کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

8 مورد از خواص روغن خردل و کاربردهای آن

  • 8 مورد از خواص روغن خردل و کاربردهای آن

روغن خردل که از دانه‌های گیاه خردل به دست می‌آید، یکی از مواد غذایی رایج در آشپزی هندی به شمار می‌رود.

این روغن به خاطر طعم قوی، عطر تند و تیز و نقطه دود بالای خود معروف است و اغلب از آن برای تفت دادن و سرخ کردن سبزیجات در بسیاری از نقاط جهان، از جمله هند، بنگلادش و پاکستان استفاده می‌کنند.

با اینکه مصرف روغن خردل خالص به عنوان یک روغن پخت و پز گیاهی در ایالات متحده، کانادا و اروپا ممنوع است، اما اغلب به صورت موضعی و بعنوان روغن ماساژ، سرم پوست و درمان مشکلات مو به کار می‌رود.

روغن خردلی که از طریق تقطیر بخاری دانه‌های خردل به دست می‌آید، در بازار موجود بوده و به‌عنوان افزودنی مجاز به رسمیت شناخته می‌شود. یادآوری می‌کنیم که جهت مصارف خوراکی بهتر است از روغن خردلی که به روش پرس سرد استخراج شده است استفاده کنید.

در ادامه با ۸ مورد از خواص روغن خردل همراه با چند روش ساده برای استفاده از آن‌ها آشنا می‌شویم.

1. ممکن است از رشد میکروب‌ها جلوگیری کند

مطالعات نشان داده‌است که روغن خردل دارای خواص ضد میکروبی قوی است و ممکن است به پیشگیری از رشد برخی باکتری‌های مضر کمک کند.

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، روغن خردل سفید باعث کاهش رشد چندین سویه باکتری از جمله اشریشیاکلی (E. coli)، استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس شد.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری اثرات ضد باکتریایی اسانس‌های روغنی مانند روغن خردل، روغن آویشن و روغن پونه کوهی مکزیکی را بر باکتری‌های بیماری‌زا مقایسه کرد. این مطالعه نشان داد که روغن خردل موثرترین روغن است.

علاوه بر آن، چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده‌است که روغن خردل ممکن است رشد برخی قارچ‌ها و کپک‌ها را نیز مهار کند.

با این حال، از آنجایی که بیشتر شواهد به مطالعات آزمایشگاهی محدود می‌شود، برای تعیین اینکه روغن خردل چگونه بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

خلاصه

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که روغن خردل ممکن است به کاهش رشد برخی از انواع قارچ ها و باکتری ها کمک کند.

2. ممکن است سلامت پوست و مو را تقویت کند

از روغن خردل خالص اغلب به صورت موضعی و برای کمک به بهبود سلامت مو و پوست استفاده می‌کنند.

علاوه بر افزودن آن به ماسک های خانگی پوست و مو، می‌توان آن را با موم مخلوط کرده و برای کمک به درمان ترک پاشنه پا استفاده کرد.

در مناطقی مانند بنگلادش، معمولا از روغن خردل بعنوان روغن ماساژ نوزادان استفاده می شود چون معتقدند استحکام سد دفاعی پوست را افزایش می دهد.

با این حال، اگرچه بسیاری افراد از بهبود خطوط ریز، چین و چروک و رشد موی خود در اثر استفاده از روغن خردل صحبت می‌کنند، اما بیشتر شواهد موجود در مورد فواید موضعی مصرف روغن خردل خالص صرفاً برخاسته از تجربیات شخصی است و از پشتوانه‌ی تحقیقاتی کافی برخوردار نیست.

اگر تصمیم دارید از روغن خردل روی پوست بدن یا پوست سر خود استفاده کنید، حتما ابتدا یک تست پچ (تست حساسیت) انجام دهید و برای پیشگیری از هر گونه تحریک، تنها مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

خلاصه

از روغن خردل گهگاه برای تقویت سلامت پوست و مو استفاده می‌کنند. با این حال، بیشتر شواهد موجود در خصوص خواص روغن خردل برای مو و پوست صرفاً برخاسته از تجربیات شخصی است.

3. ممکن است درد را تسکین دهد

روغن خردل حاوی آلیل ایزوتیوسیانات است، یک ماده شیمیایی که تأثیر آن روی گیرنده‌های درد بدن به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

اگرچه تحقیقات روی انسان‌ها در این زمینه کم است، اما یک مطالعه جانوری نشان داد که افزودن روغن خردل به آب آشامیدنی موش‌ها، از میزان حساسیت برخی گیرنده‌های درد کاسته و به درمان درد فراگیر بدن کمک می‌کند.

روغن خردل همچنین سرشار از اسید آلفا-لینولنیک (ALA) است، نوعی اسید چرب امگا-3 که ممکن است به کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) کمک کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن طولانی مدت پوست در معرض روغن خردل خالص می‌تواند باعث سوختگی شدید پوست شود.

برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی استفاده از روغن خردل برای تسکین درد به تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها نیاز است.

خلاصه

یک مطالعه جانوری نشان داده است که روغن خردل ممکن است با بی حس کردن برخی گیرنده های درد در بدن به تسکین درد کمک کند. روغن خردل همچنین حاوی ALA، یک اسید چرب امگا-3 است که ممکن است به کاهش التهاب و درد یاری رساند.

4. ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کند سازد

پژوهش‌های امیدوارکننده‌ای نشان می‌دهد که روغن خردل ممکن است به کند شدن رشد و پخش شدن برخی از انواع سلول‌های سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه قدیمی، تغذیه موش‌ها با روغن خردل خالص نسبت به تغذیه با روغن ذرت یا روغن ماهی، جلوی رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را به طور مؤثرتری گرفت.

مطالعه جانوری دیگری نشان داد که پودر غنی از آلیل ایزوتیوسیانات دانه خردل، رشد سرطان مثانه را تقریباً تا ۳۵ درصد مهار کرده و همچنین به پیشگیری از پخش شدن آن به جداره عضلانی مثانه کمک می‌کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی به یافته‌های مشابهی دست یافت و گزارش کرد که تجویز آلیل ایزوتیوسیانات استخراج شده از روغن خردل، روند پخش شدن سلول‌های سرطانی مثانه را کند می‌سازد.

برای ارزیابی تأثیر روغن خردل و اجزای آن بر ابتلا به سرطان در انسان‌ها تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات جانوری و آزمایشات در محیط کشت نشان داده‌است که روغن خردل و اجزاء آن ممکن است به کاهش رشد و پخش شدن برخی از انواع سلول‌های سرطانی کمک کند.

5. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

روغن خردل سرشار از اسید‌های چرب تک غیراشباع است، نوعی چربی غیر اشباع که در خوراکی‌هایی مانند مغزیجات، تخمه‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می شود.

اسیدهای چرب تک غیراشباع با فواید زیادی به خصوص در مورد سلامت قلب پیوند خورده‌اند.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که ممکن است به کاهش تری گلیسیرید، فشار خون و قند خون - که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند - کمک کنند.

علاوه بر آن، پژوهش‌های دیگر گویای آن است که جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های تک غیراشباع در رژیم غذایی می تواند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و به محافظت از سلامت قلب کمک کند.

با این حال، با وجود اینکه تأثیر مثبت چربی‌های تک غیراشباع کاملاً به اثبات رسیده است، نتایج برخی مطالعات در مورد تأثیر روغن خردل بر سلامت قلب ضد و نقیض بوده است.

برای مثال، یک مطالعه‌ی کوچک روی ۱۳۷ نفر در شمال هند نشان داد افرادی که روغن خردل بیشتری مصرف می‌کردند، سابقه‌ی بیماری قلبی بیشتری هم داشتند.

همچنین مطالعه‌ی دیگری در هند گزارش کرد افرادی که روغن حیوانی گی (Ghee) بیشتری مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که روغن خردل بیشتری مصرف می‌کردند، سطح کلسترول و تری‌گلیسرید پایین‌تری داشتند.

در مقابل، مطالعه‌ی قدیمی‌تری در هند روی ۱,۰۵۰ نفر نشان داد که مصرف منظم روغن خردل در مقایسه با روغن آفتابگردان، با خطر پایین‌تری از بیماری قلبی همراه است.

بنابراین، برای اینکه بفهمیم روغن خردل و عصاره‌ی خردل چگونه بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

خلاصه

با وجود شواهد ضد و نقیض، روغن خردل سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

6. التهاب را کاهش می‌دهد

در طب سنتی از روغن خردل به صورت موضعی برای تسکین درد و التهاب مفاصل و همچنین کاهش التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه یا برونشیت استفاده می‌شده است.

پژوهش‌های کنونی در این زمینه عمدتاً به مطالعات جانوری محدود است. یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که مصرف دانه خردل باعث کاهش چندین نشانگر التهابی ناشی از پسوریازیس می‌شود.

روغن خردل همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-۳، از جمله اسید آلفا-لینولنیک است.

مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا-۳ در کنترل فرآیندهای التهابی بدن نقش دارد و ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کنند.

با این وجود، برای تعیین اینکه مصرف روغن خردل چگونه ممکن است بر التهاب در انسان‌ها تأثیر بگذارد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

یک مطالعه جانوری نشان داد که مصرف دانه خردل ممکن است التهاب ناشی از پسوریازیس را کاهش دهد. روغن خردل همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را پایین بیاورد.

7. ممکن است به درمان علائم سرماخوردگی کمک کند

از روغن خردل خالص معمولاً به عنوان یک روش طبیعی برای درمان علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گرفتگی بینی استفاده می‌کنند.

این روغن را می توان با کافور، ماده ای که اغلب در کرم ها و پمادها یافت می شود، مخلوط کردi و مستقیماً روی سینه مالید.

همچنین، می توانید بخور روغن خردل را امتحان کنید. برای این کار، چند قطره روغن خردل خالص را به آب جوش اضافه کرده و بخار آن را استنشاق کنید.

با این حال، در حال حاضر نه هیچ مدرک علمی وجود دارد که از مصرف روغن خردل برای درمان مشکلات تنفسی پشتیبانی کند و نه هیچ پژوهشی نشان داده که فوایدی به همراه دارد.

خلاصه

روغن خردل گاهی به عنوان یک روش درمانی خانگی برای رفع علائم سرماخوردگی به کار می‌رود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات فواید آن وجود ندارد.

8. نقطه دود بالایی دارد

نقطه دود دمایی است که در آن روغن یا چربی شروع به تجزیه شدن کرده و دود تولید می‌کند.

این اتفاق نه تنها می‌تواند طعم نهایی غذای شما را خراب کند، بلکه باعث اکسید شدن چربی‌ها شده و ترکیبات مضر و بسیار واکنش‌پذیری به نام رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند.

روغن خردل خالص نقطه دود بالایی در حدود 250 درجه سانتی‌گراد (480 درجه فارنهایت) دارد که آن را هم‌رده با چربی‌هایی مانند کره قرار می‌دهد.

این ویژگی باعث شده تا روغن خردل در مناطقی مانند هند، پاکستان و بنگلادش برای پخت‌وپز با حرارت بالا مانند سرخ کردن، برشته کردن، پختن در فر و گریل کردن به یک انتخاب رایج تبدیل شود.

علاوه بر این، روغن خردل عمدتاً از چربی‌های تک غیراشباع تشکیل شده است که در برابر تجزیه‌ی ناشی از حرارت نسبت به اسیدهای چرب چندغیراشباع مقاومت بیشتری دارند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که استفاده از روغن خردل خالص به عنوان یک روغن پخت و پز گیاهی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا و اروپا ممنوع است.

خلاصه

روغن خردل اصل، نقطه دود بالایی دارد و بیشتر از چربی‌های تک غیراشباع تشکیل شده که نسبت به چربی‌های غیراشباع چندگانه در برابر گرما مقاومت بیشتری از خود نشان داده و کمتر تجزیه می‌شوند.

نحوه مصرف روغن خردل

روغن خردل خالص برای استفاده به عنوان یک روغن پخت و پز گیاهی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا و اروپا مجاز نیست.

دلیل آن این است که روغن خردل ترکیبی به نام اسید اروسیک دارد که یک اسید چرب بوده و می تواند اثرات سوء جدی بر سلامت قلب داشته باشد.

از سوی دیگر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اسانس روغنی خردل را که از دانه‌های خردل و به روش تقطیر بخاری استخراج می‌شود به عنوان افزودنی مجاز (GRAS) به رسمیت می‌شناسد.

روغن خردل را می‌توان با روغن‌های حامل رقیق و به صورت موضعی استفاده کرد و به عنوان روغن ماساژ یا در سرم‌های خانگی برای درمان مشکلات پوست سر و پوست بدن به کار برد.

حتما قبل از مصرف، مقدار کمی از روغن را روی پوست خود تست کنید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید دچار قرمزی یا حساسیت پوستی می‌شوید یا نه.

در حال حاضر هیچ دوز توصیه‌شده‌ای برای مصرف موضعی روغن خردل وجود ندارد و تحقیقات کافی در مورد تأثیر استفاده موضعی آن روی انسان انجام نشده است.

بنابراین، برای استفاده موضعی، بهتر است با مقدار کمی حدود ۱ قاشق غذاخوری (۱۴ میلی‌لیتر) شروع کنید و به تدریج مقدار آن را برای سنجش تحمل‌پذیری پوستتان افزایش دهید.

سخن آخر

در بسیاری از کشورها، استفاده از روغن خردل برای پخت و پز ممنوع بوده و فقط به صورت موضعی قابل استفاده است. با این حال، مصرف عصاره رقیق شده روغن خردل بعنوان طعم‌دهنده و افزودنی مجاز یا به صورت موضعی خطری در پی ندارد. حتما قبل از استفاده، کمی از آن را روی پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. همچنین در مصرف آن دقت کرده و زیاده‌روی نکنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه