کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

سس مایونز خانگی با روغن نارگیل و روغن زیتون

  • سس مایونز خانگی با روغن نارگیل و روغن زیتون

سس مایونز همواره یکی از چاشنی‌های مورد علاقه و محبوب بوده است. اما سس‌های آماده‌ای که از فروشگاه می‌خریم، گرچه گزینه‌های راحت و کم‌هزینه‌ای هستند، اغلب مواد ناسالمی ‌مانند افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌ها را در خود جای داده‌اند. از سوی دیگر، سس مایونز خانگی که امروز به شما آموزش می‌دهیم سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد!

درست کردن این سس مایونز ساده است و با سالاد الویه یا مرغ عالی می‌شود. هرچند خوشبختانه امروزه سس‌های مایونز آماده خوبی هم در بازار پیدا می‌شود، اما ما همچنان نسخه خانگی را ترجیح می‌دهم، به ویژه زمانی که وقت کافی برای درست کردنش داشته باشم.

مشکل سس‌های مایونز‌ تجاری

امیدواریم تا الان با هم موافق باشیم که روغن‌های التهاب‌زای موجود در بازار نباید جایی در رژیم غذایی کسی داشته باشد. روغن‌های تصفیه شده با طعم‌های خنثی گزینه‌های پرطرفداری برای ساخت مایونز و سایر چاشنی‌ها هستند. آن‌ها به‌صورت انبوه تولید می‌شوند و استفاده از آن‌ها ارزان است، اما پیامدهای منفی برای سلامتی به دنبال دارند.

به‌نظر ما، جدا از مواد اولیه‌ی سالم، مایونز خانگی طعم بهتری هم دارد. هر زمان که از مواد اولیه‌ی سالم و کامل در دستور پخت غذا استفاده می‌کنیم، از طعم بسیار لذیذتری بهره خواهیم برد. درست کردن مایونز به اندازه‌ای آسان است که واقعاً دلیلی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد! این سس با سالاد تخم‌مرغ، سالاد سیب‌زمینی یا سالاد الویه عالی می‌شود.

نحوه درست کردن سس مایونز

تهیه سس مایونز خانگی چند ترفند ساده دارد، اما بعد از کمی تمرین، قلق آن دستتان می‌آید. شما می توانید برای تهیه این سس از مخلوط کن یا همزن دستی استفاده کنید.

برای این دستور پخت غذا، بسیار مهم است که تمام مواد اولیه به دمای اتاق برسند. استفاده از تخم مرغ سرد یا مواد خیلی داغ می تواند باعث جداشدن یا امولسیون نشدن مواد شده و سس مایونز صاف و یکدستی به دست نیاید.

مورد مهم دیگر این است که روغن را خیلی خیلی آرام و آهسته اضافه کنید. حتی شده چند قطره روغن بچکانید و بعد از ریختن کمی روغن، آن را به تدریج و به صورت یک باریکه اضافه کنید. اگر روغن خیلی سریع اضافه شود، مواد صاف و یکدستی به دست نخواهد آمد و سس مایونز غلیظ نمی شود.

با رعایت این نکات، حتی اگر برای اولین بار است که سس مایونز خانگی درست می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که نتیجه کار مطلوب خواهد بود.

برخی از دستورهای تهیه سس مایونز از تخم مرغ کامل استفاده می کنند، اما در این دستور فقط از زرده تخم مرغ استفاده می‌کنیم و سفیده تخم مرغ را کنار می‌گذاریم.

مواد لازم برای تهیه سس مایونز خانگی

این سس فوق العاده ساده با تخم مرغ، لیمو، روغن، نمک دریا و ادویه جات تهیه میشه. چون در تهیه این دستور از تخم مرغ خام استفاده می‌کنیم، اگر تخم مرغ را از جای مطمئن نخریده و یا نسبت به سالم بودن آن اطمینان نداشته باشیم، خطر مسمومیت با باکتری سالمونلا وجود دارد. بنابراین استفاده از تخم مرغ های ارگانیک و محلی می‌تواند ایده خوبی برای کاهش این خطر به شمار رود.

برای روغن میتونید از هر نوع روغنی که دوست دارید استفاده کنید، اما روغن نارگیل، زیتون، گردو یا هر روغن سالم دیگری را پیشنهاد می‌کنیم. اگه طعم نارگیل را دوست ندارید می‌توانید روغن زیتون سبک (نه روغن زیتون فرابکر) را انتخاب کنید.

سس مایونز خانگی منبع فوق العاده ای از چربی های سالم است! می‌توانید از آن به عنوان پایه سس سالاد یا دیپ سبزیجات استفاده کنید.

دستور تهیه سس مایونز خانگی

مواد لازم (برای 16 قاشق غذاخوری روغن مایونز)

  • ۴ زرده تخم مرغ (به دمای اتاق رسیده)
  • ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو (یا سرکه سیب)
  • ۱ قاشق چایخوری خردل (یا ½ قاشق چایخوری پودر خردل خشک)
  • ½ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • ½ پیمانه روغن زیتون
  • ½ پیمانه روغن نارگیل (آب شده، یا روغن سالم دیگر)

طرز تهیه

  1. زرده تخم مرغ را داخل مخلوط کن یا کاسه ای ریخته و تا زمانی که صاف شود، مخلوط کنید.
  2. آبلیمو یا سرکه، خردل و ادویه جات را اضافه کرده و مخلوط کنید تا خوب با هم ترکیب شوند.
  3. روغن را به آرامی و به صورت یک جریان باریک و پیوسته اضافه کنید و در حین اضافه کردن روغن مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید. با روغن زیتون شروع کنید. ابتدا به صورت قطره قطره اضافه کنید تا مواد صاف و یکدست شود و سپس به تدریج اضافه کنید تا تمام روغن جذب مواد شود.

توجه

این سس مایونز را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه