کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن گل مغربی، کاربردها و عوارض جانبی آن

  • خواص روغن گل مغربی، کاربردها و عوارض جانبی آن

روغن گل مغربی (که به روغن گل پامچال هم معروف است) از دانه های گل مغربی که یک گیاه بومی آمریکای شمالی است، به دست می‌آید. مردم آن مناطق به طور سنتی از آن برای درمان عوارضی مانند کبودی (خون‌مردگی)، بواسیر (هموروئید) و گلودرد استفاده می کردند.

فوایده درمانی روغن گل مغربی ممکن است به خاطر وجود اسید گاما-لینولنیک (GLA) در آن باشد. GLA یک اسید چرب امگا-6 است که در روغن های گیاهی یافت می شود. 

روغن گل مغربی را عموماً به صورت مکمل غذایی (به شکل قرص یا کپسول ژلاتینی) یا به صورت موضعی مصرف می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با روغن گل مغربی و اینکه امروزه چگونه به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند آشنا شوید.

خواص روغن گل مغربی (پامچال)

روغن گل مغربی ممکن است فواید بالقوه‌ای به همراه داشته باشد. با این حال، برای تأیید کاربردهای آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (NCCIH) اعلام کرده است که شواهد کافی که از کاربرد روغن گل مغربی برای درمان هر گونه بیماری پشتیبانی کند، در دست نیست.

با این وجود، استفاده درازمدت از این روغن به طور کلی خطری در پی ندارد و برخی مطالعات به جنبه‌هایی از فواید احتمالی آن اشاره کرده است که شامل موارد زیر می‌شود:

1. ممکن است آکنه را کاهش دهد

روغن گل مغربی حاوی ماده‌ای به نام GLA است. برخی افراد بر این باورند که این ماده می‌تواند با کاستن از التهاب پوست و تعداد سلول‌هایی که باعث ایجاد ضایعات می‌شوند به رفع آکنه کمک کند. همچنین، این روغن ممکن است به حفظ رطوبت پوست نیز کمک کند.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲، به نظر می‌رسد روغن گل مغربی می‌تواند عوارض جانبی داروی ایزوترتینوئین  (دارویی برای درمان آکنه شدید با نام تجاری Accutane) را کاهش دهد.

یک مطالعه قدیمی تر مربوط به سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف مکمل GLA باعث کاهش ضایعات التهابی و غیر التهابی آکنه می‌شود.

با این حال، برای تعیین بی خطر و مؤثر بودن روغن گل مغربی به مطالعات بزرگتر و طولانی‌تری نیاز داریم.

2. ممکن است پسوریازیس را کاهش دهد

برخی کشورها بجز ایالات متحده، تأثیر روغن گل مغربی برای درمان اگزما، که یک بیماری التهابی پوستی است، را تأیید کرده اند.

یک مطالعه انجام‌شده در کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف خوراکی روغن گل مغربی در مقایسه با دارونما باعث بهبود امتیاز شاخص منطقه و شدت اگزما (EASI) در افراد مبتلا به اگزما خفیف شده است. نویسندگان این مطالعه همچنین اشاره کردند که وضعیت تبخیر نامحسوس آب از سطح پوست (یا به اختصار TEWL) و آبرسانی پوست در گروه مصرف‌کننده روغن گل مغربی کمی بهتر بوده است.

این مطالعه به تأثیر مصرف موضعی روغن گل مغربی بر اگزما نپرداخته است.

3. سلامت کلی پوست را بهبود می‌بخشد

تحقیقات نشان می دهد که GLA موجود در روغن گل مغربی ممکن است برای ساختار و عملکرد پوست مفید باشد. از آنجایی که پوست به تنهایی قادر به تولید GLA نیست، مصرف روغن گل مغربی سرشار از GLA ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کند.

هر دو مطالعه‌ای که در پیشتر از آنها یاد کردیم اشاره کردند که روغن گل مغربی باعث بهبود آبرسانی پوست در شرکت کنندگان در پژوهش شده است.

طبق یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۵، مصرف خوراکی مکمل روغن گل مغربی (قرص یا کپسول روغن گل مغربی) نیز ممکن است به صاف شدن پوست و بهبود کشسانی (حالت ارتجاعی)، رطوبت، استحکام و مقاومت آن در برابر خستگی کمک کند.

4. علائم سندرم پیش از قاعدگی  را تسکین می‌دهد

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد حاکی از آن است که روغن گل مغربی ممکن است در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مؤثر باشد، از جمله:

  • تورم پستان
  • تحریک‌پذیری
  • نفخ
  • آکنه

پژوهشگران بر این باورند که برخی افراد به دلیل حساسیت به سطح پرولاکتین در بدن دچار PMS می‌شوند. اسید گاما-لینولنیک (GLA) در بدن به ماده‌ای به نام پروستاگلاندین E1 تبدیل می‌شود که گمان می‌رود می‌تواند به پیشگیری از بروز سندروم پیش از قاعدگی توسط پرولاکتین کمک می‌کند.

5. ممکن است درد پستان را به حداقل برساند

برخی افراد ممکن است از روغن گل مغربی برای کاهش درد پستان مرتبط با چرخه قاعدگی استفاده کنند. این دسته افراد بر این باورند که که اسید گامالینولنیک (GLA) موجود در روغن گل مغربی باعث کاهش التهاب شده و پروستاگلاندین‌هایی که موجب درد چرخه‌ای پستان می‌شود را مهار می‌کند.

با این حال، بررسی پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان داد که در مقایسه با داروهای ضد التهاب غیر‌استروئیدی موضعی (NSAIDs)، دانازول یا ویتامین E، تأثیر روغن گل مغربی تنها در حد یک دارونما است.

همچنین نویسندگان این بررسی یادآور شدند که مصرف روغن گل مغربی به احتمال زیاد عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد نمی‌کند. بنابراین امتحان کردن آن ضرری ندارد.

6. ممکن است به کاهش گرگرفتگی کمک کند

برخی افراد بر این باورند که روغن گل مغربی می‌تواند شدت گرگرفتگی، که يکی از ناخوشایندترین عوارض یائسگی است، را کاهش دهد.

مطالعه‌ی کوچکی در سال ۲۰۲۱ که از طریق پرسشنامه از شرکت‌کنندگان انجام شد، نشان داد مصرف روغن گل مغربی در دوران یائسگی ممکن است باعث کاهش تعداد دفعات و شدت تعریق شبانه شود.

با اين حال، مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (NCCIH) اشاره می‌کند که شواهد کافی برای تاييد اثربخشی روغن گل مغربی برای گرگرفتگی يا ساير عوارض جانبی یائسگی وجود ندارد.

7. ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد

بیماری قلبی سالانه جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را فقط در ایالات متحده می گیرد و صدها هزار نفر دیگر نیز با این بیماری زندگی می کنند. برخی افراد برای کمک به بهبود وضعیت خود از روش‌های درمانی طبیعی مانند روغن گل مغربی استفاده می کنند.

بررسی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که روغن گل مغربی ممکن است تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول خون داشته باشد، هرچند، نتایج برخی از این تحقیقات قطعی نیست. برای تایید استفاده از روغن گل مغربی برای کمک به سلامت قلب همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

8. ممکن است به کاهش درد عصبی کمک کند

نوروپاتی محیطی یکی از عوارض جانبی شایع بیماری دیابت و برخی بیماری‌های دیگر است. یک بررسی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد اشاره می‌کند که مطالعات جانوری نشان داده‌است اسیدهای چرب مانند اسید لینولنیک احتمالا می‌توانند به کاهش علائم نوروپاتی محیطی مثل موارد زیر کمک کنند:

  • حساسیت به گرما و سرما
  • بی‌حسی
  • سوزن سوزن شدن
  • ضعف

با این حال، برای اینکه بدانیم آیا این نتایج در مورد انسان‌ها هم صدق می‌کند یا نه، به کارآزمایی‌های بالینی روی انسان نیاز است.

9. ممکن است درد استخوان را تسکین دهد

درد استخوان یکی از علائم شایع روماتیسم مفصلی، یک اختلال التهابی مزمن، است. بر اساس یک مطالعه کوچک انجام شده در سال ۲۰۱۷، گلینولیک اسید موجود در روغن گل مغربی به طور بالقوه می‌تواند درد ناشی از روماتیسم مفصلی را بدون ایجاد عوارض جانبی ناخواسته کاهش دهد.

با این حال، برای تایید این موضوع به مطالعات گسترده‌تری نیاز است.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی روغن گل مغربی

مصرف کوتاه مدت روغن گل مغربی برای اکثر افراد عموماً خطری در پی ندارد. اما ایمنی مصرف طولانی مدت آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

برخلاف داروهای تجویزی، کیفیت مکمل های غذایی مانند قرص یا کپسول روغن گل مغربی توسط سازمان غذا و دارو تحت نظارت قرار نمی گیرد. بنابراین هنگام انتخاب این گونه فرآورده‌ها، حتما تحقیق کنید که محصول مورد نظر از چه برندی بوده و محتویات آن دقیقاً چیست. انتخاب محصولی که توسط یک فروشنده معتبر تأیید شده باشد، می‌تواند ایمن‌تر باشد.

عوارض جانبی قرص یا کپسول روغن گل مغربی معمولاً خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • ناراحتی معده
  • دل درد
  • سردرد
  • اسهال خفیف

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، بهتر است کمترین مقدار ممکن از روغن گل مغربی را مصرف کنید.

تحقیقات کافی در مورد بی خطر بودن روغن گل مغربی در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد.

در موارد نادر، روغن گل مغربی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • التهاب دست و پا
  • بثورات پوستی
  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه

اگر بعد از مصرف روغن گل مغربی هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، با اورژانس یا خدمات محلی فوریت‌های پزشکی خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی روغن گل مغربی

روغن گل مغربی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. 

 مصرف همزمان روغن گل مغربی و داروهای رقیق کننده خون، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که روغن گل مغربی ممکن است فشار خون را پایین بیاورد، در صورتی که از داروهای کاهش فشار خون یا رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، از مصرف آن بپرهیزید.

روغن گل مغربی ممکن است اثربخشی داروی لوپیناویر (ضد ویروس HIV) را افزایش دهد. 

به طور کلی قبل از مصرف روغن گل مغربی در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

پرسش‌های متداول

آیا روغن گل مغربی به خواب بهتر کمک می‌کند؟

در حال حاضر تحقیقات کافی که ثابت کند روغن گل مغربی می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند وجود ندارد، اما برخی افراد می‌گویند که با مصرف آن خواب راحت‌تری را تجربه کرده‌اند. روغن گل مغربی ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد، که به نوبه‌ی خود می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا بهتر بخوابند.

آیا روغن گل مغربی بر هورمون‌های زنانه تأثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران بر این باورند که روغن گل مغربی ممکن است با کاهش سطح پرولاکتین، به کم شدن علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند. همچنین، برخی افراد گزارش کرده‌اند که این روغن در کاهش درد پستان مرتبط با چرخه قاعدگی و گرگرفتگی نیز مؤثر است.

چه کسانی نباید روغن گل مغربی مصرف کنند؟

روغن گل مغربی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین افرادی که داروهای رقیق کننده خون، برخی از داروهای فشار خون یا لوپیناویر (داروی درمان HIV) مصرف می‌کنند، نباید روغن گل مغربی مصرف کنند.

سخن آخر

شواهد کمی حاکی از آن است که روغن گل مغربی می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل برای برخی از بیماری ها مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و تا زمانی که نتایج نهایی مشخص نشده، نباید روغن گل مغربی را جایگزین برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک کرد.

برای مصرف روغن گل مغربی هیچ دوز استانداردی وجود ندارد. اکثر توصیه های مربوط به مقدار مصرف بر اساس تحقیقات انجام شده است. با پزشک خود در مورد فواید و عوارض مصرف روغن گل مغربی صحبت کنید و از او در مورد مقدار مناسب مصرف خود راهنمایی بگیرید.

همیشه کمترین مقدار ممکن را مصرف کنید تا خطر عوارض جانبی را به حداقل برسانید. اگر دچار عوارض جانبی غیرمعمول یا مداوم شدید، مصرف را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه