کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا با روغن های طبیعی میتوان زونا را درمان کرد؟

  • آیا با روغن های طبیعی میتوان زونا را درمان کرد؟

به طور خلاصه روغن‌های طبیعی شمعدانی، نعناع فلفلی، آویشن، لیمو و اسطوخودوس ممکن است به کاهش درد و خارش ناشی از زونا کمک کنند، اما هرگز نباید آنها را روی پوست زخم شده یا بثورات فعال زونا استفاده کرد. پس جانب احتیاط را رعایت کنید.

بیماری زونا، توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند پس از بهبودی از آبله مرغان تا سنین بالاتر در سلول‌های عصبی شما به صورت غیرفعال و نهفته باقی بماند و سپس به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شده و به شکل بیماری زونا خود را نشان دهد.

واکسن زونا در پیشگیری از عود این بیماری مؤثر است و داروهایی مانند داروهای ضد ویروس و پمادهای ضد درد در کنترل علائم آن کارآمد هستند. برخی از متخصصان تغذیه و متخصصان استخوان‌درمانی همچنین استفاده از روغن‌های طبیعی را به عنوان بخشی از رویکرد کنترل طبیعی این بیماری توصیه می‌کنند. اما، آیا روغن‌های طبیعی در این زمینه مؤثر و بی خطرند؟

روغن‌های طبیعی برای زونا: دیدگاه یک پزشک

دکتر نیکول ون گرونینگن، پژوهشگر بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو (به اختصار UCSF) می گوید: « اگرچه گزارش‌هایی مبنی بر خاصیت ضد ویروسی برخی از روغن‌های طبیعی وجود دارد، اما هیچ داده‌ای که از مصرف موضعی آنها به عنوان روش اصلی درمان زونا پشتیبانی کند در دسترس نیست.»

پژوهش‌ها در مورد فواید درمانی روغن‌های طبیعی محدود است و عمدتاً شامل مطالعات جانوری می‌شود.

از منظر بالینی، با وجود اینکه روغن‌های طبیعی یک روش درمانی اولیه به شمار نمی‌روند، اما دکتر ون گرونینگن آنها را به طور کامل رد نمی کند. او توضیح می دهد: « در نوشته‌جات پزشکی گزارش هایی وجود دارد که از به کار گیری روغن نعناع و روغن شمعدانی برای درمان درد مرتبط با زونا پشتیبانی می کند.»

درد طولانی مدت (نورالژی پس از هرپس) یکی از عوارض زونا است. برخی از افراد حتی پس از بهبود بثورات و ضایعات پوستی، همچنان در ناحیه آسیب دیده دچار درد موضعی می شوند.

دکتر ون گرونینگن اضافه می کند: «کپسایسین، یکی از اجزای طبیعی فلفل قرمز، در تسکین درد ناشی از عارضه‌های گوناگون، از جمله زونا عالی عمل می‌کند. بیماران باید بدانند که داروهای مبتنی بر شواهد علمی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به کاهش دردهای عصبی عمده کمک کند.»

روغن های طبیعی که ممکن است به درمان زونا کمک کنند

طبق گفته دکتر ون گرونینگن، برای درد و خارش ناشی از زونا، روغن های زیر ممکن است مفید باشند:

  • کپسایسین
  • روغن نعناع فلفلی
  • روغن شمعدانی

این روغن ها ممکن است به عنوان مکمل داروهای تجویزی زونا که توسط پزشک شما تجویز شده است، عمل کنند.

بریژیتا لورن، متخصص سلامت کل نگر ساکن کالیفرنیا، روغن هایی مانند موارد زیر را نیز توصیه می کند:

لورن توصیه می کند این روغن ها را با روغن شمعدانی مخلوط کنید. می توانید 10 قطره از روغن های لیمو، آویشن و شمعدانی را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل با کیفیت اضافه کنید و مخلوط را روی بثورات زونا بمالید.

مالیدن این مخلوط روی نواحی دردناک ممکن است به طور موقت برای برخی از افراد، درد زونا را تسکین دهد. همچنین، اثرات مرطوب کنندگی روغن نارگیل ممکن است به پیشگیری از خارش و ترک خوردن در نواحی آسیب دیده کمک کند.

می توانید از این مخلوط روغن های طبیعی به صورت روزانه استفاده کنید، اما بهتر است قبل از استفاده از آن روی بثورات، ابتدا یک تست حساسیت انجام دهید به این صورت که آن را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید و 48 ساعت صبر کنید تا ببینید درچار هر گونه واکنش آلرژیک می‌شوید یا نه.

لورن می گوید از آنجایی که استرس یکی از عوامل شایع برای بیماری زونا است، اختصاص دادن زمان به خودمراقبتی ممکن است فوایدی به همراه داشته باشد. مراقبت از خود به معنای انجام فعالیت‌هایی است که به سلامت جسمی و روحی شما کمک می‌کند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند ورزش، مدیتیشن، گذراندن وقت در طبیعت یا معاشرت با عزیزان‌تان باشد.

همچنین می توانید از روغن های طبیعی به عنوان رایحه درمانی استفاده کنید. این کار شامل گرم کردن روغن و استنشاق عطر آن نیز است.

یک کارآزمایی کنترل شده در سال 2024 در زمینه‌ی درد پس از زونا نشان داد که استفاده از روغن اسطوخودوس در رایحه درمانی، شدت و میزان درد را در افراد مبتلا به نورالژی (درد عصبی) پس از زونا کاهش می دهد. سایر مواد شیمیایی طبیعی موجود در گل ها مانند لینالول و لینالیل استات نیز اثر تسکین دهنده ای داشتند.

دیگر روغن های طبیعی با خاصیت بالقوه ضد درد و ضد عفونی کننده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • میخک صدپر
  • شبدر
  • رزماری
  • زنجبیل

هشداری در خصوص استفاده از روغن های طبیعی برای زونا

استفاده از روغن های طبیعی روی پوست یا به عنوان بخشی از آروماتراپی با عوارض جانبی عمده ای همراه نیست. با این حال، بدن  هر کسی از دیگری متفاوت است و آنچه برای شخص دیگری مفید است، ممکن است برای شما سودمند نباشد. هنگام استفاده از روغن های طبیعی یا هر محصول دیگری روی پوست، احتمال تحریک و واکنش های آلرژیک وجود دارد.

مقالات و تحقیقات موجود در مورد استفاده از این روغن ها محدود است، که در نتیجه تعیین دوز مناسب را با چالش روبه‌رو می کند. علاوه بر این، کیفیت برخی از روغن های طبیعی موجود در بازار قابل تضمین نیست. برخی از آنها ممکن است آنقدر رقیق شده باشند که هیچ اثر درمانی نداشته باشند. پس همیشه به دنبال محصولات با کیفیت بالا باشید که با مواد دیگر مخلوط نشده باشند.

برخی از روغن های طبیعی مانند میخک و شبدر ممکن است باعث تحریک پوست شوند، به خصوص اگر بثورات فعال داشته باشید. رقیق کردن این روغن ها و سایر روغن های طبیعی با روغن های حامل مثل روغن نارگیل ضروری است.

روغن حامل چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

اگر بثورات زونای فعال دارید، حتماً در مورد ایمنی و نحوه مصرف روغن های طبیعی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

عفونت های باکتریایی از عوارض احتمالی زونا است و لمس ناحیه با دستان آلوده و ورود ماده خارجی به داخل آنها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

برای پیشگیری از عفونت و بدتر شدن علائم، روغن های طبیعی را روی پوست مجروح یا تاول های ترشح کننده استفاده نکنید.

همچنین ممکن است بخواهید در مورد تداخل دارویی روغن های طبیعی با داروهای موضعی که پزشک برای‌تان تجویز کرده است نیز کسب اطلاع کنید.

درمان زونا چگونه است؟

عفونت‌های زونا معمولا تا ۵ هفته طول می‌کشد و ممکن است بدون هیچگونه مداخله‌ی درمانی برطرف شود.

اگر دچار درد شدید و خارش شدید، پزشک ممکن است داروهایی برای شما تجویز کند.

داروهای ضد ویروس نیز درمان رایجی برای زونا است تا شدت علائم را کاهش داده و به روند بهبود کمک کند.

دکتر فان خرونینگن توصیه می‌کند که به محض احساس درد یا اولین نشانه بثورات، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی وقت ملاقات بگذارید. او می‌گوید: «این داروها باید توسط پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ظرف ۷۲ ساعت پس از شروع علائم تجویز شود تا اثرگذاری حداکثری داشته باشد.»

سخن پایانی

روغن های طبیعی ممکن است یک روش درمانی مکمل برای مدیریت بیماری زونا باشد، به شرطی که بثورات فعال یا پوست قهوه ای رنگ نداشته باشید. روغن های طبیعی مانند نعناع یا شمعدانی که در روغن نارگیل رقیق شده اند می توانند باعث تسکین درد و خارش شوند. در صورت ابتلا به زونا، بهتر است قبل از استفاده از هر محصولی، با پزشک خود در مورد مزایا و معایب آن صحبت کنید. روغن های طبیعی برای زمانی که تاول های چرکی یا بثورات فعال دارید، مناسب نیستند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه