کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

ماساژ رایحه درمانی چیست؟

  • ماساژ رایحه درمانی چیست؟

ماساژ رایحه درمانی یا ماساژ آروماتراپی را به دلایل گوناگونی از جمله تن‌آرامی یا ریلکسیشن، کنترل درد و بهبود خلق و خو به کار می‌برند. این‌ها همچنین برخی از فواید پایه‌ای ماساژ درمانی نیز به شمار می‌رود. باور کلی بر این است که افزودن اسانس‌های روغنی به ماساژ، فواید آن را دوچندان می‌کند.

برخی از محبوب‌ترین اسانس‌های روغنی که در رایحه درمانی به کار گرفته می‌شوند عبارتند از:

رایحه درمانی (آروماتراپی) اغلب به عنوان یک سرویس مازاد به جلسه ماساژ معمولی اضافه می شود. ماساژ درمانگر ممکن است در طول جلسه اسانس روغنی را در دستگاه بخور ریخته تا رایحه آن در اتاق پخش شود و یا چند قطره روغن را به لوسیون ماساژ اضافه کرده و آن را مستقیماً روی پوست شما بمالد.

کاربردهای ماساژ رایحه درمانی

به گفته‌ی مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده (NCCIH)، حدود 7 درصد از بزرگسالان در این کشور به طور منظم از ماساژ درمانی استفاده می کنند.

ماساژ درمانی در واقع به دستکاری عضلات و غدد لنفاوی با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای فشار و مالش گفته می‌شود.

برخی از انواع ماساژ عبارتند از:

  • ماساژ بافت عمیق
  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ بارداری
  • ماساژ سنگ داغ

اسانس‌های روغنی را می‌توان به منظور رایحه‌درمانی به هر نوع ماساژی اضافه کرد.

تحقیقات نشان داده است که ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش کوتاه‌مدت دردها و آلام جسمی و بهبود خلق‌وخو کمک کند. همچنین، افزودن اسانس‌های روغنی به منظور انجام یک ماساژ رایحه درمانی می‌تواند این تأثیرات را دوچندان کند.

برای نمونه اگر احساس افسردگی دارید یا دچار دردها و آلام جسمی شده اید افزودن یک روغن تقویت‌کننده خلق و خو مثل روغن پرتقال می‌تواند حال شما را بهتر کند.

رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی (آروماتراپی) به کار گیری اسانس‌های روغنی برای بهره‌مندی از برخی فواید به‌خصوص آنها است. از جمله این اسانس‌های روغنی میتوان به روغن اسطوخودوس، روغن پرتقال، روغن ترنج، و روغن اکالیپتوس اشاره کرد. این «رایحه‌ها» همگی مشتقات گیاهی بوده که از گیاهان داروئی، گل ها و عصاره درختان به دست می‌آید. اسانس‌های روغنی بسیار غلیظ هستند، بنابراین برای استفاده‌ی صحیح و اصولی باید آن‌ها را در روغن‌های ملایم‌تر، مرطوب‌کننده‌ها، یا لوسیون‌ها ریخته تا رقیق شوند.

هدف کلی رایحه درمانی، بهبود سلامت جسمی و روحی شماست. امروزه افراد نسبت به گذشته بیشتر به مصرف محصولات حاوی اسانس‌های روغنی رو می‌آورند و آنها را در خانه بخور داده و یا بعد از رقیق کردن روی پوست‌شان می‌مالند.

آیا رایحه درمانی تأثیر دارد؟

پژوهش‌های علمی درباره اثرات رایحه درمانی بر سلامتی ضد و نقیض یا ناکافی است.

به گفته‌ی مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین ایالات متحده، در برخی از پژوهش‌ها نشان داده شده است که روغن‌های محرک تقویت خلق‌و‌خو واقعا مؤثر هستند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن لیمو، روغن پرتقال و روغن نارنگی اشاره کرد. با این حال در همین پژوهش‌ها دریافتند که روغن اسطوخودوس با وجود اینکه عموما بی‌خطر شناخته می‌شود، اما تأثیری بر خلق‌و‌خو ندارد.

مطالعه دیگری تأثیر روغن بابونه و ماساژ درمانی را بر کاهش اضطراب مورد بررسی قرار داد. به گفته‌ی مؤسسه ملی سرطان آمریکا (NCI)، نتایج نشان داد که ماساژ با روغن بابونه نسبت به ماساژ بدون رایحه درمانی، علائم اضطراب را بسیار بیشتر کاهش می‌دهد.

روی هم رفته، مؤسسه ملی سرطان آمریکا یادآور می‌شود که رایحه درمانی می تواند برای موارد زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بی‌خوابی
  • تهوع
  • درد

خطرات احتمالی ماساژ رایحه درمانی

ماساژ رایحه درمانی عموماً خطرات کمی دارد. یکی از نکات قابل توجه، حساسیت احتمالی به اسانس‌های روغنی است که در طول جلسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماساژ درمانگر شما همیشه باید قبل از استفاده از روغن روی پوست، آن را با لوسیون ماساژ یا روغن حامل رقیق کند.

اگر مطمئن نیستید که به یک روغن خاص حساسیت دارید یا نه، از درمانگر بخواهید به جای اینکه آن را مستقیم روی پوست شما بمالد، روغن را در فضای اتاق بخور دهد.

علائم احتمالی واکنش آلرژیک به اسانس‌های روغنی عبارت است از:

  • جوش
  • کهیر
  • قرمزی
  • تورم
  • خارش

یک نکته قابل توجه دیگر، نبود نظارت بر اسانس‌های روغنی و محصولات حاوی اسانس‌های روغنی که در ماساژ آروماتراپی از آنها استفاده می‌شود است. از آنجا که بسیاری از اسانس‌های روغنی بعنوان لوازم آرایشی در نظر گرفته می‌شود، سازمان غذا و دارو (FDA) بر ایمنی و اثربخشی آنها نظارت نمی‌کند.

آیا رایحه درمانی در طول دوران بارداری بی خطر است؟

شاید نه.

خود ماساژ بارداری به طور کلی بی خطر تلقی می شود. اما اگر درد ساق پا یا سابقه لخته شدن خون دارید، نباید ماساژ بگیرید. اگر دنبال ماساژ رایحه درمانی در دوران بارداری هستید، قبل از آن حتما با پزشک خود در مورد اینکه کدام روغن ها بی خطر هستند صحبت کنید. این نگرانی وجود دارد که اسانس‌های روغنی از جفت عبور کرده و به جنین آسیب برساند.

به گفته‌ی انجمن ملی آروماتراپی کل‌نگر آمریکا (NAHA)، زنان باردار باید از مصرف اسانس‌های روغنی زیر خودداری کنند:

  • روغن انیسون (بادیان رومی)
  • روغن ریحان
  • روغن غان (درخت توس)
  • روغن جعفری
  • روغن پونه
  • روغن مریم گلی
  • روغن ترخون
  • روغن زمستان سبز

همچنین در مورد استفاده از ماساژ رایحه درمانی برای کودکان خردسال باید احتیاط کرد.

نکاتی برای ماساژ رایحه درمانی

برای اینکه از  ماساژ آروماتراپی یا هر نوع ماساژ دیگری بهترین نتیجه را بگیرید، هنگام ثبت‌نام این نکات را در نظر داشته باشید:

  • اسانس روغنی را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای افزایش روحیه می‌توانید رایحه مرکباتی، برای تن‌آرامی روغن اسطوخودوس و برای کنترل درد روغن اکالیپتوس را انتخاب کنید.
  • تصمیم بگیرید که آیا می خواهید روغن در طول جلسه ماساژ بخور داده یا مستقیماً روی پوست‌تان مالیده شود. اگر به روغن خاصی حساسیت دارید، بهتر است از آن صرف نظر کرده و چیز دیگری را انتخاب کنید.
  • با شکم پر به ماساژ نروید – این کار می تواند در طی جلسه و بعد از آن باعث ناراحتی معده شود.
  • قبل و بلافاصله بعد از ماساژ آب بنوشید و خوردن میان وعده را هم از قلم نیندازید.
  • بعد از ماساژ دوش آب گرم بگیرید. این کار به حذف هرگونه روغن باقی مانده از روی پوست شما کمک می کند.

نخستین منبع شما برای دریافت پاسخ سوالات‌تان در زمینه‌ی ماساژ رایحه درمانی، خود ماساژ درمانگر شماست. ایشان می‌تواند با توجه به نیازهایتان، روغن خاصی را پیشنهاد داده و در مورد محصولاتی که استفاده می‌کند و تکنیک‌هایی که به کار می‌بندد توضیح دهد.

اگر درمانگر شما در زمینه ماساژ رایحه درمانی خاطر جمع به نظر نمی‌رسد ممکن است تجربه زیادی در استفاده از رایحه درمانی در ماساژ نداشته باشد.

برخی از اسانس‌های روغنی می‌تواند باعث تحریک آسم و دیگر مشکلات تنفسی شود. همچنین استفاده از روغن مرکبات (مانند لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت) می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید آسیب‌پذیرتر کند. پس از استفاده از روغن گریپ‌فروت، روغن پرتقال یا هر روغن مرکبات دیگری روی پوست، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

همچنین در طول مدت ماساژ راحت باشید و از صحبت کردن نترسید. اگر حین ماساژ احساس ناراحتی کردید، به ماساژ درمانگر اطلاع دهید. همچنین هر زمان که خواستید می‌توانید از ایشان درخواست کنید روغن بیشتری بمالد، یا فشار بیشتر یا کمتری اعمال کند.

به یاد داشته باشید که این جلسه برای راحتی شما طراحی شده و فضایی آرام دارد. درمانگر با سوالات پی در پی خلوت شما را بهم نمی زند. این که بخواهید صحبت کنید یا نه کاملا به شما بستگی دارد.

شما همچنین می‌توانید در خارج از جلسات ماساژ با بخور دادن اسانس‌های روغنی در خانه خود، از برخی فواید رایحه درمانی بهره‌مند شوید.

سخن آخر

ماساژ رایحه درمانی، اگر توسط یک ماساژ درمانگر حرفه ای انجام شود، می‌تواند تجربه شما را لذت‌بخش‌تر کرده و در نهایت برنامه مراقبت شخصی‌تان را بهبود بخشد.

در حالی که پژوهش‌های علمی در زمینه‌ی ارزیابی خواص رایحه درمانی برای سلامتی همچنان در حال انجام است، اما شکی نیست که این کار اغلب با کاهش موقتی احساس درد یا علائم بیماری روحی به برخی افراد کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

رایحه درمانی هنگامی که با اصول ماساژ درمانی پیوند زده شود، ممکن است شما را در رسیدن به تا حال و هوای بهتر و تازه‌تر یاری رساند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه