کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا روغن کانولا برای سلامتی مفید است؟

  • آیا روغن کانولا برای سلامتی مفید است؟

روغن کانولا نوعی روغن گیاهی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد. برخی افراد به دلیل نگرانی هایی که در مورد سلامت و روش تولید این روغن وجود دارد، آن را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

برداشت‌های غلط در مورد روغن کانولا ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که گیاه کانولا یک گونه‌ی هیبریدی از گیاه کلزا است. روغن کلزا حاوی اسید اروسیلیک بالایی است و در صورت مصرف زیاد می‌تواند سمی باشد.

با این حال، بیشتر نگرانی‌ها در مورد روغن کانولا بی‌ اساس است. روغن کانولا نه تنها اسید اروسیلیک بسیار کمی دارد، بلکه چربی اشباع کمی داشته و سرشار از چربی غیر اشباع است. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روغن کانولا را برای مصرف انسان، از جمله مصرف نوزادان، ایمن می‌داند.

شاید شما هم هنوز مطمئن نیستید که آیا بهتر است از روغن کانولا استفاده کنید یا آن را کنار بگذارید.

این مقاله به شما می گوید که آیا روغن کانولا برای سلامتی شما مفید است یا مضر.

روغن کانولا چیست؟

کانولا با نام علمی Brassica napus L  گیاهی روغنی است که در کانادا از طریق دورگه گیری گیاه کلزا به وجود آمده است. نام "کانولا" از ترکیب دو کلمه‌ی کانادا (Canada) و اولا"(ola)  که به معنای روغن است، ساخته شده است.

از زمان پیدایش گیاه کانولا، متخصصان کشاورزی گونه‌های مختلفی از آن را توسعه داده‌اند که کیفیت دانه را بهبود بخشیده و باعث رونق تولید روغن کانولا شده است.

اکثر گیاهان کانولا برای بهبود کیفیت روغن و افزایش مقاومت در برابر علف‌کش‌ها، دستکاری ژنتیکی (تراریخته) می‌شوند. طبق یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۱۱، بیش از ۹۰ درصد از گیاهان کانولا کشت‌شده در ایالات متحده به منظور افزایش مقاومت در برابر علف‌کش‌ها، دستکاری ژنتیکی شده‌اند.

از گیاه کانولا، روغن کانولا و کنجاله کانولا به دست می‌آید که معمولا به عنوان غذای دام استفاده می‌شود.

روغن کانولا گونه های غیر خوراکی و صنعتی هم دارد که از آنها با عنوان روغن کلزا یاد می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت دیزل باشد و یا به‌عنوان جزء روان‌کننده در محصولاتی مانند تایر به کار رود.

روغن کانولا چگونه به دست می‌آید؟

فرایند تولید روغن کانولا مراحل زیادی دارد.

به گفته شورای کانولا در کانادا، این فرآیند شامل مراحل زیر است:

  1. پاکسازی دانه: دانه های کانولا از ناخالصی هایی مانند ساقه گیاه و خاک جدا شده و تمیز می شوند.
  2. پوست گیری و خرد کردن دانه: دانه ها تا حدود 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) پیش گرم می شوند، سپس توسط آسیاب غلتکی "خرد می شوند" تا دیواره سلولی دانه شکسته شده و ماده حلال با سرعت بیشتری بتواند به روغن موجود در سلول های دانه برسد.
  3. پخت دانه: دانه های خرد شده در بخارپزهای مخصوص پخته می شوند. این فرآیند گرمایش معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و در دمای ۸۰ تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد طول می کشد.
  4. پرس کردن: سپس، کنجاله های پخته شده کانولا در یک سری دستگاه پرس پیچشی (اسکروپرس) فشرده می شوند. این عمل ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن را از ورقه ها استخراج می کند و بقیه روغن با روش های دیگری گرفته می‌شود.
  5. استخراج با حلال: باقیمانده دانه های خرد شده (تفاله) که حاوی ۱۸ تا ۲۰ درصد روغن هستند، با استفاده از ماده شیمیایی به نام هگزان تجزیه می‌شوند تا روغن باقیمانده استخراج شود.
  6. حذف حلال: سپس هگزان را دمای 95 تا 115 درجه سانتیگراد تبخیر می‌کنند تا از تفاله کانولا جدا می شود.
  7. فرآوری روغن: روغن استخراج شده با روش های مختلفی مانند تقطیر با بخار، قرار گرفتن در معرض اسید فسفریک و فیلتراسیون از طریق خاک تصفیه روغن تصفیه می شود.

بعلاوه، روغن کانولایی که برای تهیه مارگارین و روغن‌های صاف قنادی استفاده می‌شود، فرآیند دیگری به نام هیدروژنه کردن (hydrogenation) را طی می‌کند. در این فرآیند، مولکول‌های هیدروژن به روغن تزریق می‌شود تا ساختار شیمیایی آن تغییر کند.

این فرآیند باعث می‌شود روغن در دمای اتاق جامد شود و ماندگاری آن را افزایش دهد، اما همچنین باعث ایجاد چربی‌های ترانس می‌شود. بیشتر چربی‌های ترانسی که مردم امروزه مصرف می‌کنند، از روغن‌های نیمه هیدروژنه به دست می‌آید. بخش کوچک‌تری از این چربی‌ها به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات و گوشت وجود دارد.

در مجموع، این فرآیند منجر به افزایش مصرف چربی‌های ترانس شده است. چربی‌های ترانس «صنعتی» که از طریق فرآوری روغن به وجود می‌آیند، برای سلامتی مضر هستند و ارتباط زیادی با بیماری‌های قلبی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده در سال ۲۰۱۸، استفاده از آن‌ها را در محصولات غذایی ممنوع کرده‌اند.

هنوز شواهد کافی برای این ادعا که آیا چربی‌های ترانس طبیعی موجود در منابع حیوانی نیز همین خطرات را به همراه دارند، وجود ندارد.

روغن کانولا پرس سرد

روغن کانولا تهیه شده به روش پرس سرد در مقایسه با روغن کانولا معمولی ، گزینه سالم تری به شمار می رود زیرا  از دانه های ارگانیک گیاه کانولا به دست می آید و در فرآیند تولید آن از گرما و حلال های شیمیایی استفاده نمی شود؛ در نتیجه مواد مغذی و آنتی اکسیدان های طبیعی روغن را بیشتر حفظ می کند.

روغن کانولا پرس سرد چربی اشباع کمی دارد و سرشار از چربی تک غیر اشباع است که برای قلب مفید است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است که خاصیت ضد التهاب دارد.

با این حال، مانند همه روغن ها، باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و در حد اعتدال مصرف شود.

خلاصه

روغن کانولا نوعی روغن گیاهی است که از دانه های گیاه کانولا به دست می آید. در روش معمولی برای جدا کردن روغن از دانه های کانولا، از مواد شیمیایی مصنوعی در مراحل فرآوری استفاده می شود. در روش پرس سرد، روغن کانولا از دانه های ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی و حرارت به دست می‌آید.

ارزش غذایی روغن کانولا

کانولا منبع خوبی از ویتامین‌های E و K است. یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن کانولا حاوی (منبع معتبر [8]):

  • کالری: ۱۲۴
  • ویتامین E: ۱۶ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین K: ۸ درصد از نیاز روزانه

به غیر از ویتامین‌های E و K، روغن کانولا فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است.

ترکیب اسید چرب

کانولا به دلیل سطح پایین چربی اشباع شده، اغلب به عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌ها شناخته می‌شود.

ترکیبات اسید چرب روغن کانولا عبارتند از:

  • چربی اشباع شده: ۷ درصد
  • چربی تک غیراشباع: ۶۴ درصد
  • چربی چند غیر اشباع: ۲۸ درصد

روغن کانولا حاوی دو نوع چربی غیر اشباع چندگانه است: اسید لینولئیک (که بیشتر با نام اسید چرب امگا-6 شناخته می‌شود) و اسید آلفا-لینولنیک (ALA) که نوعی اسید چرب امگا-3 گیاهی است.

میزان امگا-6 در روغن کانولا معمولا دو برابر بیشتر از امگا-3 است که برخی این موضوع را برای سلامتی انسان مفید می‌دانند.

بسیاری از افراد، به خصوص افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، برای افزایش سطح چربی‌های امگا-3 مانند دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) و ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) که برای سلامت قلب و مغز ضروری هستند، به منابع ALA وابسته‌اند    زیرا بدن قادر است ALA را به DHA  تبدیل کند.

با این حال اگرچه بدن شما می‌تواند ALA را به DHA و EPA تبدیل کند، تحقیقات نشان می‌دهد که این فرآیند بسیار کم بازده است.

اما ALA خودش هم فوایدی دارد، زیرا می‌تواند به بدن شما در کاهش کل کلسترول، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسرید و فشار خون کمک کند که همه اینها با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط هستند.

در عین حال توجه به این نکته ضروری است که روش‌های حرارتی مورد استفاده در فرآیند تولید روغن کانولا و همچنین روش‌های پخت و پز با حرارت بالا مانند سرخ کردن، تأثیر منفی بر چربی‌های غیر اشباع چندگانه مانند ALA می‌گذارند. بنابراین توصیه می‌شود که تا حد ممکن از روغن های پرس سرد برای مصارف خوراکی استفاده شود چرا که در فرایند تولید این گونه روغن ها از حرارت بالا و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

خلاصه

روغن کانولا سرشار از ویتامین‌های E و K است و دو برابر بیشتر از امگا-3، اسید چرب امگا-6 دارد. با اینکه نقطه دود بالایی دارد، استفاده از آن برای سرخ کردن می‌تواند میزان اسید چرب امگا-3 اسید آلفا-لینولنیک( ALA) که برای قلب مفید است را کاهش دهد.

معایب احتمالی روغن کانولا

با افزایش محبوبیت روغن کانولا به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع چربی در صنایع غذایی تجاری، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر سلامتی انسان پدید آمده است.

روغن کانولا منبع عمده امگا-6 است

چربی‌های امگا-6، درست مانند امگا-3، برای سلامتی ضروری هستند و نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کنند.

با این حال، رژیم‌های غذایی امروزی به دلیل مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده که سرشار از امگا-6 هستند و دریافت کم امگا-3 از غذاهای کامل، دچار عدم تعادل شده‌اند. این عدم تعادل منجر به افزایش التهاب در بدن می‌شود.

در حالی که بهترین نسبت مصرف چربی‌های امگا-6 به امگا-3، 1 به 1 است، در رژیم غذایی غربی این نسبت چیزی حدود 20 به 1 تخمین زده می‌شود.

این عدم تعادل با برخی بیماری‌های مزمن مانند آلزایمر، چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

نسبت امگا-6 به امگا-3 در روغن کانولا 2 به 1 است که شاید چندان هم نامتعادل به نظر نرسد.

اما از آنجایی که روغن کانولا در بسیاری از غذاها وجود دارد و میزان امگا-6 آن بیشتر از امگا-3 است، به عنوان یک منبع اصلی برای دریافت امگا-6 در رژیم غذایی شناخته می‌شود.

برای ایجاد تعادل بهتر، می‌بایست غذاهای فرآوری شده حاوی روغن کانولا را با منابع طبیعی امگا-3 مانند ماهی‌های چرب جایگزین کنید.

روغن کانولا عمدتاً تراریخته (GMO) است

در مواد غذایی تراتریخته (GMO)، مواد ژنتیکی آن‌ها را مهندسی یا دستکاری می‌کنند تا ویژگی‌های خاصی به آن‌ها اضافه یا از آنها حذف شود.

برای مثال، گیاهان پرطرفداری مانند ذرت و کانولا به گونه‌ای دستکاری ژنتیکی شده‌اند که در برابر علف‌کش‌ها و آفات مقاوم‌تر باشند.

اگرچه بسیاری از سازمان‌های نظارتی، مواد غذایی تراریخته را ایمن می‌دانند، اما نگرانی‌های زیادی در مورد تأثیر احتمالی آن‌ها بر محیط زیست، سلامت عمومی، آلودگی محصولات کشاورزی، حقوق مالکیت و ایمنی مواد غذایی وجود دارد.

بیش از ۹۰ درصد از مزارع کانولا در ایالات متحده و کانادا به صورت تراریخته کشت می‌شوند.

در حالی که دهه‌هاست مواد غذایی تراریخته برای مصرف انسان تأییدیه گرفته‌اند و هیچ خطر مستقیمی از مصرف آنها برای سلامتی گزارش نشده است، اما این موضوع همچنان بحث‌برانگیز است و بنابراین، تصمیم گیری در مورد مصرف  یا عدم مصرف این مواد غذایی به عهده خود افراد گذاشته شده است.

روغن کانولا به شدت تصفیه شده است

برای تهیه روغن کانولا از حرارت بالا و مواد شیمیایی استفاده می شود.

فرایند تصفیه روغن کانولا شامل مراحل مختلفی است از جمله مانند بی‌رنگ کردن کردن (Bleaching) و بو زدایی (Deodorizing) که در آنها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

فرایند تصفیه، مواد مغذی موجود در روغن ها، مانند اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

تمام روغن های صنعتی به این روش فرآوری می شوند، مگر اینکه روی بطری روغن عبارت «پرس سرد» یا «فرابکر» درج شده باشد که بدین معنی است که در فرایند تولید آن از حرارت یا مواد شیمایی استفاده نشده است. از جمله این روغن ها می‌توان به روغن زیتون و روغن نارگیل اشاره کرد.

اگر نسبت به تراریخته بودن روغن نگران هستید، به راحتی می‌توانید روغن های ارگانیک پرس سرد از جمله روغن کانولا پرس سرد را در بازار پیدا کنید. با این حال توجه کنید کنید که این روغن ها برای پخت و پز با حرارت بالا مثل سرخ کردن عمیق مناسب نیستند زیرا معمولا نقطه دود پایین تری دارند.

خلاصه

روغن کانولایی که بیشتر در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌کنید، به شدت تصفیه شده و دستکاری ژنتیکی شده (GMO) است. همچنین منبعی از چربی‌های امگا-6 به شمار می‌رود که در غذاهای فوق فرآوری‌شده فراوان است و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث التهاب شود. اگر نگران تراریخته بودن روغن کانولا هستید می‌توانید نوع پرس سرد این روغن را تهیه کنید.

آیا روغن کانولا برای سلامتی مضر است؟

روغن کانولا یکی از پرکاربردترین روغن‌ها در صنایع غذایی است، اما در مقایسه با سایر روغن‌ها، مطالعات بلندمدتی کمتری در مورد تأثیر آن بر سلامتی وجود دارد.

با این حال، این به معنای نبود کامل این مطالعات نیست. یک مطالعه مستقل در سال ۲۰۲۱ نشان داد که روغن کانولا در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باعث بهبود پروفایل چربی خون و حساسیت به انسولین می‌شود.

همچنین، میزان بالای چربی‌های غیر اشباع موجود در روغن کانولا ممکن است در برابر التهاب، عفونت‌های میکروبی یا سرطان و برخی موارد دیگر، از بدن محافظت کند.

برخی مطالعات دیگر نیز شواهدی از تأثیرات مثبت روغن کانولا را نشان داده‌اند، از جمله:

  • کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و متابولیک
  • به تأخیر انداختن روند پیشرفت بیماری قلبی
  • کمک به کاهش وزن به میزان کم

با وجود این موارد، برخی شواهد نیز حاکی از تأثیرات منفی احتمالی روغن کانولا بر سلامتی هستند.

افزایش التهاب

برخی مطالعات جانوری، روغن کانولا را با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط می‌داند. با اینکه این مطالعات به تنهایی نمی‌تواند به طور قطعی مضرات روغن کانولا برای انسان را اثبات کند، اما همچنان قابل توجه است.

استرس اکسیداتیو به عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد مضر (که باعث التهاب می‌شوند) و آنتی‌اکسیدان‌ها (که از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری یا روند آن را کند می‌کند) اشاره دارد.

مطالعه اخیر روی موش‌ها نشان داد که ترکیباتی که در حین حرارت دادن روغن کانولا تشکیل می‌شوند، برخی نشانگرهای التهابی را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، در مطالعه دیگری روی موش‌ها، رژیم غذایی حاوی روغن کانولا در مقایسه با رژیم غذایی حاوی روغن سویا، به طور قابل توجهی طول عمر را کاهش داد و منجر به افزایش قابل توجه فشار خون شد.

تأثیر منفی روی حافظه

مطالعات جانوری همچنین نشان می‌دهد که روغن کانولا تصفیه شده ممکن است تاثیر منفی روی حافظه داشته باشد.

در پژوهشی روی موش ها، مشاهده شد که رژیم غذایی سرشار از روغن کانولا در طول زمان، به طور قابل توجهی به حافظه‌ی آن‌ها آسیب زده و باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی وزن‌شان شده است. 

همچنین، در یک مطالعه انسانی که به مدت یک سال به طول انجامید، ۱۸۰ فرد مسن به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه کنترل، رژیم غذایی با روغن های تصفیه شده - از جمله کانولا - را دریافت کردند. گروه دیگر هم رژیمی مصرف کردند که در آن به جای تمام روغن های تصفیه شده، روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلی لیتر روغن زیتون فرابکر به آنها داده می شد.

نکته قابل توجه این است که افرادی که در گروه روغن زیتون قرار داشتند، بهبود عملکرد مغز را تجربه کردند.

تأثیر منفی بر سلامت قلب

در حالی که روغن کانولا به عنوان چربی مفید برای قلب تبلیغ می شود، برخی از مطالعات این ادعا را رد می کند.

در یک مطالعه کوچک انجام شده در سال ۲۰۲۰، گروهی از شرکت کنندگان به مدت شش هفته فقط با روغن زیتون و گروه دیگر فقط با روغن کانولا آشپزی کردند. در افرادی که فقط از روغن زیتون استفاده کردند، سطح خونی اینترلوکین-۶، ماده ای که باعث التهاب قلب می شود، به طور قابل توجهی پایین تر بود. در میان کسانی که فقط از روغن کانولا استفاده می کردند، پس از شش هفته هیچ بهبود قابل توجهی مشاهده نشد.

نتایج مطالعه ۲۰۲۰ با بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۳ که از حمایت مالی صنعتی برخوردار بود، در تضاد است. آن بررسی، مصرف روغن کانولا را با تأثیرات مفید بر عوامل خطر بیماری قلبی، مانند کلسترول کل و کلسترول بد LDL مرتبط می دانست.

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مطالعاتی که به فواید روغن کانولا برای قلب اشاره می‌کند، روی روغن کانولای تصفیه‌نشده یا حرارت‌ندیده (روغن کانولا پرس سرد) انجام شده است، نه روغن تصفیه‌شده‌ای که معمولا برای پخت‌وپز با حرارت بالا استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، یک بررسی تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که آشپزی با روغن کانولا به جای کره یا مارگارین، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی یا دیابت را کاهش دهد. همچنین، بررسی دیگری نشان داد که مصرف روغن کانولا ممکن است کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) را به خصوص در افراد مسن پایین بیاورد.

تحقیقات بیشتری در مورد روغن کانولا و سلامت قلب مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که روغن کانولا ممکن است باعث افزایش التهاب و تأثیر منفی روی حافظه و سلامت قلب شود. با این حال، پژوهش‌های دیگری نیز وجود دارند که از تأثیرات مثبت آن بر سلامت، از جمله احتمال پایین آوردن کلسترول بد (LDL)، خبر می‌دهند.

روغن های پخت و پز جایگزین

واضح است که برای درک کامل تأثیر روغن کانولا بر سلامتی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در همین حال، روغن‌های بسیاری وجود دارد که فواید آن‌ها برای سلامتی به طور کامل با شواهد علمی تأیید شده است.

روغن‌های زیر در برابر حرارت مقاوم هستند و می‌توان از آن‌ها به جای روغن کانولا برای روش‌های مختلف پخت و پز، مانند تفت دادن، استفاده کرد.

هنگام استفاده از روش‌های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن، چربی‌های اشباع‌شده مثل روغن نارگیل بهترین انتخاب هستند؛ چرا که در دماهای بالا دچار کمترین تغییر شیمیایی (اکسیداسیون) می‌شوند.

  • روغن زیتون: روغن زیتون سرشار از ترکیبات ضدالتهابی، از جمله آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است که ممکن است از بیماری‌های قلبی و زوال عقل پیشگیری کند.
  • روغن آووکادو: روغن آووکادو در برابر حرارت مقاوم است و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و پلی‌فنول است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل روغن مناسبی برای پخت‌وپز با حرارت بالا است و ممکن است به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند، اما با توجه به اینکه میزان چربی اشباع‌شده‌ی بالایی دارد، می‌تواند باعث افزایش کلسترول بد (LDL) نیز بشود؛ بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

روغن‌های زیر را بهتر است برای سس سالاد و سایر مصارف بدون حرارت نگه دارید:

  • روغن بذر کتان: مطالعات نشان داده‌اند که روغن بذر کتان ممکن است به کاهش فشار خون و التهاب کمک کند.
  • روغن گردو: روغن گردو دارای طعم غنی و آجیلی است و نشان داده شده است که قند خون بالا و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.
  • روغن شاهدانه: روغن شاهدانه بسیار مغذی است و طعم آجیلی آن برای روی سالاد عالی است.
خلاصه

جایگزین‌های مؤثر زیادی برای روغن کانولا وجود دارد. روغن‌های مقاوم به حرارت، مانند روغن نارگیل و زیتون، برای پخت و پز مناسب هستند، در حالی که روغن‌های بذر کتان، گردو و شاهدانه را می‌توان در غذاهایی که نیاز به حرارت ندارند، استفاده کرد.

سخن آخر

روغن کانولا نوعی روغن گیاهی است که از دانه‌های آن به دست می‌آید و در آشپزی و فرآوری مواد غذایی کاربرد زیادی دارد.

تحقیقات انجام شده روی روغن کانولا نتایج ضد و نقیضی داشته است. برخی مطالعات جانوری نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند باعث التهاب شده و به حافظه و قلب آسیب برساند. با این حال، شواهد زیادی نیز وجود دارد که روغن کانولا فوایدی برای سلامتی انسان دارد.

توجه به این نکته ضروری است که تحقیقاتی که نشان از فواید روغن کانولا برای سلامتی و قلب دارد بر روی روغن کانولا پرس سرد انجام شده در حالیکه سایر تحقیقاتی که حاکی از مضرات این روغن برای سلامتی است روی روغن کانولا معمولی که با استفاده از حلال های شیمیایی استخراج می‌شود انجام گرفته است.

تا زمانی که تحقیقات بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری در این زمینه انجام شود، بهتر است روغن‌هایی را انتخاب کنید که به طور قطع برای سلامتی مفید هستند، مانند روغن زیتون.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه