کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

چگونه سلامت پوست خود را با روغن اسطوخودوس بهبود ببخشیم؟

  • چگونه سلامت پوست خود را با روغن اسطوخودوس بهبود ببخشیم؟

روغن اسطوخودوس احتمالاً خواص بالقوه‌ای برای پوست شما به همراه دارد که از آن میان می‌توان به کاهش التهاب و تسریع بهبود زخم اشاره کرد. اما از قرار دادن مستقیم آن روی پوست باید خودداری کرده و حتما آن را قبل از مصرف رقیق کنید.

روغن اسطوخودوس از گیاه اسطوخودوس به دست می آید. این روغن را هم می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، هم روی پوست مالید و هم از طریق رایحه درمانی استنشاق کرد.

روغن اسطوخودوس می تواند به روش های مختلف از پوست شما محافظت کند. این روغن خاصیت ضد جوش دارد، به یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند و چین و چروک را کاهش می دهد. حتی می توان آن را برای مقاصد دیگری مانند بهبود سلامت مو و دستگاه گوارش نیز به کار برد.

اسطوخودوس برای درمان آکنه

روغن اسطوخودوس باکتری های روی پوست را از بین می برد و به همین دلیل می تواند از بروز جوش و آکنه جلوگیری کرده و حتی به درمان آن کمک کند. این روغن همچنین باعث باز شدن منافذ مسدود پوست شده و التهاب ناشی از جوش را کاهش می‌دهد.

به منظور استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان جوش و آکنه، ابتدا باید آن را با روغن نارگیل یا یک روغن حامل دیگر رقیق کنید و بعد از شستن صورت، روی پوست خود بمالید.

همچنین می توانید از روغن اسطوخودوس به عنوان تونر صورت استفاده کنید. برای این کار، ۲ قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری فندق افسونگر مخلوط کنید. پنبه آرایشی را به مخلوط آغشته کرده و به آرامی روی صورت خود بمالید.

برای کاهش التهاب ناشی از جوش های سرسخت می توانید از روغن آرگان کمک بگیرید. ۱ قطره روغن اسطوخودوس را با ۱ قطره روغن آرگان مخلوط کنید و دو بار در روز به طور مستقیم روی جوش بزنید.

اگزما و خشکی پوست را تسکین می‌دهد

اگزما می‌تواند در هر جایی از بدن شما ظاهر شود. در اگزما، پوست شما خشک، خارش دار و پوسته پوسته می‌شود. این بیماری می‌تواند خفیف یا مزمن باشد و در چندین نقطه از بدن بروز کند. از آنجایی که اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچی است و التهاب را کاهش می‌دهد، می‌تواند به کنترل اگزما نیز کمک کند.

روغن اسطوخودوس همچنین برای درمان پسوریازیس نیز قابل استفاده است. این روغن به پاک کردن پوست شما و کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند.

برای استفاده از این روغن برای تسکین اگزما، ۲ قطره از آن را با مقدار مساوی روغن درخت چای و ۲ قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. می‌توانید این ترکیب را به صورت روزانه استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس برای پوست لک‌دار

روغن اسطوخودوس با خواص ضدالتهابی خود می‌تواند به یکدست شدن رنگ پوست کمک کند. این روغن می‌تواند عوارض ناشی از تغییر رنگ پوست، از جمله لکه‌های تیره را کاهش دهد. این روغن همچنین به کاهش لک و قرمزی پوست کمک می‌کند. همچنین اگر روی پوست خود لکه‌های تیره ناشی از هایپرپیگمانتاسیون (عارضه‌ای که به دلیل تولید بیش از حد ملانین در قسمتی از پوست رخ می‌دهد) دارید، ممکن است روغن اسطوخودوس بتواند به رفع آنها کمک کند.

روغن اسطوخودوس برای چین و چروک صورت

رادیکال های آزاد تا حدی مسئول ایجاد خطوط ریز و چین و چروک روی صورت هستند. روغن اسطوخودوس سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. به منظور استفاده از روغن اسطوخودوس برای کاهش چین و چروک صورت تنها کافیست چند قطره از آن را همراه با روغن نارگیل مخلوط کنید. از این مخلوط می توانید روزی یک یا دو بار به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

خواص ضدالتهابی

روغن اسطوخودوس می‌تواند برای درمان التهاب‌های دردناک مفید باشد. خاصیت تسکین درد و بی حس کنندگی این روغن به کاهش التهاب کمک می‌کند، در عین حال ماده‌ای به نام «بتا کاریوفیلن» موجود در این روغن نیز به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند.

برای درمان التهاب ناشی از سوختگی، ۱ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس را با ۱ تا ۲ قاشق چایخوری روغن مورینگا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط روغنی را می‌توانید روزی سه بار روی محل سوختگی بمالید.

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، اسپری روغن اسطوخودوس می‌تواند یاری رسان شما باشد. برای تهیه این اسپری، یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا، ۲ قاشق غذاخوری آب مقطر، ۱۰ تا ۱۲ قطره روغن اسطوخودوس و مقداری روغن جوجوبا را با هم مخلوط کنید. بطری را تکان دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شود و سپس و روی ناحیه‌ای که دچار آفتاب سوختگی شده است اسپری کنید. این کار را روزی دو تا سه بار تا زمان بهبود آفتاب سوختگی تکرار کنید.

خواص بهبود زخم

روغن اسطوخودوس ممکن است به بهبود سریع‌تر زخم‌های ناشی از سوختگی، بریدگی، خراشیدگی و سایر زخم‌ها کمک کند. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، پژوهشگران دریافتند که روغن اسطوخودوس باعث ترمیم بافت پوست می‌شود.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس روی زخم‌های کوچک، ۳ یا ۴ قطره از آن را با چند قطره روغن نارگیل یا روغن تامانو مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از یک پنبه روی زخم خود بمالید. همچنین، اگر زخم شما قبلاً بهبود یافته است می‌توانید از روغن اسطوخودوس برای محو جای زخم نیز کمک بگیرید.

دافع حشرات

روغن اسطوخودوس برای رهایی از گزند نیش حشرات کاربرد دوگانه دارد. این روغن هم به عنوان دور کننده حشرات عمل می کند و هم می تواند خارش ناشی از گزش را تسکین دهد. بسیاری از محصولات تجاری دور کننده‌ی پشه حاوی روغن اسطوخودوس هستند.

برای دور نگه داشتن پشه ها و سایر حشرات، هم می توانید از اسپری و هم از شمع حاوی اسانس روغنی استفاده کنید. برای این کار می توانید ۷ قطره روغن اسطوخودوس به شمع اضافه کرده و آن را در فضای باز قرار دهید.

برای تهیه اسپری، 240 میلی‌لیتر آب را با ۴ قطره روغن اسطوخودوس در بطری اسپری مخلوط کرده و تکان دهید. از آنجایی که این یک ترکیب طبیعی است، حتی می توانید قبل از بیرون رفتن از منزل آن را روی بدن و لباس خود نیز اسپری کنید.

نیش حشرات باعث قرمزی، خارش و گاهی درد می شود. این نیش‌ها گاهی حتی می تواند عفونی شود. روغن اسطوخودوس با دفع باکتری و کاهش التهاب به تسکین نیش حشرات کمک می کند. همچنین به طور طبیعی به تسکین درد نیز کمک می کند.

برای درمان نیش حشرات با روغن اسطوخودوس، ۱ یا ۲ قطره از این روغن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز یا بیشتر روی محل گزش بمالید. اگر درد شما تیر می‌کشد، می‌توانید یک قطره روغن نعناع فلفلی هم به آن اضافه کنید تا به بی حس کردن موضع کمک کند.

روغن اسطوخودوس همچنین برای درمان بثورات ناشی از پیچک سمی (poison ivy) نیز موثر است.

نحوه مصرف روغن اسطوخودوس برای پوست

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس به عارضه‌ای که می‌خواهید درمان کنید بستگی دارد. می‌توانید برای درست کردن لوسیون پوست آن را با یک روغن حامل مخلوط کرده و سپس روی پوستتان بمالید. اگر آن را روی ناحیه آسیب‌دیده پوست استفاده می‌کنید، بهتر است از پنبه استفاده کنید چون از انگشتان دست تمیزتر است. برای چین و چروک و خشکی پوست، می‌توانید روغن را به طور مستقیم با دست‌هایتان روی پوست بمالید.

روغن اسطوخودوس را همچنین می‌توان به صورت قرص مکمل و خوراکی مصرف کرد یا برای رایحه درمانی بخور داد. با وجود اینکه روغن اسطوخودوس نسبتا بی‌خطر است اما ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، مصرف روغن را قطع کنید.

اگر باردار هستید، در سه ماهه اول از مصرف هرگونه روغن‌های طبیعی و اسانس‌های روغنی خودداری کنید، زیرا ممکن است جنین را در معرض مواد سمی قرار دهد. پس از آن، روغن اسطوخودوس را فقط به صورت رایحه درمانی استفاده کنید و در دوران بارداری هیچ روغن طبیعی را به صورت خوراکی یا موضعی مصرف نکنید.

سخن پایانی

روغن اسطوخودوس برای درمان مشکلات پوستی کاربردهای زیادی دارد. این روغن به طور طبیعی التهاب را کاهش می دهد، از درد می‌کاهد و سطح پوست را تمیز می‌کند. می توانید از روغن اسطوخودوس روی صورت، پاها و دستان خود استفاده کنید.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی ناشی از مصرف روغن اسطوخودوس، مانند بثورات پوستی، مصرف را قطع کرده و با پزشک صحبت کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه