کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

بهترین روش نگهداری روغن نارگیل

  • بهترین روش نگهداری روغن نارگیل

چه از روغن نارگیل به صورت همیشگی و مداوم و چه گهگاه استفاده می‌کنید، بهتر است تا نحوه نگهداری صحیح از آن را یاد بگیرید تا روغن نارگیل شما همیشه تازه بماند و ارزش غذایی خود را حفظ کند.

برای نگهداری طولانی مدت، روغن نارگیل باید در یک ظرف در بسته و در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری شود. همچنین می توانید روغن نارگیل را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، اما نگهداری در یخچال یا فریزر بعید است عمر مفید آن را خیلی بیشتر از دو سال معمول افزایش دهد. (به هر حال، خرید یک شیشه روغن نارگیل جدید هر دو سال یک بار واقعاً سرمایه گذاری بزرگی نیست!).

بهترین روش نگهداری روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل به طور طبیعی ماندگاری طولانی در حدود دو سال دارد (حتی ممکن است برای روغن نارگیل تصفیه نشده یا بکر مدت زمان بیشتری هم داشته باشد!) که اگر معمولاً زودتر از این مدت آن را مصرف می‌کنید، خبر خوبی است. بهترین راه برای اطمینان از تازگی روغن نارگیل در این مدت دو سال، نگهداری آن در مکانی تاریک و خشک، مانند انباری یا کابینت است.

اگر روغن نارگیل را در معرض نور مستقیم خورشید نگهداری کنید، اسیدهای چرب و سایر مواد مغذی آن به دلیل تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) تجزیه می شوند. قرار دادن روغن نارگیل در معرض مستقیم نور خورشید الزاماً باعث فاسد شدن آن نمی شود، اما کیفیت و ارزش غذایی آن به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت.

روغن نارگیل نقطه ذوبی در حدود ۲۶ درجه سانتیگراد دارد. این دما نقطه‌ای است که روغن در آن شروع به مایع شدن می‌کند. نگهداری روغن نارگیل در مکان‌های گرم آن را به مایع تبدیل کرده یا باعث می‌شود حداقل مقداری مایع در بالای مواد جامد جمع شود. این حالت کاملاً طبیعی است و نشانه خراب شدن روغن نارگیل نیست!

آیا روغن نارگیل باید در یخچال نگهداری شود؟

خیر، نیازی به نگهداری روغن نارگیل در یخچال نیست. البته در صورت تمایل می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید، اما در این صورت روغن نارگیل سفت و جامد شده و باید مدت زمانی را صرف ذوب شدن آن کنید تا برای پخت و پز یا استفاده در محصولات مراقبت از پوست آماده شود. همچنین، بیرون آوردن روغن نارگیل جامد و سرد از ظرف کمی دشوار است (اگر تجربه کرده باشید، متوجه می شوید!).

نگهداری از روغن نارگیل در یخچال عمر مفید آن را به طور قابل توجهی فراتر از 2 سال معمول افزایش نمی دهد، اما همچنان می توانید برای مصارف خاص مثلا استفاده به عنوان یک مرطوب کننده خنک برای تسکین آفتاب سوختگی، آن را در یخچال نگه دارید.

عوامل مؤثر بر نگهداری روغن نارگیل

ظرف نگهداری

جهت اطمینان از عدم نفوذ مواد پلاستیکی به درون روغن نارگیل، نگهداری آن در ظرف شیشه‌ای ایده‌آل است. با این حال، اکثر ظروف پلاستیکی حاوی روغن نارگیل فاقد BPA (یک ماده شیمیایی صنعتی است که از سال ۱۹۶۰ برای تولید انواع پلاستیک ها و رزین ها مورد استفاده قرار می گیرد) هستند.

نگهداری روغن نارگیل در ظرف شیشه‌ای تیره یا مات، بهترین راه برای حفظ تازگی آن است. شیشه تیره یا مات مانع رسیدن نور خورشید به روغن شده و به حفظ کیفیت و ارزش غذایی آن کمک می‌کند. راه دیگر این است که ظرف روغن را با یک پارچه تیره بپوشانید تا از تابش نور خورشید به آن جلوگیری شود.

دما و گرما

نگهداری روغن نارگیل در مکان های گرم و بدون عایق می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد، بنابراین این نوع محیط برای نگهداری آن ایده‌آل نیست. به طور کلی، برای نگهداری طولانی مدت روغن نارگیل، محیط خنک یا حتی سرد نسبت به محیط گرم ارجحیت دارد.

نوع روغن نارگیل

روغن نارگیل تصفیه نشده حاوی مقادیر بیشتری از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به محافظت آن در برابر فساد کمک کرده و باعث می‌شود نسبت به روغن نارگیل تصفیه شده، ماندگاری طولانی تری داشته باشد.

آیا می‌توان روغن نارگیل را منجمد کرد؟

روغن نارگیل را می‌توان فریز کرد و اگر این کار تحت شرایط اصولی انجام شود، می تواند عمر مفید آن را حتی بیشتر از حد معمول افزایش دهد. برای فریز کردن روغن نارگیل، مطمئن شوید که در ظرف کاملاً دربسته قرار گرفته باشد تا از تشکیل کریستال های یخ جلوگیری شود.

در حالت ایده آل، برای انتقال روغن نارگیل به ظرف مناسب فریز، ابتدا روغن را کمی گرم کنید تا به حالت مایع تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه منجمد کردن روغن نارگیل، می توانید به راهنمای گام به گام فریز کردن روغن نارگیل مراجعه کنید.

روش تشخیص روغن نارگیل فاسد

این که روغن نارگیل ماندگاری بالایی دارد به این معنی نیست که هرگز فاسد نمی شود.

اگر روغن شما هر کدام از نشانه های زیر را نشان داد، وقت دور ریختن آن فرا رسیده است!

  • بوی زننده به محض باز کردن درب ظرف: روغن نارگیل نباید بوی نامطبوع و تند بدهد.
  • تغییر رنگ به زرد در حالت مایع: کمی زرد شدن در حالت جامد، به خصوص برای روغن نارگیل تصفیه نشده و خالص، طبیعی است، اما در حالت مایع نباید زرد شود.
  • ظاهر شدن نقاط سیاه (کپک): وجود هرگونه لکه سیاه روی روغن نارگیل نشانه کپک زدگی است.
  • بو و طعم بد: روغن نارگیل نباید مزه یا بوی بد داشته باشد.
  • از دست رفتن نرمی بافت: تغییر بافت از نرم و روان به سفت و دانه‌دار نشانه فاسد شدن است.

پرسش‌های متداول

چگونه روغن نارگیل MCT یا fractioned را نگهداری کنیم؟

روغن نارگیل ام سی تی (MCT) در واقع همان روغن نارگیل مایع است که تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند آن جدا شده‌است. این روغن به دلیل نقطه ذوب پایین (حدود 0 درجه سانتی‌گراد) در دمای اتاق مایع باقی می‌ماند. روغن نارگیل MCT نیز مانند روغن نارگیل معمولی، عمر مفید طولانی در حدود دو سال دارد. با این حال، بهتر است آن را در شرایط مشابه روغن نارگیل معمولی نگهداری کنید، یعنی در جای خنک و تاریک، یا حتی در صورت تمایل در یخچال.

عمر مفید روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده چقدر است؟

روغن نارگیل تصفیه نشده ممکن است عمر مفید طولانی‌تری (حتی بیش از دو سال) نسبت به روغن نارگیل تصفیه شده داشته باشد. این امر به احتمال زیاد به دلیل حفظ آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در روغن نارگیل تصفیه نشده است که می تواند به جلوگیری از فاسد شدن کمک کند.

با این وجود همچنان توصیه می‌کنیم روغن نارگیل خود را هر دو سال یک بار، صرف‌نظر از اینکه تصفیه شده یا تصفیه نشده باشد، تعویض کنید تا از تازه بودن آن را اطمینان حاصل کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه