گندم کامل به شمار می‌رود.

جوانه گندم را از فرآورده‌های حاصل از گندم تصفیه شده، مثل آرد سفید، به همراه سبوس جدا می‌کنند تا این فرآورده‌ها ماندگاری بیشتری پیدا کنند.

از سوی دیگر جوانه گندم را به برخی از گرانولاها، غلات صبحانه و نان ذرت اضافه می کنند و همچنین به صورت خام هم می‌فروشند. این ماده غذایی پرخاصیت در صدر مواد افزودنی به پای‌های میوه‌ای، ماست، بستنی و غلات سرد و گرم قرار دارد. همچنین می تواند جایگزین سالم تری برای پودر سوخاری در تهیه کوفته‌ی کله‌گنجشکی، میتلف (نان گوشت) و سوخاری کردن انواع گوشت باشد.

جوانه گندم علاوه بر پودر، به صورت مایع و کپسول ژله ای نیز موجود است و می‌توان از آن به عنوان چاشنی غذا یا مکمل غذایی استفاده کرد.

جوانه گندم چه فوایدی برای ما دارد؟

جوانه گندم به گفته متخصصان، یک مکمل خوراکی است که ارزش غذایی بالایی دارد. این جوانه منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی، فیبر و چربی‌های سالم به شمار می‌رود. همچنین منبع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E، یک ماده مغذی ضروری با خاصیت آنتی اکسیدانی، است. آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند و تحقیقات نشان می‌دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از بیماری‌ها بهترین گزینه هستند.

برخی بر این باورند که جوانه گندم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت قلب و عروق کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که غلات کامل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و به ما کمک کنند تا وزن خود را سالم نگه داریم.

طبق گزارش سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA)، شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن جوانه گندم به کنترل سطوح کلسترول خون کمک می کند. با این حال می گویند که برای تأیید برخی ادعاهای دیگر مانند محافظت از پوست در برابر پیری زودرس، کنترل فشار خون، بهبود عملکرد مغز یا کمک به هضم غذا شواهد کافی وجود ندارد.

جوانه گندم و تخم کتان هر دو برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه به کار برده شده اند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جوانه گندم ممکن است به درمان علائم یائسگی نیز کمک کند، اما این نتایج قطعی نیست.

آیا جوانه گندم عوارض جانبی هم دارد؟

افرادی که به عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند یا به گلوتن آلرژی دارند باید از مکمل های جوانه گندم پرهیز کنند، زیرا حاوی گلوتن است.

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند باید در مصرف جوانه گندم احتیاط کنند، زیرا یک پیمانه از آن حاوی تقریباً ۶۰ گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه گندم سرشار از تری‌گلیسرید (نوعی چربی) است. افرادی که بیماری قلبی دارند و همچنین کسانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی هستند، باید مصرف خود را کنترل کنند، زیرا سطوح بالای تری‌گلیسرید اثرات نامطلوبی برای سلامتی به همراه دارد و با مشکلات قلبی عروقی پیوند خورده است.

عصاره جوانه گندم ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند. این عوارض شامل اسهال، حالت تهوع، باد معده و سرگیجه است.

بنابراین پیش از افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی خود بهتر است در مورد مزایا و معایب آن با یک پزشک مشورت کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه