کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

7 مورد از خواص روغن گردو و کاربردهای آن

  • 7 مورد از خواص روغن گردو و کاربردهای آن

مصرف روغن گردو ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، قند خون را پایین بیاورد و اثرات ضد سرطانی داشته باشد. با این حال، مطالعات به جای روغن گردو بیشتر روی خود مغز گردوی کامل متمرکز بوده است.

روغن گردو از طریق فشردن (پرس کردن) مغز گردوی کامل به دست می آید.

این روغن دارای طعم آجیلی ملایم بوده و حاوی برخی از مواد مغذی و ترکیبات مفید موجود در گردو، از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول ها است.

در این مقاله به بررسی 7 مورد از خواص نوید بخش روغن گردو می پردازیم.

1. می‌تواند سلامت پوست را تقویت کند

مواد مغذی موجود در روغن گردو می تواند سلامت پوست را تقویت کند.

یک قاشق غذاخوری (13.6 گرم) روغن گردو حاوی بیش از 1.41 گرم (کمی بالاتر از میزان توصیه شده روزانه) اسید چرب امگا-3 به نام اسید آلفا-لینولنیک (ALA) است.

در بدن شما، مقداری از ALA به اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا-3 به نام اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) تبدیل می‌شود که به شکل‌گیری اجزای سازنده پوست شما کمک می‌کنند.

به همین دلیل، امگا-3 موجود در روغن گردو ممکن است باعث تحریک رشد پوست، مبارزه با بیماری‌های التهابی پوست و بهبود زخم شود.

علاوه بر آن، روغن گردو حاوی مقادیر زیادی از اسید چرب امگا-6 به نام اسید لینولئیک (LA) است که غالب ترین اسید چرب در لایه بیرونی پوست بدن به شمار می‌رود.

خلاصه اینکه مصرف روغن گردو باعث می‌شود تا بدن شما اسیدهای چرب ضروری که برای سلامت پوست حیاتی هستند را به مقدار بیشتری دریافت کند.

خلاصه

گردو به عنوان منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع، به ویژه امگا-3 ALA و امگا-6 LA، نقشی حیاتی در سلامت پوست ایفا می‌کند.

2. ممکن است التهاب را کاهش دهد

با افزودن روغن گردو به رژیم غذایی می‌توانید با التهاب مزمن که با بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و سایر مشکلات سلامتی پیوند خورده است، مبارزه کنید.

یک مطالعه 6 هفته‌ای روی ۲۳ فرد بزرگسال با کلسترول بالا نشان داد که رژیم غذایی سرشار از اسید آلفا-لینولنیک (ALA)، یکی از اسیدهای چرب اصلی روغن گردو، تولید پروتئین‌های التهابی در بدن را کاهش می‌دهد.

گردو همچنین سرشار از پلی‌فنول‌هایی به نام الاژیتانین است که باکتری‌های روده شما آن‌ها را به ترکیبات مفید دیگری تبدیل می‌کنند.

این ترکیبات ممکن است با خواص ضدالتهابی خود، به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و با آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. این شاید توضیح آن باشد که چرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌است روغن گردو می‌تواند با التهاب مبارزه کرده و فعالیت آنتی‌اکسیدانی سلول را افزایش دهد.

با این حال، مشخص نیست که ترکیبات مفید گردو تا چه حد در طی فرآیند تولید روغن گردو حفظ می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که روغن گردو بیش از ۵ درصد از فعالیت آنتی‌اکسیدانی گردوی کامل را ندارد.

بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ضد التهابی روغن گردو مورد نیاز است.

خلاصه

روغن گردو به لطف محتوای ALA و الاژیتانین می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

3. به کاهش فشار خون کمک می‌کند

مصرف روغن گردو ممکن است به کاهش فشار خون بالا که یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است، کمک کند.

مطالعات حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از گردوی کامل، احتمالا به دلیل دارا بودن سطوح بالای آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، اسید لینولئیک (LA) و پلی‌فنول‌ها می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با توجه به اینکه روغن گردو نیز سرشار از این ترکیبات است، ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.

مطالعه‌ای بر روی ۱۵ فرد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی که سطح کلسترول نسبتاً بالایی داشتند نشان داد که مصرف روغن گردو به طور چشمگیری عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد که به نوبه‌ی خود می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

با این حال، برای اثبات تأثیرات بالقوه روغن گردو بر فشار خون به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خلاصه

مطالعات نشان داده‌است که مصرف گردو و روغن گردو می‌تواند به بهبود عملکرد عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون کمک کند.

4. کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد

مصرف روغن گردو ممکن است به کنترل قند خون در افراد دیابتی نوع ۲ کمک کند.

قند خون بالا در صورت عدم کنترل می‌تواند با گذشت زمان منجر به آسیب چشم و کلیه، بیماری قلبی و سکته مغزی شود. مصرف مواد غذایی که قند خون را پایین می‌آورد، مانند روغن گردو، می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند.

در مطالعه‌ای بر روی ۱۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) روغن گردو به مدت ۳ ماه، به طور چشمگیری قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین A1c - که میانگین میزان قند موجود در خون فرد در ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد - را در مقایسه با وضعیت اولیه آن‌ها کاهش داد.

تاثیر مثبت روغن گردو بر کنترل قند خون ممکن است به دلیل غلظت بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باشد که به مقابله با استرس اکسیداتیو ناشی از قند خون بالا کمک می‌کند.

خلاصه

مطالعات حاکی از آن است که مصرف روغن گردو ممکن است به کاهش قند خون و سطح هموگلوبین A1c در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

5. سطوح کلسترول را بهبود می‌بخشد

مصرف منظم گردو می‌تواند به کاهش سطوح بالای تری گلیسرید، کلسترول کل و کلسترول LDL (چربی بد خون) که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند، کمک کند.

این خاصیت احتمالا به خاطر میزان بالای اسید چرب امگا ۳ و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در گردو است که در روغن گردو هم یافت می‌شود.

در یک مطالعه بر روی ۶۰ فرد بزرگسال که تری گلیسرید بالایی داشتند، گروهی که به مدت ۴۵ روز روزانه کپسولی حاوی ۳ گرم روغن گردو مصرف کردند، نسبت به وضعیت اولیه خود شاهد کاهش چشمگیری در سطح تری‌گلیسرید خون خود بودند.

بر اساس این نتایج، به نظر می‌رسد افزودن روغن گردو به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند، اما برای اطمینان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خلاصه

مصرف روغن گردو ممکن است باعث کاهش سطح تری گلیسرید، کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

6. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

برخی ترکیبات خاص موجود در روغن گردو ممکن است به پیشگیری از پیشرفت برخی سرطان‌ها کمک کند.

به ویژه اینکه بدن شما الاژیتانین‌های موجود در گردو را به اسید الاژیک و سپس به ترکیباتی به نام یورولیتین تبدیل می‌کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که یورولیتین‌ها ممکن است به کنترل سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA)، که یک عامل خطر برای سرطان پروستات به شمار می‌رود، کمک کرده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند.

همچنین مصرف گردو در مطالعات جانوری و مشاهده‌ای با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ مرتبط بوده است.

با این حال، برای نتیجه گیری قطعی در مورد اثرات ضد سرطانی روغن گردو، به تحقیقات جامع‌تری در زمینه تأثیرات روغن گردو بر روی انسان‌ها نیاز داریم.

خلاصه

مصرف گردو با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها پیوند خورده است. این احتمالاً به دلیل وجود ترکیباتی به نام «یورولیتین» در گردو است که از «الاژیتانین‌ها» نشأت می‌گیرد. با این حال، تاکنون هیچ مطالعه‌ای اثر ضدسرطانی روغن گردو را کند و کاو نکرده است.

7. افزودن آن به رژیم غذایی آسان است

روغن گردو را به آسانی می‌توان پیدا کرده و به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد.

این روغن معمولا رنگ روشن و طعم آجیلی ملایم دارد. باکیفیت‌ترین روغن‌های گردو، روغن‌های پرس سرد و تصفیه نشده هستند، چون در روش‌های دیگر مواد اولیه تحت فرآوری و حرارت بالا قرار میگیرند که باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی و تلخ شدن طعم روغن می‌شود.

استفاده از روغن گردو برای سرخ کردن با حرارت بالا یا تفت دادن توصیه نمی‌شود. به علاوه اینکه اکثر روغن‌های گردو بعد از باز شدن، تنها به مدت ۱ تا ۲ ماه آن هم در جای خشک و خنک قابل نگهداری هستند و بعد از آن فاسد می‌شوند.

متداول‌ترین کاربرد روغن گردو، به‌عنوان چاشنی در سس سالاد به همراه سرکه و ادویه است. همچنین روی سبزیجات بخارپز شده هم خیلی خوشمزه است.

روغن گردو را می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و ارگانیک تخصصی و همچنین به صورت آنلاین پیدا کنید. این روغن معمولا گران‌تر از روغن‌های دیگر است.

خلاصه

روغن گردوی پرس سرد و تصفیه نشده طعمی دلپذیر و آجیلی دارد. این روغن عمدتاً در سس سالاد و سایر غذاهای سرد استفاده می‌شود.

سخن آخر

روغن گردو یک روغن آجیلی خوشمزه است که از فشردن گردوی کامل به دست می‌آید.

این روغن سرشار از اسید چرب امگا-3 آلفا-لینولنیک (ALA) و سایر اسیدهای چرب غیراشباع، و همچنین الاژیتانین‌ها و سایر ترکیبات پلی‌فنولیک است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند.

بنابراین، مصرف روغن گردو ممکن است به بهبود سطح قند خون و تقویت سلامت قلب، در کنار چندین فایده دیگر، کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای بهره‌مندی از فواید احتمالی روغن گردو، سعی کنید از آن در سس سالاد و سایر غذاهای سرد استفاده کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه