کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

6 روش تشخیص بیماری کبد چرب از روی چهره

  • 6 روش تشخیص بیماری کبد چرب از روی چهره

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، شایع ترین بیماری مزمن کبدی است اما با وجود شیوع بالا، در مراحل اولیه اغلب علائم ظریف و نامحسوسی دارد. با گذشت زمان، ممکن است متوجه تغییراتی مانند پف کردن، تغییر رنگ و خارش در صورت خود شوید ولی هیچ علت شناخته شده دیگری برای آن‌ها پیدا نکنید.

با مطالعه ادامه این مقاله متوجه خواهد شد که آیا ارتباطی بین چهره شما و بیماری کبد چرب وجود دارد یا خیر.

کبد شما چه کاری انجام می‌دهد؟

کبد بیش از 5000 وظیفه جداگانه در بدن شما دارد. برخی از مهمترین عملکردهای آن عبارتند از:

  • از بین بردن سموم
  • کمک به بدن برای استفاده از مواد مغذی موجود در غذا
  • تنظیم قند خون
  • جلوگیری از خونریزی بیش از حد

آسیب جدی به کبد می تواند کشنده باشد، زیرا در این صورت بدن توانایی لخته شدن خون را از دست می دهد و خونریزی های شدید رخ می دهد.

بیماری کبد چرب چگونه بر چهره‌ شما تأثیر می‌گذارد

اگر کبد چربی زیادی در سلول های خود ذخیره کند بیماری کبد چرب اتفاق می‌افتد. مصرف زیاد الکل شاید مهمترین عاملی باشد که باعث بیماری کبد چرب می‌شود، اما اگر رژیم غذایی شما پر از کالری و چربی باشد، ممکن است به نوع دیگری از این بیماری به نام «بیماری کبد چرب غیر الکلی» یا NAFLD دچار شوید. این بیماری می تواند باعث التهاب و در برخی موارد، آسیب به سلول های سالم کبد شود. برخی افراد مبتلا به آن هیچ علامتی ندارند. اما برخی دیگر ممکن است علائمی مانند خستگی و درد شکمی را تجربه کنند.

حتی ممکن است برخی از نشانه‌های بیماری کبد چرب را روی چهره خود مشاهده کنید. علائم احتمالی صورت شامل موارد زیر است:

1. پف صورت

بیماری پیشرفته کبد می تواند بر توانایی کبد شما در ساخت پروتئین تأثیر بگذارد و این موضوع می تواند جریان خون و دفع مایعات را مختل کند. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که صورت شما کمی پف کرده است.

2. تیره شدن پوست در چین گردن

بیماری کبد چرب می تواند به افزایش مقاومت به انسولین کمک کند، به این معنی که بدن شما به طور موثر از انسولین استفاده نمی کند و در نتیجه انسولین بیش از حد در بدن تجمع می‌کند و این به نوبه خود منجر به وضعیتی به نام «آکانتوز نیگریکا» (Acanthosis nigricans) شود. این عارضه باعث تیره شدن چین و چروک‌های پوستی مانند چین گردن می شود.

روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث قرمزی شدید پوست شما شود. همچنین اگر به بیماری روزاسه مبتلا هستید ممکن است متوجه رگ های خونی قرمز کوچک یا برآمدگی های سفید روی صورت خود شوید.

اگرچه همه افراد مبتلا به روزاسه به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، اما روزاسه می‌تواند یکی از نشانه‌های این بیماری نیز باشد.

بثورات پوستی اطراف دهان

بیماری‌های مزمن کبدی مانند کبد چرب می‌توانند باعث شوند بدن شما مواد مغذی را به طور مؤثر جذب نکند. یکی از این مواد معدنی مهم، روی است. بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دچار کمبود روی هستند. براساس یک بررسی انجام شده در سال 2022، یکی از عوارض شایع کمبود روی، درماتیت یا التهاب پوستی است. این عارضه معمولا به صورت تحریکات پوستی و قرمزی در اطراف دهان بروز می کند. این تحریکات شبیه جوش یا تاول به نظر می رسد.

خارش

بیماری کبد چرب می تواند باعث خارش پوست، حتی روی صورت، شود. این خارش به دنبال افزایش سطح نمک های صفراوی در بدن ایجاد می شود. خاراندن پوست در این گونه مواقع معمولا باعث کاهش خارش نمی شود و حتی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود.

یرقان

بیماری کبدی پیشرفته می‌تواند باعث یرقان شود. در این بیماری پوست بدن و سفیدی چشم‌ها به رنگ زرد در می‌آید. علائم یرقان معمولاً ابتدا در چشم و صورت دیده می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. یرقان زمانی اتفاق می‌افتد که میزان بیلی روبین در بدن زیاد شود. بیلی روبین یک رنگدانه زرد-نارنجی است که در اثر تجزیه سلول‌های قرمز خون تولید می‌شود. اگر کبد به اندازه کافی درست کار نکند، بیلی روبین بیش از حد در بدن جمع می‌شود و باعث زرد شدن پوست می‌شود.

چگونه علائم بیماری کبد چرب در صورت را مدیریت کنیم

درمان آن دسته علائم بیماری کبد چرب که در چهره ظاهر می‌شود به نوع علائم بستگی دارد. برای مثال، پزشک ممکن است به منظور کاهش خارش پوست و صورت داروهایی مانند کلسترامین تجویز کند. بهترین راه برای کاهش علائم بیماری کبد چرب، تلاش برای بازگرداندن وضعیت کبد به حالت عادی است. اما متاسفانه همیشه این امکان وجود ندارد. با این حال، حتی اگر نتوانیم به طور کامل بهبود پیدا کنیم، تلاش برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار مهم است. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای معکوس کردن روند بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این حال، مقابله با دلایل زمینه‌ای این بیماری می‌تواند جلوی پیشرفت آن را گرفته و حتی به بهبودی آن کمک کند. برای مثال، اگر چاق هستید، کاهش وزن از طریق تغییر رژیم غذایی و داشتن یک برنامه ورزشی می‌تواند به کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

چطور از بیماری کبد چرب پیشگیری کنیم

بیماری کبد چرب بیشتر افرادی را مبتلا می کند که دچار دیابت نوع ۲ و چاقی هستند. در حقیقت، حدود ۹۰ درصد از افرادی که به شدت چاق هستند دچار بیماری کبد چرب می‌شوند. نگه داشتن وزن در حد متعادل و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. برای رسیدن به این هدف باید چند گام خاص بردارید از جمله:

  • مصرف الکل را محدود کنید. برای زنان از حداکثر یک نوشیدنی و مردان حداکثر دو نوشیدنی در روز فراتر نرود. صد البته بهتر است که نوشیدنی الکلی را با نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند آب گازدار، چای یا قهوه جایگزین کنید.
  • تا حد امکان از چربی‌های غیر اشباع مانند ماهی، آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی مانند زیتون و کانولا استفاده کنید و از چربی‌های اشباع و ترانس مانند غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.
  • غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات را به جای خوراکی‌های پرچرب و بسته‌بندی شده در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • حتما قبل از مصرف، میوه و سبزیجات را بشویید. این کار باقی‌مانده سموم دفع آفات را از روی آن‌ها کاهش می‌دهد و در نتیجه فشار کمتری برای فیلتر کردن سموم به کبد وارد می‌شود.

ترک سیگار نیز به پیشگیری از کبد چرب کمک می‌کند.

سخن آخر

بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که گاهی اوقات بدون هیچ گونه علامتی بروز می‌کند. اما در برخی موارد هم ممکن است در صورت ابتلا به این بیماری نشانه‌هایی روی چهره شما پدیدار شود. چنانچه در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستید و تغییراتی در چهره خود مشاهده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برای شما آزمایش‌های تشخیصی تجویز کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. کاهش مصرف الکل و نگه داشتن وزن در حد متعادل می‌توانند به پیشگیری (یا حتی بهبود) بیماری کبد چرب کمک کنند. این اقدامات همچنین خطر نارسایی شدید کبد را کاهش می‌دهند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه