کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

چگونه ضدعفونی‌کننده دست خانگی بسازیم؟

  • چگونه ضدعفونی‌کننده دست خانگی بسازیم؟

در این مقاله نحوه ساخت یک ضدعفونی کننده دست طبیعی و ساده خانگی را یاد می‌گیرید. این ضدعفونی کننده دست خانگی هم مؤثر است، هم مقرون به صرفه است و هم با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کند.

طرز تهیه ضدعفونی کننده دست خانگی

شاید شما هم از آن دسته افرادی هست که همیشه یه بطری ضدعفونی کننده‌ی دست روی میز کارتان وجود دارد. ولی خوب، رابطه‌تان با این ژل ضدعفونی‌کننده یک رابطه عشق و نفرت است چون از طرفی با میکروب‌ها می‌جنگد و از طرفی بوی وحشتناک و آزاردهنده‌ای دارد.

خیلی وقت‌ها فرصت کافی برای شستن درست دست‌ها آن هم به مدت ۳۰ ثانیه نداریم. با این حال می‌دانیم که به چیزی چسبناک، کثیف و مطمئنا پر از باکتری دست زده‌ایم. ضدعفونی‌کننده‌های دست تجاری بوی تندی می‌دهند که برخاسته از مواد شیمیایی به کار رفته در آنهاست و نمی‌توان تمام روز آن‌ها را روی دست تحمل کرد. مهم‌تر از همه اینکه، نگران بی‌خطر بودن فرمولاسیون تجاری آنها هم برای خودمان و هم برای بچه هایمان هستیم.

خبر خوب اینکه واقعا لازم نیست هر بار که از ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید، در بینی و چشم هایتان احساس سوزش کنید. ما با استفاده از اسانس‌های روغنی قدرتمند و چند ماده دیگر، می توانیم نسخه خانگی ضدعفونی کننده دست خودمان را درست کنیم که نه تنها بوی ملایمی دارد بلکه باعث خشکی دست هم نمی شود. روغن های طبیعی که برای این کار انتخاب کرده ایم دارای خواص مفیدی مثل ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ و نیز رایحه دلپذیر هستند.

ضد عفونی کننده دست خانگی

در ادامه ساخت یک ضدعفونی کننده دست طبیعی و ساده‌ی خانگی را یاد می‌گیرید. این ضدعفونی کننده دست خانگی هم مؤثر است، هم مقرون به صرفه است و هم با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کند.

مواد لازم

  • 5 تا 10 قطره روغن اسطوخودوس
  • 30 قطره روغن درخت چای
  • 90 میلی لیتر اتانول (اتیل الکل) 90% یا ایزوپروپیل الکل (مالشی) 91%
  • 30 گرم ژل آلوئه ورا
  • ¼ قاشق چای خوری روغن ویتامین E (برای نرم شدن دست)

طرز تهیه

  1. روغن‌های طبیعی و روغن ویتامین E را در کاسه یا ظرف شیشه‌ای کوچک ریخته و هم بزنید تا مخلوط شوند.
  2. الکل را به روغن‌ها اضافه کرده و دوباره هم بزنید.
  3. این مخلوط را با ژل آلوئه ورا ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید.
  4. قبل از هر بار استفاده، بطری را به آرامی تکان دهید. (این ضد عفونی کننده با افزودن ویتامین E و الکل بعنوان مواد نگهدارنده می‌تواند تا چندین ماه دوام داشته باشد.)
  5. ضدعفونی‌کننده دست را به بطری‌های کوچک و تمیز منتقل کنید. همچنین توصیه می‌شود از بطری‌های تیره رنگ استفاده کنید تا اسانس‌های روغنی در معرض نور قرار نگیرند. در نهایت، می توانید این ضدعفونی‌کننده دست ساز را با خیال راحت توی کیف یا کوله پشتی خود انداخته و هر جا که می‌روید همراه خودتان داشته باشید.

نکته مهم

برای ساخت اسپری ضدعفونی کننده دست، تنها کافیست در این دستورالعمل به جای ژل آلوئه ورا از عصاره فندق افسون‌گر استفاده کنید.

نکته ها و موارد احتیاط

در دستور ساخت این ضدعفونی‌کننده دست خانگی از روغن اسطوخودوس برای ملایم کردن بوی تند روغن درخت چای استفاده کردیم. اگر به بوی اسطوخودوس علاقه ندارید، می‌توانید روغن ضد باکتری دیگری مانند رزماری، مریم گلی، چوب صندل یا نعناع فلفلی را انتخاب کنید. (روغن ها باید 100 درصد خالص باشند. برای تهیه روغن های 100 درصد خالص به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.)

هنگام استفاده از اسانس‌های روغنی همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید. آنها عصاره های گیاهی بسیار غلیظ و قدرتمندی هستند. اگر در استفاده از اسانس‌های روغنی تازه کار هستید، بهتر است قبل از استفاده از این ضدعفونی کننده دست خانگی، یک تست حساسیت انجام دهید. برای انجام یک تست حساسیت ساده، یک قطره از اسانس روغنی را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. مقدار کمی از مخلوط را روی قسمت داخلی آرنج خود بمالید، روی آن را با یک باند بپوشانید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنش منفی وجود دارد یا خیر.

توجه: اگر به تازگی گزارش‌هایی در مورد مضرات ضدعفونی‌کننده‌های دست خوانده اید به خاطر داشته باشید که این خطرات برخاسته از مواد شیمیایی موجود در ضدعفونی‌کننده‌های تجاری است. این دستور ساخت ضدعفونی کننده دست خانگی از هیچ یک از آن مواد شیمیایی مضر استفاده نمی کند و برای از بین بردن میکروب ها به روغن های طبیعی خالص متکی است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد روغن های طبیعی این است که مانند مواد شیمیایی ضد باکتری باعث مقاومت باکتریایی نمی شوند و در واقع در از بین بردن سویه های باکتریایی که در برابر داروها و مواد شیمیایی ساخت بشر مقاوم شده اند، موثر هستند.

سخن آخر

گاهی اوقات خوب است که با مصرف کمتر ضدعفونی کننده ها به بدنمان اجازه دهیم تا برای تقویت سیستم ایمنی ما با میکروب ها مبارزه کند. اما گاهی اوقات هم داشتن یک ضدعفونی کننده دست در موارد اضطراری مفید است. (مثلا موقع استفاده از توالت های کثیف بین راهی یا حضور در یک مکان عمومی مانند بیمارستان.) در چنین مواقعی، این ضدعفونی کننده دست خانگی ملایم یکی از بهترین جایگزین های برندهای تجاری است.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه