کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

بهترین روغن های طبیعی برای تسکین درد

  • بهترین روغن های طبیعی برای تسکین درد

اگر در جستجوی یک راه طبیعی برای آسودگی از درد هستید، شاید روغن‌های  طبیعی همان چیزی باشد که به دنبالش می‌گردید.

اسانس‌های روغنی ترکیبات طبیعی هستند که آن‌ها را می‌توان در گلبرگ، ساقه، ریشه و پوست گیاهان یافت. این روغن‌ها معمولا به روش تقطیر بخاری یا پرس سرد از گیاهان استخراج می‌شوند.

هر نوع روغنی رایحه و خواص منحصر به فرد خود را دارد و می‌توان آن را به تنهایی یا به صورت مخلوط با روغن‌های دیگر به کار برد.

روغن‌های به دست آمده از این روش‌ها که قدمتی صدها ساله دارد، می‌تواند باعث بهبود سلامت جسمی، روحی و روانی شوند.

بهترین روغن‌ها برای تسکین درد

پژوهشگران دریافته‌اند که برخی روغن‌های طبیعی ممکن است به درمان علائم برخی بیماری‌ها کمک کنند، از جمله:

  • التهاب
  • سردرد
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • مشکلات تنفسی

برای درک کامل چگونگی اثرگذاری روغن‌های طبیعی در مدیریت درد به تحقیقات بیشترید نیاز داریم، اما به طور کلی افزودن این روغن‌ها به برنامه مدیریت درد بی‌خطر است. با این حال، همیشه قبل از مصرف روغن‌های طبیعی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما مناسب هستند.

روغن‌های طبیعی زیر ممکن است به کاهش درد کمک کنند:

اسطوخودوس

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، روغن اسطوخودوس ممکن است به کاهش درد کودکان بعد از عمل جراحی تونسيلکتومی (لوزه‌برداری) کمک کند. کودکانی که بعد از عمل، بوی اسطوخودوس استنشاق کرده بودند توانستند میزان مصرف روزانه استامینوفن خود را کاهش دهند.

همچنین، پژوهشگران در مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ دریافتند که روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان یک مسکن و ضد التهاب مؤثر عمل کند.

در آن پژوهش، از روغن اسطوخودوس رقیق شده به صورت موضعی استفاده شد و دریافتند که میزان تسکین درد آن با داروی نسخه‌ای ترامادول قابل مقایسه است. این موضوع حاکی از آن است که اسطوخودوس می‌تواند در درمان درد و التهاب‌های مرتبط با آن مفید باشد.

علاوه بر آن، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ بر روی افرادی که از میگرن رنج می‌بردند انجام شد تا ببینند آیا روغن اسطوخودوس می‌تواند درد آن‌ها را کاهش دهد یا نه. نتایج نشان داد که استنشاق بوی اسطوخودوس در کم کردن شدت علائم سردردهای میگرنی مؤثر است.

گل سرخ

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار درد شدید شکمی می شوند.

پژوهش‌ها نشان داده است که روغن گل رز در کنار داروهای مسکن رایج، می تواند به کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک کند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که رایحه درمانی با روغن گل رز همراه با درمان های معمول، ممکن است در کاهش درد ناشی از سنگ کلیه نیز موثر باشد.

ترنج

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن ترنج در کاهش دردهای نوروپاتیک، که معمولا ناشی از بیماری مزمن عصبی است، موفق عمل می‌کند. این نوع درد اغلب نسبت به داروهای مخدر ضد درد مقاوم است.

زمستان سبز و نعناع فلفلی

روغن زمستان سرد و روغن نعناع فلفلی (جوهر نعناع) هنگامی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرند، احساس خنکی و سوزن‌سوزن شدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که از آن‌ها بعنوان ترکیبات اصلی در برخی داروهای مسکن و ضد درد استفاده می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۴، به نظر می‌رسد هر دوی این روغن‌ها می‌توانند جایگزینی برای داروهای مسکن بوده و عوارض جانبی کمتری به همراه داشته باشند، اگرچه تحقیقات کلی در مورد روغن زمستان سبز برای تسکین درد نتایج متنقاضی در پی داشته است.

نتایج پژوهش‌ها روی روغن نعناع مطلوب‌تر بوده است. برای مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که قرص‌های حاوی روغن نعناع درد ناشی از دیسفاژی (دشواری در بلع) و درد قفسه سینه با منشأ غیر قلبی را بهبود می‌بخشد.

همچنین، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام که در آن، استفاده از ژل حاوی جوهر نعناع برای تسکین سردردهای میگرنی، دو ساعت پس از استفاده، منجر به بهبودی چشمگیری شد و شدت درد را دست کم یک سطح کاهش داد.

رزماری

مطالعه انجام شده روی موش‌ها در سال ۲۰۱۵ نشان داد که رزماری ممکن است در کنار داروهای مسکن به مدیریت درد کمک کند.

همچنین مطالعه‌ای بر روی بیماران نجات‌یافته از سکته مغزی که از درد شانه رنج می‌بردند در سال ۲۰۰۷ انجام شد. در این مطالعه، افرادی که روزی دو بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه از مخلوط روغنی رزماری همراه با طب فشاری استفاده می‌کردند، شاهد کاهش ۳۰ درصدی درد خود بودند.

اکالیپتوس

در بسیاری از کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه برای تسکین از عصاره اکالیپتوس استفاده می‌شود.

یک مطالعه جانوری در سال ۲۰۲۱ نشان داد که اکالیپتوس در دوزهای ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌تواند یک مسکن و ضد التهاب مؤثر باشد.

بابونه

بابونه گیاهی است که روغن آن خاصیت ضد درد دارد. بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، پژوهشگران دریافتند که مصرف موضعی روغن بابونه به طور چشمگیری نیاز به داروهای مسکن را در افراد مبتلا به آرتروز، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش داده است.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۷ روی افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال (نشانگان دالان مچ دست) انجام شد، نشان داد که بعد از چهار هفته مصرف موضعی روغن بابونه، میزان شدت علائم در گروهی که تحت درمان با این روغن قرار داشتند، به طور چشمگیری کمتر از گروهی بود که از دارونما استفاده می‌کردند.

مریم گلی

مطالعه کوچکی در سال ۲۰۱۲ روی ۴۸ خانم مبتلا به درد و گرفتگی قاعدگی انجام شد. در این پژوهش، کرمی حاوی روغن مریم گلی و سایر روغن‌های طبیعی را در زمان بین دو چرخه‌ی قاعدگی به زیر شکم این خانم‌ها مالیدند. خانم‌هایی که از این کرم استفاده کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش چشمگیری در دردهای قاعدگی خود تجربه کردند.

زنجبیل

طبق بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۹، روغن زنجبیل دارای چندین خاصیت درمانی است، از جمله:

  • کاهش درد
  • مسدود کردن گیرنده‌های درد
  • کاهش التهاب
  • ضد سرطان
  • تسکین سرفه

میخک

پژوهشگران دریافته اند که روغن میخک برای دندان درد و همچنین دردهای عمومی مفید است.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۶ نشان داد که روغن میخک ممکن است به عنوان یک کرم یا پماد مسکن موضعی مؤثر باشد.

علف لیمو

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ روی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی نشان داد که مصرف موضعی روغن علف لیمو به طور متوسط تا ۳۰ روز می‌تواند میزان درد روماتیسم را از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهد.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، گفته می‌شود علف لیموی بومی استرالیا به دلیل داشتن ماده‌ای به نام اوژنول که شبیه آسپرین عمل می‌کند، می‌تواند به کاهش درد ناشی از سردرد و میگرن کمک کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ روی موش‌ها انجام شد، حاکی از آن بود که اسانس روغنی علف لیمو به پیشگیری از زخم معده که یکی از علل رایج درد معده است، کمک می‌کند.

کندر

پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۱ حاکی از آن است که مصرف سنتی روغن کندر برای کاهش التهاب و درد تا حدودی از پشتوانه علمی برخوردار است.

همچنین مطالعه‌ای بر روی جانوران در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کندر ممکن است به بهبود آرتروز کمک کند، اما برای تایید این موضوع، به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.

مخلوطی از روغن های طبیعی

پژوهشگران در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد دریافتند که مخلوطی از روغن‌های طبیعی در کاهش شدت و مدت درد قاعدگی مؤثر است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه، از کرمی حاوی اسطوخودوس، مریم گلی و مرزنجوش برای ماساژ روزانه قسمت زیر شکم خود استفاده کردند.

طبق مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، مخلوطی از روغن‌های طبیعی در کاهش ناراحتی و خونریزی قاعدگی موفق عمل کرده است. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان با مخلوطی از دارچین، میخک، گل سرخ و اسطوخودوس در روغن حامل بادام شیرین ماساژ داده شدند. این ماساژ روزی یکبار و به مدت هفت روز قبل از شروع دوره پریود آنها انجام می‌شد.

مطالعه دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مخلوط روغن‌های طبیعی می‌تواند در کاهش درد و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان لاعلاج مؤثر باشد. در این مطالعه، دست‌های شرکت‌کنندگان با مخلوط روغن‌های ترنج، اسطوخودوس و کندر در روغن حامل بادام شیرین ماساژ داده شد.

سازمان غذا و دارو(FDA)  بر روغن‌های طبیعی و اسانس‌های روغنی نظارت نمی‌کند. بنابراین عصاره‌‌ های تولید شده توسط برندهای مختلف ممکن است از نظر خلوص، غلظت و کیفیت با هم فرق داشته باشند. عصاره‌‌ های گیاهی را تنها از برندهای معتبر تهیه کنید.

عصاره‌‌ های گیاهی را بعد از مخلوط کردن با روغن حامل می‌توان از طریق استنشاق یا به‌صورت موضعی مورد استفاده قرار داد. هرگز عصاره‌‌‌ی رقیق نشده را مستقیماً روی پوست نمالید. عصاره‌‌ های گیاهی را قورت ندهید. قبل از استفاده موضعی عصاره‌‌ ی رقیق شده روی پوست، حتما تست حساسیت انجام دهید.

نحوه مصرف روغن‌های طبیعی برای تسکین درد

قبل از استفاده از روغن های طبیعی

نخست تست حساسیت انجام دهید

برای تست حساسیت، ۳ تا ۵ قطره از اسانس روغنی را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. به اندازه یک نخود از مخلوط را روی پوست سالم ساعد خود بمالید. اگر بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت هیچ واکنشی بروز نکرد، یعنی استفاده از آن بی خطر است.

روغن خود را رقیق کنید

حتما از روغن حامل برای رقیق کردن اسانس روغنی مورد نظر خود استفاده کنید. استفاده مستقیم از اسانس‌های روغنی بدون رقیق کردن میتواند باعث تحریک و التهاب پوست شود.

روغن های حامل رایج عبارتند از:

به طور کلی، شما فقط نیاز به چند قطره اسانس روغنی دارید. دوز رقیق سازی ممکن است متفاوت باشد، اما یک قانون کلی و خوب این است که به ازای هر قاشق غذاخوری روغن حامل، حدود ۱۰ قطره اسانس روغنی اضافه کنید.

ماساژ

ماساژ دادن روغن‌های درمانی رقیق‌شده روی پوست می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند.

می‌توانید خودتان را ماساژ دهید یا برای گرفتن یک ماساژ حرفه‌ای با روغن های درمانی به سراغ یک متخصص بروید.

فقط مطمئن شوید که قبل از استفاده، روغن را با یک روغن حامل رقیق می‌کنید!

استنشاق

برای خوشبو کردن فضای محیط، چند قطره از روغن معطر مورد علاقه‌تان را درون دستگاه بخور بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. در این روش، نیازی به استفاده از روغن حامل نیست.

اگر دستگاه بخور ندارید، روش زیر را امتحان کنید:

  1. یک کاسه یا سینک ظرفشویی را با آب داغ پر کنید.
  2. چند قطره از روغن معطر را به آب اضافه کنید.
  3. روی کاسه یا سینک خم شوید.
  4. سر خود را با یک حوله بپوشانید.
  5. بخار را استنشاق کنید.
  6. تا ۱۰ دقیقه به این کار ادامه دهید.

حمام داغ

با روغن های درمانی طبیعی حتی می‌توانید یک حمام داغ بگیرید.

برای حل کردن اسانس های روغنی، ابتدا مقدار مناسب از روغنی که مایلید استفاده کنید را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید. اگر نمی‌خواهید حمام‌تان چرب شود، می توانید به جای روغن حامل از یک فنجان شیر استفاده کنید. اسانس‌های روغنی در چربی‌های موجود در شیر کاملاً حل می‌شوند.

حمام کردن با آب ولرم کمک می‌کند تا روغن بهتر جذب پوست شما شود. بخار حاصل از آب داغ حتی می‌تواند باعث رایحه درمانی (آروماتراپی) شود.

از حمام خیلی داغ خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث ضعف یا سرگیجه شما شود.

خطرات و هشدارها

هنگام استفاده از روغن‌های جدید، همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید. حتما اسانس‌های روغنی را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق کنید.

هرگز اسانس‌های روغنی را به طور مستقیم روی پوست خود نمالید. قبل از استفاده همیشه تست حساسیت انجام دهید (به دستورالعمل بالا مراجعه کنید).

قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید:

  • اگر باردار هستید
  • اگر به نوزاد شیر می‌دهید
  • اگر بیماری خاصی دارید
  • اگر می‌خواهید برای کودکان یا سالمندان از اسانس‌های روغنی استفاده کنید

عوارض جانبی احتمالی استفاده از اسانس‌های روغنی:

  • سوزش پوست
  • التهاب پوست
  • حساسیت به نور خورشید
  • واکنش آلرژیک

سخن پایانی

قبل از شروع به استفاده از روغن های طبیعی، ابتدا تحقیق کنید. آگاهی یافتن از مزایا و معایب منحصر به فرد هر نوع روغن بسیار مهم است.

همچنین از یک برند معتبر خرید کنید. سازمان غذا و دارو بر روغن‌های طبیعی نظارت نمی کند، بنابراین مواد تشکیل دهنده هر محصول می تواند در بین تولید کنندگان مختلف، متفاوت باشد. برخی از این دست محصولات ممکن است حاوی مواد افزودنی باشد که عوارض جانبی منفی ایجاد کند.

حتما:

  • قبل از استفاده از روغن بر روی پوست، آن را رقیق کنید.
  • برای بررسی هرگونه تحریک یا التهاب، یک تست حساسیت پوستی انجام دهید.
  • از مالیدن روغن های طبیعی به نواحی حساس مانند اطراف چشم یا نزدیک زخم های باز خودداری کنید.
  • در صورت بروز هرگونه تحریک یا ناراحتی، مصرف را قطع کنید.
  • هرگز روغن های طبیعی را نبلعید.

روغن های طبیعی را می‌توانید به صورت آنلاین یا از فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی خریداری کنید. همچنین صحبت با یک رایحه درمانگر معتبر ممکن است مفید باشد. آنها می توانند به هر گونه سوال احتمالی شما پاسخ داده و به شما در انتخاب روغن طبیعی متناسب با نیازهایتان یاری رسانند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه