کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

روغن شاهدانه چه خواصی دارد؟

  • روغن شاهدانه چه خواصی دارد؟

روغن شاهدانه یک داروی پرطرفدار به شمار می‌رود که طرفداران آن بر اساس تجربیات شخصی، خواص درمانی فراوانی را، از بهبود آکنه گرفته تا درمان سرطان و کند کردن روند بیماری قلبی و آلزایمر، به آن نسبت می‌دهند.

البته تحقیقات علمی هنوز برخی از این ادعاها را تایید نکرده است.

با این حال، شواهد حاکی از آن است که روغن شاهدانه ممکن است به بهبود برخی مشکلات سلامتی مانند التهاب و بیماری‌های پوستی کمک کند. این خاصیت عمدتا به دلیل داشتن اسیدهای چرب چندغیراشباع ضروری (PUFAs) مانند امگا ۳ و امگا ۶ است.

اسیدهای چربی که از طریق غذا به دست می‌آوریم، برای عملکرد طبیعی همه سیستم‌های بدن ضروری هستند. روغن شاهدانه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به نسبت ۳ به ۱ است که گفته شده نسبت ایده‌آلی است.

روغن شاهدانه همچنین منبعی غنی از اسید گاما-لینولنیک (GLA) است که نوعی اسید چرب امگا ۶ به شمار می‌رود.

روغن شاهدانه و التهاب

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد حاکی از آن است که افزودن اسیدهای چرب امگا ۳، مثل همان‌هایی که در روغن شاهدانه یافت می‌شود، به رژیم غذایی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. التهاب می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی شود.

روغن شاهدانه و اختلالات پوستی

پژوهش‌ها نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در روغن شاهدانه ممکن است برای درمان شماری از مشکلات پوستی از جمله موارد زیر موثر باشد:

  • آکنه: نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که روغن شاهدانه (کانابیدیول فیتوکانابینوئید غیر روانگردان) یک درمان بالقوه موثر و فراگیر برای آکنه است. این مطالعه بیان می کند که جهت رسیدن به روش بهینه مصرف روغن شاهدانه برای به حداکثر رساندن این مزایا، به کارآزمایی‌های بالینی نیاز داریم.
  • اگزما: یک مطالعه ۲۰ هفته‌ای در سال ۲۰۰۵ حاکی از آن بود که مصرف خوراکی روغن شاهدانه منجر به بهبود علائم اگزما می شود.
  • پسوریازیس: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان یک مکمل غذایی ممکن است در درمان پسوریازیس مفید باشد. این مطالعه بیان می‌کند که بهتر است آنها را همراه با ویتامین D موضعی، فتوتراپی یا نوردرمانی UVB و رتینوئیدهای خوراکی مصرف کنیم.
  • لیکن پلان یا خزه پوستی: مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ بیان می‌کند که روغن شاهدانه برای درمان بیماری التهابی پوستی لیکن پلان مفید است.

این مقاله همچنین اشاره می کند که روغن شاهدانه می تواند به داشتن پوستی قوی تر و مقاوم تر در برابر عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی کمک کند.

روغن شاهدانه، پیشاقاعدگی و پساقاعدگی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که علائم جسمی یا روحی مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی (PMS) احتمالا به خاطر حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شود که می‌تواند با پایین بودن سطح پروستاگلاندین E1 (PGE1) در بدن ارتباط داشته باشد. پروستاگلاندین E1 یک هورمون طبیعی است که در بدن زنان تولید می‌شود و می‌تواند به تنظیم انقباضات رحم در دوران قاعدگی کمک کند.

اسید گاما-لینولنیک (GLA) موجود در روغن شاهدانه به تولید پروستاگلاندین E1 (PGE1) کمک می‌کند.

این مطالعه بر روی زنانی که دچار سندروم پیش از قاعدگی بودند انجام شد و نشان داد آن دسته زنانی که ۱ گرم اسید چرب حاوی ۲۱۰ میلی‌گرم GLA مصرف کرده بودند، کاهش چشمگیری در علائم خود تجربه کردند.

پساقاعدگی

مطالعه ای بر روی موش‌های صحرایی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان می‌دهد که شاهدانه، احتمالا به دلیل سطح بالای اسید گاما-لینولنیک (GLA)، می‌تواند به محافظت از بدن در برابر عوارض یائسگی کمک کند.

روغن شاهدانه بعنوان یک عامل ضد باکتری

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، روغن شاهدانه خاصیت ضد باکتریایی داشته و فعالیت انواع مختلفی از باکتری‌ها، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) را مهار می‌کند.

استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری خطرناک است که می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی، ذات‌الریه و عفونت‌های پوست، استخوان و دریچه قلب شود.

آیا شاهدانه واقعا همان ماری‌جوآنا است؟

خیر. شاهدانه و علف (ماری جوانا) دو گونه متفاوت از گیاه شاهدانه ساتیوا (Cannabis sativa) هستند.

روغن شاهدانه از دانه‌های رسیده گیاه شاهدانه صنعتی و به روش پرس سرد به دست می آید. این گیاهان تقریباً فاقد تتراهیدروکانابینول (ماده روانگردان موجود در شاهدانه) هستند،.

روغن شاهدانه علاوه بر اسیدهای چرب ضروری، حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. می توانید آن را به صورت خوراکی مصرف کرده یا روی پوست خود بمالید.

سخن آخر

با اینکه روغن شاهدانه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و تحقیقات نشان می‌دهد که برای سلامتی فوایدی به همراه دارد، ولی قبل از اینکه آن را روی پوست‌تان بمالید یا به عنوان مکمل غذایی بخورید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما می‌تواند در مورد روغن شاهدانه و نحوه واکنش آن با وضعیت سلامت کنونی شما و تداخلات احتمالی آن با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، شما را راهنمایی کند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه