کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

هر آنچه باید درباره روغن لیمو بدانید

  • هر آنچه باید درباره روغن لیمو بدانید

پژوهش‌ها نشان می دهد که روغن لیمو در کنار سایر خواصی که برای سلامتی و تندرستی دارد، ممکن است به کاهش افسردگی و اضطراب نیز  کمک کند.

در حالی که تحقیقات نشان می دهد که روغن های طبیعی برای سلامتی مفید هستند، اما سازمان غذا و دارو بر خلوص یا کیفیت این روغن ها نظارت یا کنترلی ندارد. بنابراین مهم است که قبل از شروع  به استفاده از روغن های طبیعی با پزشک خود مشورت کنید و از کیفیت محصولات برند مورد نظر مطمئن شوید. همیشه قبل از امتحان یک روغن جدید، تست حساسیت انجام دهید.

روغن لیمو یک ماده کاملا طبیعی است که به عنوان یک داروی خانگی نیز به کار می‌رود.  این روغن از پوست لیموی تازه و به روش تقطیر بخاری یا روش کم‌کاربردتری به نام «پرس سرد»، که در آن پوست لیمو سوراخ و چرخانده شده تا روغن آن خارج شود، به دست می آید.

روغن لیمو را می توان رقیق کرد و به صورت موضعی روی پوست مالید، همچنین می توان آن را در هوا پخش و استنشاق کرد. برخی افراد بر این باورند که روغن لیمو ماده‌ای است که می‌تواند به مبارزه با خستگی برخیزد، پوست را پاکسازی و به رفع افسردگی کمک کند، ویروس ها و باکتری های مضر را از میان بردارد و از التهاب بدن بکاهد.

در سال های اخیر، یافته های علمی و پزشکی با ادعاهای افرادی که سال ها از روغن لیمو استفاده کرده اند، همخوانی پیدا کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص روغن لیمو، عوارض جانبی  و خطرات احتمالی استفاده از آن و موارد دیگر، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

ممکن است باعث کاهش علائم اضطراب و افسردگی شود

شاید متوجه شده باشید که بعد از استفاده از محصولات تمیز کننده حاوی رایحه‌ی لیمو، احساس آرامش یا نشاط بیشتری می‌کنید.

البته بخشی از این احساس خوب به دلیل تمیز شدن محیط زندگی است، اما بوی لیمو نیز به احتمال زیاد در ایجاد این حس آرامش نقش دارد.

مطالعه‌ای شامل سه آزمایش تست استرس در سال ۲۰۰۶ روی موش ها انجام شد و نشان داد که روغن لیمو  یک عامل آرامش بخش قوی و تقویت کننده‌ی خلق و خو است. این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که روغن لیمو نسبت به سایر روغن های طبیعی مانند اسطوخودوس و رز (گل سرخ) در کاهش استرس موثرتر است.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که استفاده از رایحه درمانی با روغن لیمو در افرادی که تحت عمل جراحی ارتوپدی قرار گرفته بودند باعث کاهش اضطراب شده است.

این شواهد نویدبخش نشان می دهد که استفاده از رایحه درمانی با روغن لیمو می تواند در کاهش برخی از علائم اضطراب و افسردگی موثر باشد.

علائم بیماری تهوع صبحگاهی را فرومی‌نشاند

رایحه درمانی با روغن لیمو ممکن است به کاهش تهوع صبحگاهی در زنان باردار کمک کند.

تهوع و استفراغ از شایع‌ترین علائم دوران بارداری هستند. نتایج یک مطالعه بر روی ۱۰۰ زن باردار نشان می‌دهد که رایحه درمانی با روغن لیمو می‌تواند به طور چشمگیری باعث کاهش تهوع و استفراغ شود.

می تواند پوست‌تان را سالم‌تر سازد

روغن لیمو یکی از چندین روغن طبیعی است که می تواند باکتری های مضری که روی پوست شما رشد می کنند را از میان ببرد.

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده، نشان داده که روغن لیمو در برابر گونه هایی از باکتری‌ها مانند استافیلوکوکوس اورئوس و E. coli موثر است. این امر روغن لیمو را به گزینه مناسبی برای تمیز کردن موضعی زخم های کوچک تبدیل می کند.

پژوهش‌های دیگر، از جمله یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۷، و نیز مطاله‌ای در سال 2018 که هم بر روی موجودات زنده و هم در محیط آزمایشگاهی انجام شده، اثر روغن لیمو را علیه باکتری های ایجاد کننده عفونت تأیید کرده و نشان داده که ممکن است از التهاب پوست پیشگیری کند.

روغن لیمو همچنین دارای خواص محافظتی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است از رنگ پوست شما محافظت کرده یا حتی آن را روشن سازد. با این حال، مانند اکثر روغن های مرکباتی، می تواند در برابر نور خورشید باعث حساسیت پوستی شود. در ادامه درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

می تواند همانند یک مسکن عمل کند

از روغن لیمو گاهی در رایحه درمانی به عنوان یک مسکن طبیعی استفاده می‌کنند. اثرات ضد استرس و ضد افسردگی این روغن ممکن است به این دلیل باشد که به بدن کمک می‌کند تا درد را بدون ایجاد ترس و اضطراب تفسیر کند. به عبارت ساده‌تر، این روغن می تواند به ما کمک کند تا درد را به گونه ای تجربه کنیم که کمتر باعث ترس و نگرانی ما شود.

مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال ۲۰۱۴ نشان داد که رایحه درمانی با روغن لیمو نحوه پاسخ مغز این جانوران به محرک‌های دردناک را تغییر می‌دهد.

برای اینکه بفهمیم روغن لیمو چگونه بر روی انسان‌هایی که درد دارند تأثیر می‌گذارد یا نه، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

ممکن است به تنفس بهتر یاری رسانده و گلودرد را تسکین دهد

اگر سرما خورده‌اید یا گلودرد دارید، روغن لیمو را بعنوان یک راه درمان خانگی مفید امتحان کنید.

با استفاده از یک دستگاه پخش کننده (دیفیوزر)، چند قطره روغن لیمو را در اتاق خود بخور دهید تا وقتی در حال استراحت هستید، بوی شیرین و مرکباتی آن در فضا پخش شود. خاصیت آرامش‌بخش روغن لیمو می‌تواند کمک کند تا هم ذهن شما و هم ماهیچه‌های گلوی‌تان آرامش یابد.

تحقیقات علمی زیادی برای اثبات خاصیت ضد سرماخوردگی رایحه درمانی با روغن لیمو وجود ندارد، اما می‌دانیم که ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آبلیمو به بهبود تنفس کمک می‌کند.

با این حال، در طی فرآیند استخراج روغن لیمو به روش تقطیر بخاری، ویتامین C به روغن منتقل نمی‌شود. احتمال کمی وجود دارد که روغن لیموی تهیه شده با روش پرس سرد حاوی رگه‌هایی از ویتامین C باشد، اما از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، بیشتر آن در طی فرآیند روغن‌گیری وارد آب لیمو شده و از دست می‌رود.

فراموش نکنید که بلعیدن روغن‌های طبیعی و اسانس‌های روغنی کار خطرناکی است.

کمک می کند تا احساس هوشیاری و تمرکز داشته باشید

روغن لیمو علاوه بر اینکه  روح و روان شما را سرزنده می‌سازد، ممکن است باعث تقویت قوای مغزی شما نیز بشود.

در یک مطالعه کوچک که در سال 2004 بر روی شاگردان کلاس چهارم انجام شد، دانش آموزانی که درس زبان ایشان در کلاسی برگزار شد که رایحه لیمو در آن پخش شده بود، در امتحانات خود عملکرد بسیار بهتری داشتند.

تحقیق کوچک دیگری که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، نشان داد که رایحه درمانی با روغن‌های طبیعی مانند لیمو می‌تواند عملکرد شناختی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.

ممکن است در درمان و پیشگیری از جوش های صورت موثر باشد

روغن لیمو برای عوارض پوستی مختلفی از جمله آکنه مفید است.

هنگامی که روغن لیمو رقیق شده و به طور موضعی مصرف شود، می تواند باکتری های عامل ایجاد جوش که در منافذ پوست گیر کرده‌اند را از میان ببرد. همچنین روغن لیمو با لایه برداری آرام و ملایم سلول‌های مرده پوست که اغلب در فولیکول های مو و منافذ پوست گیر می‌کنند، به صاف و روشن شدن پوست کمک می کند.

از آنجایی که روغن لیمو دارای خواص ترمیم کنندگی است، استفاده از آن باعث بهبود سریع‌تر جوش و محو شدن جای جوش می شود.

روغن لیمو ممکن است به بهبود زخم کمک کند.

با توجه به خاصیت ضدمیکروبی بالای روغن لیمو، جای تعجب ندارد که این روغن می‌تواند جزئی از جعبه کمک‌های اولیه شما باشد.

در یک مطالعه جانوری نشان داده شد که روغن لیمو می‌تواند به بهبود سریع‌تر بافت‌های آلوده به بیماری پوستی گال کمک کند.

برای ضد عفونی کردن بریدگی ها یا خراش‌های کوچک می‌توانید آن نواحی را با روغن لیموی رقیق شده  تمیز کنید تا از عفونی شدن آن‌ها پیشگیری کرده و احتمالا به بهبود سریع‌تر زخم کمک کنید.

خواص ضد قارچی دارد

روغن لیمو دارای خواص ضد قارچی قوی برای درمان برخی از عفونت‌های قارچی پوست است. در واقع، در سال 2017 مروری نظام‌مند بر مطالعات مختلف نشان داد که مصرف موضعی این روغن در درمان عفونت قارچی بیماری پای ورزشکاران، برفک دهان و عفونت‌های قارچی واژن، مؤثر است.

عوارض جانبی روغن لیمو

روغن لیمو مانند سایر روغن های طبیعی خانواده مرکبات، به طور کلی برای مصرف موضعی و رایحه درمانی خطری در پی ندارد. به ویژه اینکه گزارش شده است که برای زنان باردار و نوزادان بالای 3 ماه نیز بی خطر است.

بر اساس گزارش‌های موردی، روغن لیمو ممکن است پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند، بنابراین بهتر است هنگام استفاده از هر گونه روغن مرکباتی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

این تحریک پوستی به فتوتوکسیسیتی (phototoxicity) یا سمیت نوری معروف است و باعث قرمزی موقتی می شود که شبیه آفتاب سوختگی درجه متوسط است. همچنین ممکن است در ناحیه ای از پوست که روغن لیمو روی آن استفاده کرده‌اید احساس سوزش کنید.

برای پیشگیری از بروز واکنش های آلرژیک ، قبل از استفاده از هر گونه روغن طبیعی روی نواحی وسیع پوست، حتماً آن را با دقت رقیق کرده و تست حساسیت انجام دهید.

بی خطر بودن استفاده از روغن لیمو روی جانوران تأیید نشده است. برخی از روغن های طبیعی در صورت بلعیده شدن یا استنشاق توسط حیوانات خانگی می تواند اثر سمی داشته باشد.  بنابراین هنگام رایحه درمانی به این دوستان پشمالوی‌تان که ممکن است در نزدیکی‌تان باشند کمی فکر کنید.

نحوه مصرف روغن لیمو

شما می توانید با خیال راحت از طریق بخور در هوا یا به صورت موضعی از فواید روغن لیمو بهره مند شوید.

 برای اینکه رایحه لیمو را در فضا منتشر کنید، تنها کافیست 3 تا 4 قطره از روغن را درون دستگاه پخش کننده بریزید. اطمینان حاصل کنید که در محیطی با تهویه مناسب قرار دارید و جلسات رایحه درمانی خود را به 30 دقیقه محدود کنید.

 برای استفاده موضعی از روغن لیمو، حتما آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.

پیش از استفاده بر روی نواحی حساس مانند صورت، ابتدا مخلوط روغن لیمو و روغن حامل را روی قسمت کوچکی از پوست، مانند ساعد دست، تست کنید. در صورت مشاهده قرمزی یا التهاب پس از 24 ساعت، از استفاده مجدد خودداری نمایید.

برای پیشگیری از هر گونه آسیب پوستی، حتما قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روغن لیمو را از روی پوست خود بشویید.

چرا روغن های حامل مهم هستند؟

استفاده موضعی از روغن لیموی طبیعی بر روی پوست تنها به شرطی بی خطر است که آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. روغن های حامل روغن های غیر خورنده و با غلظت کم هستند که به لایه بیرونی پوست شما آسیبی وارد نمی‌کنند.

برای رقیق کردن ایمن روغن های طبیعی، به ازای هر 12 قطره روغن، حدود 30 میلی‌لیتر روغن حامل اضافه کنید. روغن‌های بادام، جوجوبا و نارگیل از جمله روغن های حامل پرطرفدار هستند.

روغن های طبیعی و اسانس‌های روغنی محصولات خوراکی نیستند و ایمنی آنها توسط سازمان غذا و دارو (FDA) مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد.  روغن لیمو حاوی عناصر ناپایداری است، به این معنی که می‌تواند اکسید شده و در نهایت فاسد شود.

به خاطر امنیت خودتان، از بلعیدن روغن لیمو یا هر روغن طبیعی دیگری خودداری کنید.

روغن لیموی طبیعی از کجا بخریم؟

خرید روغن‌های طبیعی می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. برندهای زیادی وجود دارد که مخلوطی از روغن‌های طبیعی را به عنوان محصولی مفید می‌فروشند، اما این محصولات در کنار روغن، اغلب حاوی چندین ماده‌ی دیگر هم هستند.

به دنبال روغنی باشید که با روش پرس سرد تهیه شده و ۱۰۰% خالص باشد. قبل از خرید هر نوع روغن طبیعی، حتما لیست ترکیبات آن را بررسی کنید. روی بطری روغن باید به طور واضح ذکر شده باشد که در کجا تولید شده است.

می‌توانید روغن لیمو را از فروشگاه‌ محلی مواد غذایی سالم تهیه، یا به صورت آنلاین خرید کنید.

سخن پایانی

روغن لیمو یک ماده ضد التهاب و ضد میکروب است که می‌تواند به بهبود خلق و خو، افزایش تمرکز ذهنی، کاهش استرس و مواردی از این دست کمک کند.

به خاطر داشته باشید که طبیعی بودن یک محصول به معنای بی خطر بودن کامل آن نیست. هرگز روغن لیمو را بدون رقیق کردن با روغن حامل، به طور مستقیم روی پوست خود نمالید و به هیچ وجه آن را نخورید.

روغن‌های طبیعی جایگزینی برای داروهای تجویزی پزشک نیستند، اما می‌توانند به عنوان یک مکمل عالی در کنار برنامه سلامت و تندرستی شما عمل کنند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه