کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن جوجوبا برای تقویت سلامت مو

  • خواص روغن جوجوبا برای تقویت سلامت مو

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا یک موم شبیه روغن است که از دانه های گیاه جوجوبا استخراج می‌شود.

گیاه جوجوبا درختچه‌ای است که بومی آمریکای شمالی، به خصوص جنوب غربی ایالات متحده، بوده و در مناطق بیابانی آریزونا، جنوب کالیفرنیا و مکزیک رشد می‌کند.

تولیدکنندگان در دهه 1970 شروع به افزودن روغن جوجوبا به لوازم آرایشی و مواد خوراکی کردند. این روغن فوق العاده همه فن حریف بوده و موارد کاربرد آن در شمار نمی‌گنجد. یکی از پرطرفدارترین مصارف آن در لوازم آرایشی است و در انواع محصولات مو، پوست و ناخن یافت می شود.

امروزه به احتمال زیاد روغن جوجوبا را در انواع بسیاری از محصولات زیبایی و مراقبت از مو پیدا خواهید کرد.

چرا برخی افراد از روغن جوجوبا برای مو استفاده می‌کنند؟

روغن جوجوبا ترکیبات چرب و روغنی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد. همچنین می توان آن را به نرم کننده های مو افزود تا از مو در برابر خشکی، شکستگی و موخوره محافظت کند.

این روغن همچنین می تواند پوست سر را مرطوب کرده و ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد.

جوجوبا غنی از ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین C، ویتامین های B، ویتامین E، مس و روی، که مو را تغذیه می کنند.

چون روغن جوجوبا برای تقویت مو مفید است، تصور می شود که می تواند از ریزش مو نیز پیشگیری کرده و باعث ضخیم شدن مو شود. ایده‌ی پشت این موضوع این است که این روغن با مرطوب نگه داشتن فولیکول های مو از خشکی و در نهایت ریزش مو پیشگیری می کند.

در مورد خواص روغن جوجوبا برای مو چه تحقیقاتی صورت گرفته است؟

در مورد روغن جوجوبا و فواید آن برای مو ادعاهای زیادی وجود دارد. برخی از این ادعاها درست بوده و از پشتوانه‌ی علمی برخوردار است، در حالی که برخی دیگر از آنها کمی دور از ذهن است.

مهمترین فایده روغن جوجوبا، کاربرد آن بعنوان مرطوب‌کننده‌ی مو و پوست است که این موضوع به تازگی در یک مطالعه‌ی پوست‌شناسی به تأیید رسیده است. دراسناد ثبت اختراع نیز به تازگی آن را بعنوان یک ماده اصلی در بیشتر شامپوها و مرطوب کننده ها درج می‌کنند، که بر اهمیت استفاده از آن به‌عنوان یک میکروامولسیون مهم در محصولات مراقبت از مو دلالت دارد. میکروامولسیون‌ها به حمل مواد مؤثره در محصولات کمک می‌کنند. از دیگر میکروامولسیون‌های رایج می‌توان به موم زنبور عسل، موم نخل (Carnauba wax) و موم علف اسپرتو (Esparto grass wax) اشاره کرد.

به همین دلیل، روغن جوجوبا ممکن است در واقع از شکستگی مو جلوگیری کرده و تارهای مو را تقویت کند. همچنین می‌تواند در درمان شوره سر، خشکی پوست سر و خارش پوست سر مفید باشد و به‌عنوان یک ضد التهاب و مرطوب‌کننده پوست نیز به کار رود.

از سوی دیگر، شهرت این روغن به عنوان محرک مستقیم رشد مو از پشتوانه‌ی علمی برخوردار نیست. در مطالعه‌ای که به بررسی تأثیر روغن جوجوبا بر رشد مو می‌پرداخت، مشخص شد که این روغن نسبت به ماینوکسیدیل (برند Rogaine) و روغن نعناع فلفلی اثربخشی کمتری دارد.

به همین دلیل، نباید برای درمان طاسی (مردانه یا زنانه)، کچلی سکه‌ای یا سایر اختلالات ریزش مو به روغن جوجوبا تکیه کرد. با این وجود، روغن جوجوبا می‌تواند یک محصولی عالی برای تقویت، نرمی و درخشش مو باشد.

نحوه مصرف روغن جوجوبا برای مو چگونه است؟

چند روش برای افزودن روغن جوجوبا به برنامه مراقبت از مو وجود دارد:

۱. استفاده مستقیم. روغن را کمی گرم کنید تا راحت‌تر مالیده شود. می‌توانید این کار را در یک قابلمه تمیز روی اجاق گاز یا در یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو انجام دهید. برای موهای کوتاه حدود یک قاشق غذاخوری و برای موهای بلندتر دو قاشق غذاخوری روغن بردارید. روغن را از بالای پوست سر روی مو بمالید و به طور یکنواخت تا نوک موها بکشید. بگذارید ۲۰ دقیقه روی مو بماند و سپس با شامپو و نرم کننده بشویید.

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست سر، از استفاده مستقیم روغن جوجوبا روی پوست سر خودداری کنید. اگر برای خشکی پوست سر یا شوره سر می‌خواهید از آن استفاده می‌کنید، مقدار بسیار کمی (حدود ۱ تا ۲ قطره) را مستقیماً روی پوست بمالید.

۲. افزودن به محصولات. چند قطره روغن جوجوبا (حدود ۳ تا ۵ قطره) را قبل از شستشو، به مقداری از شامپو یا نرم کننده مورد علاقه خودتان اضافه کنید و روی موهایتان بمالید.

۳. خرید محصولات حاوی روغن جوجوبا. تنها کافیست یک شامپو یا نرم کننده حاوی روغن جوجوبا طبیعی و ارگانیک باشد. این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن روغن جوجوبا و استفاده از آن است.

نکاتی که قبل از استفاده از روغن جوجوبا باید بدانید

آیا روغن جوجوبا کاملا بی خطر است؟ مرور رسمی علمی ایمنی سال 1992 نشان می دهد که جای نگرانی کمی وجود دارد. اگرچه این مطالعه بیش از دو دهه پیش انجام شده است، اما اطلاعات مربوط به ایمنی محصول به ندرت تغییر می کند.

آزمایشی که در این مرور روی جانوران انجام شد نشان داد که مصرف بیش از حد روغن جوجوبا می تواند باعث هیپرمی (افزایش شدید جریان خون) و در نتیجه احتمال آسیب قلبی شود. با این حال، این موضوع به دلیل دوزهایی بود که در این مطالعه به صورت خوراکی مصرف می‌شد و روی انسان هم انجام نگرفت. در آزمایشات روی سوژه‌های انسانی و جانوری با هدف حساسیت پوستی، موارد کمی از واکنش آلرژیک مشاهده شد.

بنابراین، حساسیت به روغن جوجوبا نادر است و استفاده موضعی از این روغن (به خصوص برای مو) کاملا بی خطر تلقی می شود. استفاده موضعی از روغن جوجوبا برای مراقبت از مو در دوران بارداری یا شیردهی نیز بی خطر در نظر گرفته می شود.

با همه این حرف‌ها، احتیاط کنید. اگرچه حساسیت به جوجوبا خیلی مورد مطالعه قرار نگرفته و خیلی شناخته شده نیست - و بررسی های اخیر ایمنی برای بیش از دو دهه است که تمدید نشده - عاقلانه است که برای ایمنی بیشتر، ابتدا تست حساسیت انجام دهید تا معلوم شود به این روغن آلرژی دارید یا نه.

اگر از روغن جوجوبا خالص استفاده کرده و می‌خواهید آن را به محصولات دیگر اضافه می کنید، از کم شروع کنید. به مقادیری که روی برچسب محصولات مراقبت از مو پیدا می کنید، پایبند باشید. دوز و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید، و هیچ مشکلی نباید پیش بیاید.

سخن آخر

روغن جوجوبا می تواند یک افزودنی عالی برای برنامه مراقبت از موی شما باشد. این روغن عمل نرم کنندگی مو را دوچندان کرده و باعث افزایش استحکام، درخشندگی و حالت پذیری مو می شود.

با این حال، هنوز مشخص نشده است که روغن جوجوبا می‌تواند باعث تحریک رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو شود یا نه.

از سوی دیگر، به نظر می رسد روغن جوجوبا در درمان خشکی پوست سر و مشکلات شوره سر بسیار مفید است. همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی غنی است که به مرور زمان مو را تغذیه می کنند.

روغن جوجوبا در زمینه ایمنی از آوازه و اعتبار بالایی برخوردار است. موارد واکنش آلرژیک نسبت به آن نادر است و در صورت عدم حساسیت می توانید در دوران بارداری یا شیردهی نیز از آن استفاده کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه