کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن هسته انار برای سلامتی

  • خواص روغن هسته انار برای سلامتی

روغن هسته انار به دلیل ترکیبات منحصر به فردش، فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی دارد. مهمترین ترکیب آن، اسید چرب پونیسیک اسید است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد. این روغن به دلیل این ترکیبات مفید، می‌تواند به سلامت قلب و عروق، سلامت دستگاه گوارش و سلامت مغز کمک کند. همچنین در زیبایی پوست و مو نیز موثر است و می‌تواند به عنوان ضد پیری، مرطوب کننده، روشن کننده و ضد التهاب مورد استفاده قرار گیرد.

این روغن همچنین می‌تواند در مبارزه با سرطان، کاهش شوره سر، تقویت مو و حتی تحریک گردش خون نقش داشته باشد. همچنین از آن برای پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب و تصلب شرایین (سخت شدن دیواره رگ ها) استفاده می شود. اسهال خونی، اختلالات دستگاه گوارش و انگل های روده از دیگر مشکلاتی هستند که برای درمانشان از این روغن استفاده می شود. روغن هسته انار در محصولات آرایشی مختلف مانند مرطوب کننده، شامپو و صابون نیز کاربرد دارد.

همه روغن های هسته انار مصرف خوراکی ندارند، اما از رایحه آن درآروماتراپی استفاده می‌شود. مصرف مستقیم و موضعی این روغن نیز در صورت رعایت اعتدال ایمن است.

روغن هسته انار چیست و چگونه به دست می‌آید؟

روغن هسته انار از دانه‌های انار استخراج می‌شود. پس از جدا کردن دانه‌ها از میوه انار، آنها را تحت فرآیندی به نام پرس سرد قرار می‌دهند. در این روش، بدون استفاده از حرارت و مواد شیمیایی، روغن از هسته‌ها جدا می‌شود. روغن هسته انار به دلیل طعم میوه‌ای و کمی ترش و رنگ کهربایی، در آشپزی و به عنوان یک مکمل غذایی کاربرد دارد.

بهترین نوع روغن هسته انار، روغن کلد پرس است. این روغن به دلیل عدم استفاده از حرارت در فرآیند استخراج، خواص و مواد مغذی خود را حفظ می‌کند. روغن کلد پرس طعم و بوی قوی‌تر و رنگ تیره‌تری نسبت به روغن‌های تصفیه شده دارد.

دانه‌های انار خودشان هم ابرغذا (سوپرفود) محسوب می‌شوند. آن‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و پتاسیم هستند. بنابراین خوردن دانه‌های انار برای هم سلامتی به اندازه استفاده از روغن هسته انار روی پوست مفید است.

دانه های انار حاوی حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد روغن هسته هستند. این روغن عمدتا از اسید پونیسیک، یک چربی غیر اشباع چندگانه تشکیل شده است.

مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که اسید پونیسیک ممکن است التهاب را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

تحقیقاتی روی انسان‌ها نیز وجود دارد که اثر روغن هسته انار بر قند خون را تایید می‌کند. همچنین تحقیقاتی نشان داده است که اسید پونیسیک ممکن است التهاب مغز را کاهش دهد.

مورد آخر ممکن است در درمان برخی بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مفید باشد. با این حال، برای تایید قطعی این نتیجه‌گیری‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ارزش غذایی روغن هسته انار

ارزش غذایی روغن هسته انار در یک قاشق غذاخوری (حدود 15 گرم) به شرح زیر است:

  • کالری: 120 کالری
  • چربی کل: 14 گرم
  • چربی اشباع شده: 1 گرم
  • چربی چند غیر اشباع: 7 گرم
  • چربی تک غیر اشباع: 5 گرم
  • اسید چرب پونیسیک اسید: 800 میلی گرم
  • ویتامین E: 2.5 میلی گرم
  • ویتامین C: 0.5 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • مس: 0.1 میلی گرم
  • پتاسیم: 50 میلی گرم

پونیسیک اسید

اسید چرب پونیسیک اسید در مقایسه با سایر اسیدهای چرب غیر اشباع، به طور طبیعی در منابع محدودی یافت می‌شود. روغن هسته انار یکی از غنی‌ترین منابع این اسید چرب است. به همین دلیل، روغن هسته انار به عنوان یک روغن با ارزش و کمیاب شناخته می‌شود.

اسید پونیسیک به بدن کمک می‌کند تا بعد از التهاب، مقاومت بیشتری پیدا کند. همچنین این اسید برای تسکین دردهای عضلانی، کاهش تورم و احیای موهای آسیب دیده بسیار مفید است.

اسید اولئیک (امگا ۹) و اسید لینولئیک (امگا ۶)

اگر دچار خشکی مو یا پوست سر و صورت هستید، اسید اولئیک می‌تواند به شما کمک کند. این اسید چرب باعث نرمی پوست و درخشش مو می‌شود. اسید اولئیک رشد مو را تحریک کرده، چین و چروک‌های زودرس را کاهش می‌دهد و با رفع شوره به سلامت و تقویت رشد مو کمک می‌کند.

اسید لینولئیک هم مانند اسید اولئیک، برای رشد مو مفید است و پوست را مرطوب نگه می‌دارد، اما علاوه بر آن، خاصیت التیام بخشی برای زخم‌ها داشته و به عنوان یک ضد التهاب نیز عمل می‌کند.

ترکیب این دو اسید چرب – به همراه آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C – بخشی از راز جوان‌کننده بودن روغن هسته انار برای پوست است.

پالمیتیک اسید و اسید استئاریک

اسید پالمتیک و اسید استریک دو نوع اسید چرب هستند که به طور طبیعی در بسیاری از روغن‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شوند. در حالیکه اسید پالمتیک پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد، اسید استئاریک می‌تواند به سفت شدن برخی از محصولات مانند لوسیون‌ها و صابون‌ها کمک کند.

پالمتیک اسید و اسید استئاریک به طور کلی بی خطر تلقی می شوند، اما مصرف بیش از حد آنها در رژیم غذایی می‌تواند مضر باشد.

فیتواسترول‌

فیتواسترول‌های موجود در روغن هسته انار می‌تواند با تقویت روند بهبود بدن، به ترمیم پوست آسیب دیده از نور خورشید کمک کرده و باعث مقاوم‌تر پوست بدن می‌شود. علاوه بر این، خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن موجود در این روغن، به تدریج باعث محو شدن جای زخم‌ها می‌شود.

خواص روغن هسته انار

حالا که با مواد مغذی و ترکیبات روغن هسته انار آشنا شدید، می‌توانید از آن متناسب با نیازهای خودتان بهره ببرید. در ادامه به چند روش از روش‌های بسیار زیاد برای افزودن روغن هسته انار به برنامه‌ی روزانه‌تان و در نتیجه، بهبود سلامت شما اشاره می‌کنیم.

از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند

روغن هسته انار می‌تواند برای افرادی که از آفتاب سوختگی رنج می‌برند، تسکین‌دهنده باشد. قرمزی و التهاب پوست را می‌توان با استفاده از روغن هسته انار به طور موثری کاهش داد و سلامت پوست را بازیابی کرد. 

از آنجایی که روغن هسته انار برای درمان التهابات و بهبود سوختگی شناخته شده‌است، منطقی است که این روغنِ فشرده سرد برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) نیز فوق العاده باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در مجله‌ی بین‌المللی پژوهش‌های پیشرفته در علوم زیستی منتشر شد، این موضوع را تایید کرد. بر اساس این مطالعه، میزان SPF (عامل حفاظت اشعه خورشیدی) روغن هسته انار بالاتر از تمام روغن‌های هسته گیاهان دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفتند.

با بیماری های پوستی مبارزه می‌کند

شرایط پوستی می‌تواند از کودکان تا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد.

روغن هسته انار با آبرسانی به پوست و کاهش التهاب و قرمزی می‌تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر کودک شما جزو ۲۰ درصد از نوزادانی باشد که پوست آن‌ها مستعد اگزما است. همچنین با پسوریازیس مبارزه می‌کند.

روغن هسته انار با ترکیب عالی آبرسانی، ترمیم و ایجاد پوستی قوی‌تر، از خشک شدن بیش از حد پوست شما جلوگیری کرده و روند جوانسازی و بازسازی سلولی پوست را فعال می‌کند.

برای پوست های چرب و حساس مناسب است

روغن هسته انار برای انواع پوست مناسب است. این روغن به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند و باعث آبرسانی عمیق می‌شود. روغن هسته انار به خوبی جذب پوست شده و هیچ‌گونه چربی اضافی باقی نمی‌گذارد، بنابراین برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه نیز ایده‌آل است. همچنین از روغن هسته انار می‌توان برای ماساژ استفاده کرد.

آنتی اکسیدان و ضد باکتری است

روغن هسته انار به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان و مبارزه با رادیکال‌های آزاد معروف است. این روغن به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند و باعث استحکام و سفت شدن آن می‌شود.

به رشد مو و درمان مشکلات پوست سر کمک می کند

روغن هسته انار برای سلامتی، پوست و مو فواید زیادی دارد. این روغن برای انواع مو مناسب بوده و از آن برای احیای موهای خشک و ضعیف استفاده می‌شود.

همچنین روغن هسته انار به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و دارا بودن مقادیر بالای ویتامین، می‌تواند جریان خون در پوست سر را تحریک کرده و به رشد بهتر مو کمک کند.

به درمان و کاهش جوش و اکنه کمک می‌کند

ویتامین C موجود در روغن هسته انار، خاصیت ضد میکروبی دارد و باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برد. همچنین ثابت شده که این روغن باعث بسته شدن منافذ پوست نمی‌شود و به همین دلیل، یک روش ایده‌آل برای کنترل طبیعی آکنه است.

اگر مدت‌هاست که با جوش و آکنه مبارزه می‌کنید، بدانید که تنها نیستید! و بعد از اینکه آکنه را کنترل کردید، جای جوش‌های باقی‌مانده می‌توانند مشکل جدید و حتی چالش‌برانگیزتری ایجاد کنند.

پیشگیری یا درمان این جای جوش (یا هر نوع جای زخمی) می‌تواند با پرسش‌ها و سردرگمی‌های زیادی همراه باشد. روغن هسته انار در این زمینه نقش دوگانه‌ای ایفا می‌کند. این روغن نه تنها پوست را تغذیه می‌کند، بلکه جای زخم و لکه‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

چه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و چه برای درمان، روغن هسته انار مبارزه با لک‌ها را آسان‌تر می‌کند.

نکات تخصصی برای استفاده از روغن هسته انار

با وجود این که به روش های مختلفی می‌توان از این روغن فوق العاده استفاده کرد اما روش صحیح استفاده از آن می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد!

یک محصول خانگی احیای مو بسازید

برای بهره‌مندی از خواص روغن هسته انار برای تقویت مو، می‌توانید آن را با روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت یک ساعت یا حتی شب تا صبح روی موهایتان بگذارید و سپس به خوبی آبکشی کنید. (فراموش نکنید که موهایتان را کاملاً بشویید!)

همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را به شامپوی خود اضافه کنید یا از آن به عنوان یک ماساژ روغنی گرم برای مو استفاده کنید.

با روغن هسته انار آشپزی کنید

روغن هسته انار خوراکی، یک راه سریع و آسان برای بهره‌مندی از فواید آن است. با این حال، به خاطر داشته باشید که همه روغن‌های هسته انار دارای درجه خوراکی نیستند و کیفیت یکسانی ندارند. روغن‌های خوراکی بر روی برچسب بطری به طور واضح مشخص شده‌اند.

روغن هسته انار می‌تواند به مبارزه با دیابت و حتی کاهش وزن کمک کند. اگر می‌خواهید از آن به عنوان روغن سرخ‌کردنی استفاده می‌کنید، حتماً نسبت به روغن زیتون یا کنجد کمی کمتر مصرف کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را به طور مستقیم بنوشید. باز هم تأکید می‌کنیم، مطمئن شوید که برچسب روغن به طور واضح خوراکی بودن آن را تأیید کند.

از روغن هسته انار بعنوان روغن صورت یا بدن استفاده کنید

از آنجایی که پونیسیک اسید موجود در روغن هسته انار روند پیری سلول‌های پوست را کند می‌کند، استفاده از آن برای پاکسازی صورت می‌تواند به شکل قابل‌توجهی علائم پیری را کاهش دهد.

کافیست قبل از خواب چند قطره از روغن را کف دست خود بریزید، به صورت خود ماساژ دهید و صبح آن را بشویید.

برای استفاده از آن به عنوان روغن بدن، چند قطره را روی جای زخم، لکه یا سایر نواحی مورد نظر بمالید و اجازه دهید پوستتان ویتامین‌ها را جذب کند تا به پوستی نرم‌تر و لطیف‌تر دست یابید.

عوارض جانبی و حساسیت به روغن هسته انار

استفاده از روغن هسته انار ممکن است عوارضی جانبی مانند ناراحتی معده، التهاب پوست، افت فشار خون و مشکلات دوران بارداری به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از بروز خطرات، روغن هسته انار را باید به مقدار مناسب مصرف کرد. مصرف این روغن باعث کاهش فشار خون می‌شود و در صورت استفاده همزمان با داروهای فشار خون، می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. همچنین مشاهده شده که روغن هسته انار در برخی افراد، به خصوص کسانی که پوست حساسی دارند، باعث تحریک پوست می‌شود.

مصرف بیش از حد روغن هسته انار می‌تواند منجر به عوارضی مانند استفراغ، تهوع و اسهال شود. زنان باردار به دلیل اثرات قوی این روغن و احتمال بروز مشکلات، باید از مصرف آن اجتناب کنند.

سخن آخر

روغن هسته انار با خواص بی نظیرش در میان روغن های گیاهی خودنمایی می کند و به دلیل داشتن فواید متعدد برای سلامتی، به عنوان یک مکمل غذایی و داروی موضعی محبوبیت پیدا کرده است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های E و C است و می‌تواند به سلامت پوست، مو، قلب و عروق و سیستم گوارش کمک کند. با این حال، مصرف روغن هسته انار ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. این عوارض جانبی شامل تحریک پوست، ناراحتی معده، افت فشار خون و مشکلات دوران بارداری است.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه