کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

9 دلیل استفاده از روغن فندق برای پوست شما

  • 9 دلیل استفاده از روغن فندق برای پوست شما

روغن فندق چیست؟

روغن فندق روغنی است که از مغز فندق و با استفاده از دستگاهی به نام پرس سرد استخراج می شود. از این روغن معمولاً برای پخت و پز و به ویژه بعنوان سس سالاد استفاده می‌کنند. همچنین به منظور مراقبت از مو و به عنوان روغن حامل برای روغن های آروماتراپی یا ماساژ نیز به کار می‌رود.

اما روغن فندق را می توان به عنوان یک محصول مراقبت از پوست نیز مورد استفاده قرار داد. این روغن حاوی ویتامین های مغذی برای پوست و اسیدهای چرب ضروری است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های نور خورشید، افزایش تولید کلاژن و موارد دیگر کمک می کند.

با خواندن ادامه مطلب می‌آموزید که روغن فندق چگونه می تواند به پوست شما کمک کند و افزودن آن به برنامه مراقبت از پوست‌تان چگونه است.

1. برای پوست‌های حساس بی‌خطر است

روغن فندق در بیشتر موارد برای افرادی که پوست حساسی دارند، بی خطر است. روغن فندق قابض است (در ادامه بیشتر در مورد این خاصیت توضیح می‌دهیم) اما با قابض‌های پایه الکل که در محصولات مراقبت از پوست دیده می‌شود، متفاوت است.

قابض‌های پایه الکل خشن بوده و می‌توانند باعث خشکی یا تحریک پوست شوند. روغن فندق یک قابض طبیعی و بدون الکل است که معمولا باعث سوزش پوست نمی‌شود.

2. آبرسان است

روغن فندق سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که به افزایش آبرسانی در لایه بیرونی پوست کمک می کند. ویتامین E با حفظ رطوبت پوست، به بهبود خاصیت ارتجاعی آن نیز کمک کرده و باعث می شود پوستی سفت و لطیف داشته باشید.

3. مرطوب‌کننده است

اسیدهای چرب و ویتامین E از روغن فندق یک مرطوب کننده فوق‌العاده اثربخش می‌سازد. این مواد به ایجاد یک سد چربی طبیعی روی پوست کمک کرده و باعث می‌شود تا پوست شما رطوبت را حفظ کند و از خشک شدن آن جلوگیری شود.

4. می‌توان از آن بعنوان قابض استفاده کرد

روغن فندق حاوی تانن است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می رود. تانن موجود در روغن فندق باعث قابض بودن آن می‌شود. مواد قابض موادی هستند که بافت‌های بدن را منقبض یا جمع می‌کنند. این خاصیت می تواند به خشک کردن پوست های چرب، پاکسازی و کوچک کردن منافذ و از بین بردن باکتری ها کمک کند.

5. تولید کلاژن را افزایش می‌دهد

کلاژن یک پروتئین حیاتی برای بدن است که استخوان‌ها، اندام‌ها و تاندون‌ها را به هم وصل می‌کند. کلاژن همچنین به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد. با افزایش سن، پوست ما کلاژن کمتری تولید می‌کند، اما ویتامین E می‌تواند برای حل این مشکل به یاری پوست ما بیاید. ویتامین E با کاهش آنزیم کلاژناز - که کلاژن را تجزیه کرده و از بین می‌برد - به تولید کلاژن کمک می‌کند.

6. به محو شدن جای زخم کمک می‌کند

به کار بردن محصولات سرشار از ویتامین E روی پوست ممکن است به کم رنگ شدن جای زخم کمک کند، اما نتایج پژوهش‌ها در این زمینه قطعی نیست.

در یک مطالعه، کودکانی که روی جای زخم‌های جراحی‌شان روزی سه بار ویتامین E مالیده می‌شد، دچار گوشت اضافه (کلوئید) نشدند.

با این حال، مطالعه دیگری نشان داد که ویتامین E  تأثیر بهتری نسبت به وازلین ندارد. همچنین، یک سوم افرادی که از ویتامین E استفاده کرده بودند، دچار ضایعات پوستی همراه با خارش (درماتیت تماسی) شدند.

7. به محافظت در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند

نور خورشید باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود که به سلول های بدن آسیب رسانده و باعث ایجاد علائم پیری در پوست می شود. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از غشای سلولی در برابر آسیب خورشید به بدن شما کمک می کند.

8. به کاهش لکه‌های قهوه‌ای پوست کمک می‌کند

هایپرپیگمنتاسیون یا تیرگی پوست عارضه‌ای است که باعث ایجاده لکه‌های تیره روی پوست می شود. این مشکل می تواند قسمت های کوچک یا بزرگی از پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل مختلفی باعث بروز هایپرپیگمنتاسیون می‌شود، از جمله:

  • آکنه
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • بارداری
  • مصرف برخی از قرص های ضد بارداری
  • جراحت های پوستی

روغن فندق ویتامین E فراوانی دارد و شواهد تجربی نشان می دهد که ویتامین E می تواند هایپرپیگمنتاسیون را کاهش دهد. با این حال، برای تعیین اثربخشی واقعی آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نحوه مصرف روغن فندق

روغن فندق را می توانید با روغن های دیگر مخلوط کرده یا به تنهایی روی پوست خود بمالید. همچنین اگر لوسیون یا کرم خانگی خود را درست می کنید، می توانید از آن به عنوان پایه استفاده کنید.

حتما قبل از استفاده‌ی کامل از روغن فندق، روی پوست خود تست حساسیت انجام دهید. روش انجام تست به این صورت است:

  1. به اندازه‌ی یک سکه (حدودا 1 سانتی‌متر) از روغن را روی قسمت داخلی بازوی خود بمالید.
  2. ناحیه‌ی مورد نظر را با یک باند بپوشانید و به مدت 24 ساعت صبر کنید.
  3. در صورت احساس هر گونه سوزش یا التهاب، بازوی خود را کاملاً شسته و دیگر از آن روغن استفاده نکنید. اگر التهاب شدید بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. اگر بعد از 24 ساعت هیچگونه التهاب یا سوزشی مشاهده نکردید، احتمالا استفاده از روغن فندق برای شما بی‌خطر است.

پس از اینکه تست حساسیت روغن فندق را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می‌توانید به روش زیر از آن استفاده کنید:

  1. صورت یا ناحیه‌ی مورد نظر پوست خود را با یک حوله‌ی مرطوب و گرم به مدت ۲۰ ثانیه بپوشانید.
  2. حوله را برداشته و حدود نصف قاشق چایخوری روغن فندق را روی پوست خود ماساژ دهید. می‌توانید بسته به نیازتان مقدار بیشتری یا کمتری استفاده کنید.
  3. بگذارید روغن به مدت ۳۰ ثانیه روی پوستتان باقی بماند
  4. با یک حوله‌ی مرطوب و گرم، روغن را به آرامی پاک کنید.

با این روش، صورت شما تمیز شده و همچنین اکثر انواع آرایش از روی آن پاک می‌شود. می‌توانید از روغن فندق به عنوان پاک‌کننده، درست مانند هر پاک‌کننده‌ی دیگری، صبح‌ها یا شب‌ها، یا هر دو وقت استفاده کنید. اگر شب‌ها از آن استفاده می‌کنید، روغن را قبل از به کار بردن هرگونه کرم شبانه بمالید.

مصرف روزانه روغن فندق برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، برای آگاهی از خطرات و عوارض جانبی احتمالی، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی روغن فندق

پژوهش‌ها در زمینه‌ی عوارض جانبی و خطرات احتمالی استفاده از روغن فندق برای مراقبت از پوست محدود است.

کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا توصیه می کند که افرادی که به مغزهای درختی (مانند فندق) حساسیت دارند از روغن حاصل از مغزهای درختی یا هر محصولی که حاوی آنها باشد خودداری کنند.

حتی اگر به مغزهای درختی حساسیت ندارید، بهتر است قبل از استفاده از روغن فندق، واکنش آلرژیک را بررسی کنید. یک راه آسان برای اطمینان از عدم حساسیت، انجام تست حساسیت پوستی است که پیشتر در این باره توضیح داده شد.

روغن فندق سرشار از ویتامین E است که برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن از طریق رژیم غذایی، مکمل ها یا استفاده موضعی از آن روی پوست می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • خستگی
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • باد شکم
  • اسهال

اگر نگران میزان مصرف ویتامین E خود هستید، قبل از شروع به استفاده از روغن فندق با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر داروی خوراکی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف روغن فندق با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند اثر دارو را افزایش داده و در نهایت منجر به خونریزی بیشتر شود و زمان لخته شدن خون را طولانی‌تر سازد.

سخن آخر

استفاده از روغن فندق روی پوست شما می تواند فواید زیادی، از صاف و مرطوب کردن پوست گرفته تا محافظت در برابر آسیب های نور خورشید، به همراه داشته باشد.

روغن فندق به طور کلی ملایم است و بی‌خطر در نظر گرفته می شود، اما قبل از استفاده از آن چنانچه نسبت به هر گونه خطر احتمالی نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه