کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

فواید روغن بادام شیرین برای پوست، مو و آشپزی

  • فواید روغن بادام شیرین برای پوست، مو و آشپزی

روغن بادام حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E، منیزیم و سایر مواد معدنی است. استفاده از آن می تواند ضمن کمک به سلامت کلی شما، موهای وز را کاهش داده و به بهبود رنگ پوست‌تان نیز کمک کند. اینها تنها بخشی از مزایای روغن بادام هستند.

بادام ها مثابه‌ی یک نیروگاه تغذیه ای هستند. آنها سرشار از چربی های سالم، فیبر، فیتوشیمیایی ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. بادام در ابتدا در خاورمیانه کشت می شد، اما امروزه کالیفرنیا بزرگترین تولیدکننده بادام در جهان است. جالب است بدانید که تولید بادام در کالیفرنیا طی 20 سال گذشته دو برابر شده است. دلیل این افزایش تقاضا، آگاهی فزاینده مردم از فواید بی شمار بادام برای سلامتی است. انجمن قلب آمریکا به دلیل وجود چربی های سالم، بادام را به عنوان یک خوراکی مفید برای قلب معرفی می کند.

اما روغن بادام چطور؟ در اینجا نگاهی به فواید آن برای سلامتی می اندازیم.

روغن بادام چیست؟

نزدیک به نیمی از وزن یک بادام خشک از روغن تشکیل شده است. برای به دست آوردن روغن، بادام های رسیده را با حرارت کمی تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن استخراج شود. این روغن بادام خالص تصفیه نشده، مواد مغذی و طعم طبیعی روغن را حفظ می کند. برای تهیه روغن بادام تصفیه شده، اغلب از حرارت بالا و گاهی حتی مواد شیمیایی استفاده می شود. روغن بادام تصفیه شده در برابر حرارت مقاوم تر، اما فاقد ارزش غذایی روغن بادام تصفیه نشده است. همچنین یادآوری می‌کنیم که روغن بادام (معروف به روغن بادام شیرین) با روغن بادام تلخ که از گونه‌ی دیگری از بادام تهیه می‌شود متفاوت است.

فواید کلی روغن بادام شیرین

روغن بادام سرشار از ویتامین E و منبعی غنی از منیزیم، فسفر و مس است. این روغن با کوله باری از آنتی اکسیدان به جنگ رادیکال های آزاد می‌رود. همچنین خاصیت ضد التهابی داشته و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است که می تواند به حفظ سطح کلسترول سالم، بهبود و حافظه کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.

فواید روغن بادام شیرین برای پوست

روغن بادام قرن هاست که برای تسکین پوست و درمان زخم و جراحات جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در طب سنتی چینی و آیورودا نیز از آن برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می شده است.

علاوه بر تسکین خشکی پوست، روغن بادام شیرین می تواند رنگ و بافت پوست را نیز بهبود ببخشد. این روغن به شدت نرم کننده است، به این معنی که به آبرسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می کند. روغن بادام به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و غنی بودن آن از ویتامین A، می تواند برای درمان آکنه نیز مفید باشد. همچنین، غلظت ویتامین E موجود در آن می تواند باعث ترمیم آسیب های ناشی از نور خورشید، کاهش علائم پیری و محو شدن جای زخم شود.

روغن بادام به سرعت جذب پوست شده و یک مرطوب‌کننده قوی است، بنابراین می‌‌توانید آن را هم روی پوست صورت و هم بدن استفاده کنید. روغن بادام را می‌توانید به تنهایی روی پوست بزنید یا برای بهره‌مندی از خواص بیشتر، آن را با سایر اسانس‌های روغنی مخلوط کنید. این روغن علاوه بر مرطوب کردن پوست، یک گزینه عالی برای روغن ماساژ یا درمان‌های پوستی نیز محسوب می‌شود.

علاوه بر این، روغن بادام دارای خواص ضد قارچی قوی نیز هست. با مالیدن آن روی پا می‌توانید از ابتلا به بیماری پای ورزشکاران پیشگیری، یا سایر عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی را درمان کنید. همچنین می‌توانید از روغن بادام به عنوان یک پاک‌کننده‌ی ملایم برای پاک کردن آرایش نیز استفاده کنید.

فواید روغن بادام شیرین برای مو

علاوه بر پوست، موهای شما نیز می‌توانند از روغن بادام بهره ببرند. این روغن با خاصیت نرم‌کنندگی و تقویت‌کنندگی، غنی از ویتامین B-7 (بیوتین) است که می‌تواند موها و ناخن‌ها را سالم و قوی نگه دارد. روغن بادام با داشتن SPF 5 طبیعی، به محافظت مو در برابر آسیب نور خورشید نیز کمک می‌کند.

می توانید از روغن بادام به عنوان درمان بیماری‌های پوست سر استفاده کنید. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن باعث می شود تا به طور موثری، قارچ‌های شبه مخمر که عامل اصلی ایجاد شوره سر هستند را متعادل کند. روغن بادام به راحتی جذب پوست می شود و به همین دلیل در آبرسانی به پوست سر و پاکسازی فولیکول های مو بسیار موثر عمل می کند.

شما حتی می‌توانید از روغن بادام برای کاهش موخوره و بهبود موهای آسیب‌دیده استفاده کنید. مقدار کمی از آن را قبل از خشک کردن مو، روی ساقه‌های مو بمالید تا آن‌ها را آبرسانی کرده و از وز شدن موها جلوگیری کنید.

آیا می‌توان با روغن بادام شیرین آشپزی کرد؟

قلب‌تان از شما بابت خوردن روغن بادام قدردانی خواهد کرد. روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که به افزایش سطح کلسترول “خوب” یا لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) کمک می‌کند. علاوه بر این، زمانی که روغن بادام جایگزین چربی های اشباع شده و ترانس شود، می تواند سطح "کلسترول بد" یا لیپوپروتئین های با چگالی پایین (LDL) را کاهش دهد.

روغن بادام به دلیل داشتن سطوح بالای آنتی اکسیدان ها، توانایی کاهش التهاب در بدن و تاثیر آن بر کلسترول، می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

هنگام پخت و پز با روغن بادام، به خاطر داشته باشید که روغن‌های تصفیه نشده یا بکر را روی حرارت کم نگه دارید تا از سوختن روغن و از بین رفتن ارزش غذایی آن جلوگیری شود. روغن بادام بهترین گزینه برای سس سالاد، پخت و بز با حرارت کم یا به عنوان چاشنی غذا است.

طعم ملایم روغن بادام آن را برای افزودن به انواع غذاها ایده‌آل می‌کند. روغن تصفیه‌شده‌ی این محصول به دلیل فرآیند خاصی که طی می‌کند، در برابر حرارت بالا (تا 215 درجه سانتی‌گراد) مقاوم بوده و برای تفت دادن یا سرخ کردن نیز قابل استفاده است.

سخن آخر

اگرچه خود بادام بیشترین مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می‌دهد، روغن بادام نیز می‌تواند گزینه‌ای سالم برای افزودن به رژیم غذایی شما باشد.

فارغ از اینکه روغن بادام را به بدن خود می‌مالید یا روی سالادتان می‌ریزید، به دنبال روغن بادام تصفیه‌نشده یا بکر باشید. روغن تصفیه‌نشده مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کند و برای پوست، مو و سلامتی شما مفید هستند.

در صورت عدم اطمینان از داشتن هر گونه حساسیت نسبت به آجیل، پیش از مصرف خوراکی روغن بادام یا استفاده موضعی آن، حتما تست حساسیت انجام دهید. اگر هم فکر می‌کنید به آجیل حساسیت ندارید، قبل از استفاده از روغن بادام در روتین مراقبت پوستی خود، مقدار کمی از آن را روی قسمت داخلی مچ دست خود به عنوان تست بمالید و واکنش پوستتان را بررسی کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه