کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

13 فایده روغن جوجوبا برای پوست صورت

  • 13 فایده روغن جوجوبا برای پوست صورت

روغن جوجوبا، آن چنان ملایم است که می توانید آن را مستقیماً و بدون رقیق سازی روی پوست خود بمالید. این روغن با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و مرطوب کنندگی، فواید مختلفی برای سلامت پوست دارد.

گیاه جوجوبا، گیاهی مقاوم و چند ساله است که در آمریکای شمالی می روید. این گیاه نه تنها در آب و هوای سخت و بی رحم بیابانی که برای اکثر موجودات زنده کشنده است، رشد خوبی دارد، بلکه محصولی با خواص درمانی فراوان نیز به بار می آورد: دانه های جوجوبا.

از دانه‌های ارزشمند این گیاه، روغنی با نام روغن جوجوبا به دست می آید. این روغن به قدری ملایم است که می توان از آن به عنوان روغن حامل برای ترکیب با سایر اسانس‌های روغنی استفاده کرد. همچنین می توانید به تنهایی نیز از آن بهره ببرید.

بسیاری از افراد روغن جوجوبا را به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست خود انتخاب می کنند. دلایل خوبی هم برای این کار دارند. شواهد متقاعد کننده‌ای وجود دارد که استفاده از روغن جوجوبای خالص را به عنوان راهی برای درمان آکنه، خشکی پوست و بسیاری از مشکلات دیگر پوستی تأیید می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره فواید استفاده از روغن جوجوبا برای پوست خود چیزهای زیادی بیاموزید.

1. مرطوب کننده

روغن جوجوبا حاوی ماده‌ای به نام "هومکتانت" (Humectant) است که رطوبت را به سطح بالای پوست جذب کرده و آن را هیدراته نگه می‌دارد. این ویژگی می تواند از ایجاد عفونت های باکتریایی، آکنه و شوره سر پیشگیری کند.

2. ضد باکتری

روغن جوجوبا دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. البته آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده‌است که این روغن نمی‌تواند تمام گونه‌های باکتری و قارچ را از بین ببرد، اما در مقابل برخی باکتری‌ها و قارچ‌های عامل بیماری‌های مختلف مانند سالمونلا، عفونت‌های ناشی از باکتری ای-کولای و کاندیدا مؤثر است.

3. آنتی‌اکسیدان

روغن جوجوبا حاوی مقادیر طبیعی ویتامین E است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان در کنار پوست شما عمل می کند. به این معنی که این روغن می تواند به پوست شما در مقابله با استرس اکسیداتیو ناشی از تماس روزانه با آلودگی ها و سایر سموم کمک کند.

4. غیرکمدوژنیک

با اینکه روغن جوجوبا یک ماده طبیعی گیاهی است اما ترکیبات آن به قدری به چربی طبیعی پوست بدن (سبوم) شباهت دارد که پوست‌تان قادر به تشخیص تفاوت بین آن‌ها نیست. این ویژگی باعث می‌شود روغن جوجوبا کمتر روی پوست انباشته شده و منافذ را آن را مسدود کند، در نتیجه احتمال بروز جوش‌های زیرپوستی و آکنه کاهش می‌یابد.

5. ضد حساسیت

در سطح مولکولی، روغن جوجوبا در واقع نوعی موم است. با اینکه به راحتی جذب پوست می شود اما ماهیت مومی آن یک لایه محافظتی ملایم روی سطح پوست ایجاد می‌کند. برخلاف بسیاری از اسانس‌های روغنی گیاهی، روغن جوجوبا به طور کلی غیر تحریک کننده است و واکنش های آلرژیک  نسبت به آن بسیار نادر است.

6. تنظیم چربی طبیعی پوست

یکی از مزایای روغن جوجوبا، تاثیر آن در کنترل چربی پوست است. دلیل این امر شباهت بسیار زیاد این روغن به چربی طبیعی پوست بدن (سبوم) است. هنگامی که روغن جوجوبا را روی پوست خود می‌مالید، پوست شما نرم و مرطوب شده و به فولیکول‌های مو و غدد تعریق سیگنالی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه نیازی به تولید چربی اضافی برای آبرسانی پوست نیست. این فرآیند مانع از چرب شدن بیش از حد پوست شده و به پیشگیری از بروز آکنه ناشی از انسداد منافذ کمک می کند.

7. تقویت کلاژن سازی

شاید باور نکنید، اما روغن جوجوبا ممکن است در جوانسازی پوست هم به شما کمک کند! این روغن حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به بدن در ساخت کلاژن کمک کنند. کلاژن، پروتئینی ضروری برای حفظ استحکام و شادابی پوست و مفاصل است اما متاسفانه با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد و همین موضوع باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود. جالب است بدانید مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهند استفاده از آنتی اکسیدان ها روی پوست می تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند.

8. تسریع بهبود زخم

روغن جوجوبا ممکن است به بهبود سریع‌تر زخم‌ها هم کمک کند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند بعد از خراش یا بریدگی به سلول‌های پوست کمک کند تا بهتر به هم جوش خورده و سریع‌تر ترمیم شوند. این خاصیت ممکن است دلیل مؤثر بودن روغن جوجوبا در درمان آکنه و جای جوش‌ باشد. این ویژگی ترمیم زخم احتمالاً به دلیل وجود مقدار قابل توجهی از ویتامین E طبیعی در این روغن است.

9. تسکین اگزما، پسوریازیس و سایر مشکلات خشکی پوست

روغن جوجوبا خواص ضد التهابی و ترمیم کنندگی دارد. استفاده موضعی از آن می تواند به کاهش خشکی، پوسته ریزی و خارش پوست کمک کند. به خصوص افرادی که از بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما رنج می برند، ممکن است از فواید روغن جوجوبا بیشتر بهره مند شوند.

10. تسکین آفتاب سوختگی

روغن جوجوبا در برخی از کرم های ضدآفتاب نیز به عنوان یک ماده اولیه به کار می‌رود. یک مطالعه نشان داده که ویتامین E به همراه سایر آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کند. خبر خوب این است که روغن جوجوبا حاوی هر دوی این مواد مغذی است. آفتاب سوختگی نیز باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. روغن جوجوبا با دارا بودن ویتامین E و خاصیت مرطوب کنندگی، می‌تواند رطوبت پوست را بازیابی کرده، به التیام آن کمک کند و بدین ترتیب علائم آفتاب سوختگی را تسکین دهد.

11. درمان آکنه

تحقیقات نشان داده است که روغن جوجوبا می‌تواند آکنه را درمان کند. این روغن با داشتن خواص ضد التهابی، ترمیمی، مرطوب کنندگی و ضد میکروبی، می‌تواند هم از بروز جوش‌های جدید پیشگیری، و هم به بهبود جوش‌های خفیف کمک کند.

12. کاهش چین و چروک‌های ظریف

هیچ تحقیقی به طور مستقیم اثر روغن جوجوبا بر درمان چین و چروک‌های ظریف را ثابت نکرده است، اما وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان در این روغن قاعدتاً می‌تواند به کاهش نشانه‌های پیری پوست کمک کند. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل ایجاد چین و چروک به شمار می‌رود. مطالعات نشان داده‌ است که محصولات گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی می‌توانند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند. به همین ترتیب، این احتمال وجود دارد که قدرت آنتی‌اکسیدانی روغن جوجوبا نیز، با استفاده موضعی روی پوست، به کند شدن روند پیری و به تعویق انداختن علائم آن مثل چین و چروک‌های ظریف کمک نماید.

13. کمرنگ کردن جای زخم

سال‌هاست که متخصصان سلامت، ویتامین E را برای کمک به بهبود جای زخم توصیه می‌کنند. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات کامل این اثر و میزان تأثیر آن در حال انجام است. اگر به دنبال استفاده از ویتامین E برای بهبود جای زخم هستید، روغن جوجوبا می‌تواند گزینه مفیدی در روند ترمیم باشد چون علاوه بر خواص طبیعی ترمیم زخم، سرشار از ویتامین E است. این ترکیب می‌تواند به کم‌رنگ شدن و کاهش قابل توجه ظاهر جای زخم‌ها کمک کند.

نحوه مصرف روغن جوجوبا

برخلاف اکثر اسانس های روغنی، استفاده از روغن جوجوبا نیازی به رقیق‌سازی ندارد و می‌توانید آن را مستقیم روی پوست‌تان بمالید. اما قبل از استفاده از این روغن یا هر محصول آرایشی دیگری، حتما تست حساسیت پوستی انجام دهید. این کار خیلی ساده است:

  • 3 یا 4 قطره روغن جوجوبا را روی قسمت داخلی بازوی خود بمالید.
  • روی آن قسمت را با یک باند بپوشانید و 24 ساعت صبر کنید.
  • بعد از 24 ساعت، باند را بردارید و پوست آن قسمت را بررسی کنید. اگر هیچ‌گونه قرمزی، خارش یا التهابی وجود نداشت، می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده شما از روغن جوجوبا به نتیجه‌ای که می خواهید بگیرید بستگی دارد. میتوانید بعنوان بالم لب از آن استفاده کنید. بدین منظور چند قطره از آن را روی انگشتان خود بمالید و برای تسکین لب‌های خشک و ترک خورده آن را به آرامی روی لب هایتان ماساژ دهید. همچنین میتوانید بعنوان یک سرم ضد پیری، شب‌ها قبل از خواب، چند قطره روغن جوجوبا را روی تمامی بخش‌های صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. برای بهبود آکنه و جوش، می توانید این روغن را با سایر مواد طبیعی ضد جوش ترکیب کرده و یک ماسک صورت خانگی درست کنید. برخلاف بسیاری از اسانس‌های روغنی دیگر، روغن جوجوبا برای استفاده در اطراف چشم بی خطر است. بنابراین با استفاده از آن به راحتی و به طور موثر می‌توانید مواد آرایشی پایه روغن را از روی صورت خود پاک می‌کند.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به دلیل ماهیت ضد حساسیت بودن، به طور کلی برای استفاده موضعی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اما با این حال، موارد نادری وجود داشته که این روغن باعث واکنش‌های آلرژیک در آن‌ها شده است. علائم این واکنش‌ها می‌توانند شامل کهیر و خارش باشد. برای پیشگیری از این عوارض جانبی، قبل از استفاده از روغن جوجوبا روی نواحی گسترده‌ی پوست، حتما تست حساسیت انجام دهید. روش انجام تست حساسیت در بالا شرح داده شد.

بهترین محصولات حاوی روغن جوجوبا 

برای آنکه بیشترین بهره را از فواید روغن جوجوبا ببرید، به دنبال خرید محصولات حاوی روغن جوجوبا ارگانیک که به روش پرس سرد تولید شده اند باشید. در روش پرس سرد، نسبت به روش‌های پرس گرم تجاری، مقادیر بیشتری از آنتی‌اکسیدان‌های گیاه حفظ می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌های اضافی اثربخشی خواص روغن جوجوبا را دوچندان می‌کند.

سخن اخر

روغن جوجوبا به دلیل دارا بودن خواص التیام‌بخش، ممکن است در درمان برخی مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس مفید باشد. از این روغن می‌توانید به عنوان پاک کننده، مرطوب کننده و یا درمان موضعی بیماری‌ها و مشکلات پوستی استفاده کنید. روغن جوجوبا معمولاً بدون نیاز به رقیق‌سازی بر روی تمام نقاط بدن، از جمله صورت، قابل استفاده می‌باشد. با این حال، در صورت بروز بثورات پوستی یا هر گونه واکنش آلرژیک، مصرف روغن را متوقف کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه