کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص و کاربردهای روغن آویشن برای سلامتی

  • خواص و کاربردهای روغن آویشن برای سلامتی

احتمالا با کاربرد آویشن به عنوان یک سبزی معطر و چاشنی غذا آشنا هستید. گیاه آویشن (Thymus vulgaris) علاوه بر اینکه به طعم غذا جان تازه می‌بخشد، سرچشمه‌ی اسانس روغنی آویشن نیز هست.

روغن آویشن دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتری است. این روغن معمولا به عنوان یک ماده‌ی نگهدارنده در مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک ماده متشکله در ساخت دهانشویه نیز استفاده کرد.

خواص و کاربردهای روغن آویشن

مطالعات متعددی وجود دارد که از توانایی روغن آویشن برای کاهش یا از بین بردن باکتری‌های غذایی، تقویت سلامت قلب و کاهش التهاب در بدن، در میان سایر فواید آن، پشتیبانی می کند.

البته قبل از اینکه برای خرید یک بطری روغن آویشن پای تان را از خانه بیرون بگذارید، مهم است بدانید که هیچ گواهی دال بر اینکه روغن آویشن به خودی خود می‌تواند هیچ بیماری خاصی را درمان کند، وجود ندارد.

با اینکه به تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما در حال حاضر باور عمومی بر این است که روغن آویشن اگر به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع، نه به تنهایی، مورد استفاده بگیرد، برای سلامتی مفید خواهد بود.

روغن آویشن حاوی ترکیبات گوناگونی است که برای سلامتی مفید هستند. این ترکیبات عبارتند از:

  • کارواکرول
  • تیمول
  • لینالول
  • سینئول یا اوکالیپتول
  • کافور
  • بورنئول

در ادامه، به فواید این ترکیبات برای کاربردهای مختلف روغن آویشن می پردازیم.

1. آکنه

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن آویشن در کاهش باکتری‌های عامل آکنه روی پوست مؤثر است. یک مطالعه جانوری در زمینه مقایسه روغن آویشن با روغن پونه کوهی، نشان داد که هر دو روغن قادر به از بین بردن باکتری‌ها هستند، اما روغن پونه کوهی در انجام این کار مؤثرتر است.

2. کچلی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)

ماساژ سر با مخلوطی از روغن آویشن همراه با سایر اسانس‌های روغنی و یک روغن حامل، ممکن است به عنوان راه درمانی برای پیشگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، برای نشان دادن اینکه روغن آویشن برای درمان این عارضه مؤثر است یا نه داده‌های کمی در دست است. با این حال شواهد برخاسته از تجربیات شخصی حاکی از آن است که مخلوطی از اسانس‌های روغنی، شامل روغن آویشن، ممکن است به صورت یک راه درمان مؤثر عمل کند.

3. سرطان پستان

یک مطالعه بسیار مقدماتی نشان داد که عصاره آویشن وحشی ممکن است سرانجام نوید بخش مبارزه با سرطان پستان باشد.

4. سرفه و عفونت دستگاه تنفسی

اعتقاد بر این است که تیمول موجود در روغن آویشن دارای خواص ضد اسپاسم است. مطالعات نیز نشان داده شده است که روغن آویشن در صورت مخلوط شدن با روغن پامچال در کاهش سرفه و همچنین کاهش مدت زمان عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی موثر است.

5. نگهدارنده مواد غذایی

طبق مطالعه‌ای که در مجله‌ی پزشکی و زندگی (Journal of Medicine and Life) گزارش شده است، روغن آویشن در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های مرتبط با مواد غذایی مؤثر است.

آویشن و تیمول در برابر باکتری‌هایی از جمله سالمونلا، استافیلوکوکوس اورئوس و هلیکوباکتر پیلوری خاصیت ضد باکتریایی دارند.

6. بیماری قلبی

طبق مطالعه‌ای آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۰ که در مجله‌ی تحقیقات لیپید (Journal of Lipid Research) منتشر شد، کارواکرول موجود در روغن آویشن یک عامل ضدالتهاب مؤثر با قابلیت محافظت از قلب است، که این روغن را به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری قلبی مفید می‌سازد.

7. بهداشت دهان و دندان

اثرات ضد التهابی تیمول در چندین مطالعه مستند شده است. تیمول موجود در روغن آویشن در کاهش التهاب و عفونت موثر است.

طبق تحقیقات اخیر، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی تیمول آن را برای سلامت دهان و دندان مفید می سازد. این ترکیب را بعنوان ماده متشکله در محصولات مراقبت از دندان از جمله دهانشویه به کار می‌برند.

عوارض جانبی روغن آویشن

اگر به نعناع حساسیت دارید، ممکن است به آویشن و روغن آویشن نیز حساسیت داشته باشید.

عوارض جانبی روغن آویشن عبارتند از:

  • واکنش‌های آلرژیک، از درماتیت تماسی گرفته تا علائم تب یونجه
  • سرگیجه
  • التهاب ملتحمه (قرمزی چشم)
  • سردرد
  • آسم
  • ضعف عضلانی
  • تحریک و ناراحتی دستگاه گوارش

روغن آویشن را نباید ببلعید یا بدون رقیق سازی روی پوست خود بمالید. قبل از استفاده از روغن آویشن، به خصوص در دوران بارداری یا شیردهی، با پزشک خود صحبت کنید،.

روغن آویشن نباید به کودکان داده شود. هنگام بخور دادن اسانس‌های روغنی، حواستان به کودکان و حیوانات خانگی که ممکن است به روغن واکنش نشان دهند باشد.

نحوه استفاده از روغن آویشن برای طاسی منطقه‌ای (کچلی سکه‌ای)

یک آزمایش تجربی آروماتراپی کوچک که در سال ۱۹۹۸ انجام شد نشان داد که روغن آویشن برای برخی از افراد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا یا طاسی منطقه‌ای نتایج خوبی به همراه دارد، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات محکمی در این زمینه انجام نشده است.

استفاده از روغن آویشن بعید است ضرری به همراه داشته باشد، بنابراین شاید بخواهید آن را امتحان کرده و با نحوه عملکرد آن آشنا شوید. اگر می خواهید یک درمان مبتنی بر رایحه درمانی خانگی برای درمان مشکلات پوست سرتان را امتحان کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک روغن گیاهی مانند روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور را به عنوان روغن حامل انتخاب کنید.
  2. ۲ تا ۳ فنجان از روغن حامل را با ۳ تا ۵ قطره از هر یک از روغن های آویشن، اسطوخودوس، رزماری و چوب سدر مخلوط کنید. هر کدام از این روغن ها خواصی دارند که ممکن است برای رشد مو یا سلامت پوست سر مفید باشد. 
  3. روزانه مقدار کمی از آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید. 
  4. به مدت یک ساعت یا یک شب بگذارید بماند. 
  5. سرتان با یک شامپو و نرم کننده ملایم بشویید.
  6. این درمان ممکن است چند ماه طول بکشد تا اثر کند. در صورت بروز هرگونه تحریک پوست سر، مصرف را قطع کنید.

قبل از امتحان این روش درمانی، با هر کدام از روغن‌هایی که نام برده شد یک تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که پوست، چشم یا مجاری بینی شما را تحریک نمی کند.

اسانس‌های روغنی همیشه باید قبل از تست با روغن حامل مخلوط شوند. از اسانس روغنی رقیق نشده روی پوست سر یا هر ناحیه دیگری از پوست بدنتان استفاده نکنید.

روغن آویشن چگونه به دست می‌آید؟

روغن آویشن معمولاً از برگ و گل گیاه آویشن و طی دو مرحله تقطیر با بخار به دست می‌آید. در اولین تقطیر، روغن آویشن قرمز رنگی به دست می‌آید که قوی و تیره‌رنگ است و رایحه‌ی ادویه‌ای دارد. روغن آویشن قرمز اغلب به عنوان نت میانی در صنعت عطرسازی به کار برده می‌شود.

اگر روغن آویشن قرمز تحت فرآیند تقطیر دوم قرار گیرد، روغن طلایی تا زرد کم‌رنگی حاصل می‌شود. این رایج‌ترین نوع روغن آویشن است که آن را روغن آویشن یا روغن آویشن سفید می‌نامند.

سخن آخر

تحقیقات نشان داده است که روغن آویشن برای تسکین چندین عارضه سلامتی مفید است و سلامت قلب و بهداشت دهان و دندان را تقویت می کند. این روغن به تنهایی راه درمان هیچ بیماری خاصی نیست، اما ممکن است در ترکیب با سایر روش‌های درمانی کاربردهای مفیدی داشته باشد.

روغن آویشن را همچنین می توان در محصولات تجاری، از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی نیز یافت. این روغن به دلیل خاصیت نگهدارنده و ضد میکروبی بودن اغلب در این گونه محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه