کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

نحوه استفاده از روغن برای پوست چرب

پوست چرب به راحتی قابل تشخیص است. اولین نشانه های بالینی آن، براق و روغنی شدن پوست ناشی از هایپر سبوره - یعنی تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) - است که به طور خاص در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه) خود را نشان می‌دهد.

سایر مشخصه های پوست چرب:

  • جوش‌های سرسیاه
  • بافت نامنظم پوست
  • منافذ باز

اگر پوست چرب دارید، احتمالاً به هر قیمتی از روغن‌های صورت دوری می‌کنید. این در وهله اول منطقی به نظر می‌رسد. پوست چرب به دلیل تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) که باعث انسداد منافذ می‌شود، مستعد جوش‌‌های سرسیاه و آکنه است. بنابراین اجتناب از محصولی که یک لایه دیگر از روغن به پوست شما اضافه می‌کند، به نظر کار درستی می‌آید.

اما اگر به شما بگوییم بعضی از روغن‌های صورت هستند که ادعا دارند می‌توانند به پوست چرب کمک کرده و حتی از بروز جوش‌های سرسیاه جلوگیری کنند، چطور؟ گیج شدید نه؟، اما پس از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که استفاده از روغن صورت روی پوست چرب آنقدرها هم که به نظر می‌رسد غیرمنطقی نیست.

برخلاف تصور عموم، مرطوب کردن پوست چرب با روغن صورت نیز می تواند فوایدی داشته باشد، به شرط آن که به درستی انجام شود و با سایر راهکارهای کنترل چربی پوست همراه گردد.

پس، آیا می توان روی پوست چرب روغن زد؟

پاسخ کوتاه این است بله می‌توان روی پوست چرب روغن زد. با این حال، برای فهمیدن چرایی آن، باید کمی بیشتر توضیح دهیم.

مرطوب کردن پوست چرب می تواند به طرز عجیبی چالش برانگیز باشد. دلیل اصلی این است که افراد با این نوع پوست اغلب احساس می کنند که می توانند از مرطوب کننده صرف نظر کرده و به جای آن از محصولات مراقبت پوستی که صورتشان را مات می کنند، استفاده کنند، زیرا پوست آنها به طور طبیعی چرب است. با این حال، صرف نظر کردن از مرطوب کننده ممکن است فقط منجر به کم آبی پوست شده و چرخه معیوبی از تولید بیش از حد چربی را ایجاد کند.

اکثر افراد با پوست چرب، درواقع پوست دهیدراته دارند. پوست دهیدراته به معنای کمبود آب است. این به این دلیل است که آن‌ها از محصولات بسیار قوی برای خشک کردن پوست خود استفاده می‌کنند، اما پوستشان برای جبران کمبود رطوبت، چربی بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه دچار جوش می‌شود.

اینجاست که فواید روغن‌های صورت خود را نشان می‌دهند. روغن جذب روغن می‌شود، بنابراین می‌تواند پوست را متعادل کرده و به عنوان یک مرطوب‌کننده عمل کند. با این حال، استفاده از نوع مناسب روغن بسیار مهم است.

علاوه بر آبرسانی به پوست، برخی روغن‌های صورت به دلیل خواص ضدالتهابی که دارند ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کرده و مانع از بروز آکنه و جوش شوند. همچنین روغن‌هایی (مثل روغن جوجوبا) با ترکیبی شبیه به چربی طبیعی پوست (سبوم) وجود دارند که ممکن است در تنظیم سبوم مؤثر باشند.

نرخ کمدوژنیک

برای انتخاب روغن مناسب پوست چرب، ابتدا باید با نرخ کومدون‌زایی یا نرخ کومدوژنیک (Comedogenic Rating) آشنا شوید. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که یک ماده‌ی خاص چقدر احتمال دارد تا منافذ پوست شما را مسدود کند. نرخ کومدوژنیک با عددی بین 0 تا 5 نشان داده می‌شود که 0 کمترین احتمال مسدود کردن منافذ و 5 بیشترین احتمال را نشان می‌دهد. بنابراین برای پوست چرب، استفاده از روغن‌هایی با کمترین نرخ کومدوژنیک توصیه می‌شود.

روغن‌های سبک مانند جوجوبا، شاهدانه، آرگان، گل مغربی، آلوئه ورا، روغن درخت چای، رزهیپ، گردو و هسته انگور نرخ کمدوژنیک پایینی دارند برای پوست چرب مناسب هستند.

ترکیبات روغن

نکته‌ی بسیار مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، ترکیب اسیدهای چرب موجود در روغنی است که انتخاب می‌کنید. طیف اسیدهای چرب یک روغن، ویژگی‌های آن روغن را در رابطه با ماندگاری، قدرت انسداد، نفوذ و حتی احساسی که روی پوست از خود باقی می‌گذارد، تعیین می‌ کند.

اگر پوستی مستعد آکنه دارید، باید از روغن‌هایی که سرشار از اسید اولئیک هستند، اجتناب کنید. اسید اولئیک، یک اسید چرب تک غیر اشباع امگا-9 است که در بسیاری از روغن‌های گیاهی از جمله روغن آووکادو و زیتون وجود دارد. اسید اولئیک می‌تواند دیواره محافظ پوست را مختل کند و نفوذ مولکول‌هایی را که می‌توانند بر تعادل پوست شما تأثیر بگذارند، افزایش دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پوست‌های چرب و مستعد آکنه، احتمالاً دچار کمبود اسید لینولئیک (Linoleic Acid) هستند. اسید لینولئیک یک اسید چرب غیر اشباع امگا ۶ است که در روغن شاهدانه و روغن گل همیشه بهار یافت می‌شود. این اسید چرب قادر است سد دفاعی پوست را ترمیم و بازسازی، با همکاری سرامیدها (چربی‌های ضروری برای بازسازی سد دفاعی) رطوبت پوست را حفظ، التهابات پوستی را کاهش و به تنظیم چربی پوست کمک کند.

مقدار مصرف روغن

و اما نکته آخر که اهمیت آن از موارد قبلی کمتر نیست مقدار روغنی هست که باید روی پوست استفاده کنیم که برای پوست صورت در حد یکی دو قطره کفایت می‌کند. به خصوص در مورد پوست مستعد آکنه و چرب، استفاده مقدار کمی روغن بهتر است.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه