کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا روغن زیتون سفت و جامد می‌شود؟

  • آیا روغن زیتون سفت و جامد می‌شود؟

اگر کنجکاو هستید که بدانید روغن زیتون چگونه و چرا سفت و جامد می شود، به جای درستی آمده اید. در این مقاله، ما به این موضوع می پردازیم که آیا روغن زیتون فرابکر سفت می شود یا خیر و اینکه اگر تصادفاً روغن زیتون شما سفت و جامد شد باید چه کار کنید و چرا تست یخچال روغن زیتون در واقع هیچ چیز خاصی در مورد کیفیت آن به شما نمی گوید.

آیا روغن زیتون سفت و جامد می‌شود؟

پاسخ کوتاه این است که بله، در صورتی که هوا به اندازه کافی سرد شود، تمام روغن زیتون سفت و جامد می شود. در دمای حدود 7 تا 10 درجه سانتیگراد، ذرات موم طبیعی موجود در روغن زیتون شروع به ته نشین شدن کرده و باعث می شود روغن کدر یا کریستالی به نظر برسد. در دمای حدود 2 تا 4 درجه سانتیگراد، روغن زیتون سفت شده و شبیه به کره‌ی نرم در می آید. بنابراین از آنجایی که دمای بیشتر یخچال ها برای حفظ ایمنی مواد غذایی در حدود 3 درجه سانتیگراد تنظیم می شود، به این معنی است که روغن زیتون در صورت قرار گرفتن در یخچال سفت و جامد می شود. با کاهش بیشتر دما، روغن زیتون سفت تر و سفت تر می شده تا زمانی که کاملا یخ بزند.

اگر روغن زیتون سفت و جامد شد چه کار کنیم؟

انجماد و یخ زدن، کیفیت روغن زیتون شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بنابراین اگر تصادفاً روغن زیتون خود را در یخچال یا فریزر قرار دادید، نگران نباشید. تنها کافیست مدتی آن را در دمای اتاق قرار داده یا کمی گرما دهید تا دوباره ذوب و مایع شود و بتوانید مثل همیشه از آن استفاده کنید. در واقع، اگر قرار است برای مدت طولانی  مثلا بیشتر از 1 سال از روغن زیتون خود استفاده کنید، انجماد یک راه عالی برای نگهداری از آن است. در مقاله "آیا روغن زیتون یخ می زند؟" در مورد این موضوع بیشتر صحبت می کنیم.

اگر کل بطری روغن زیتون شما سفت شده است، سینک ظرفشویی یا یک قابلمه را با آب گرم پر کنید و بطری شیشه ای روغن زیتون را داخل آب گرم قرار دهید. گرما به آرامی روند سفت شدن روغن زیتون را معکوس کرده و آن را به حالت مایع باز می گرداند. این کار بهتر است با بطری شیشه ای انجام می شود، زیرا آب داغ ممکن است باعث ذوب شدن یا تغییر شکل بطری پلاستیکی شود.

باورهای غلط درباره روغن زیتون جامد

احتمالا در مورد تست یخچال روغن زیتون چیزهایی شنیده باشید. از جمله اینکه فقط روغن زیتون فرابکر با کیفیت بالا و ۱۰۰% اصل در یخچال سفت و جامد می شود. بر طبق این نظریه روغن های زیتون تقلبی در یخچال سفت نمی شوند و بنابراین تست یخچال یک روش آسان برای تعیین کیفیت روغن زیتون شماست و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید بفهمید که آیا روغن زیتون شما با روغن های دیگر مخلوط شده است یا خیر. واقعیت این است که این نظریه از اساس غلط است.

اساس این باور غلط بر این بود که چربی‌های چند غیر اشباع – که روغن زیتون اصل حاوی مقادیر بسیار بالایی از آنهاست – نسبت به چربی‌های تک غیر اشباع در دمای پایین‌تری سفت و جامد می‌شوند. بنابراین، تصور می‌شد که روغن زیتون باکیفیت که حاوی چربی‌های چند غیر اشباع زیادی است، در یخچال سفت می‌شود، در حالی که روغن تقلبی یا روغن زیتون با کیفیت پایین‌تر که حاوی چربی‌های تک غیر اشباع بیشتری است، سفت نمی‌شود.

هرچند ممکن است این ایده جذاب به نظر برسد، اما صحت ندارد. تمام روغن ها در صورت کاهش دما، در نهایت سفت و جامد می شوند فقط نقطه انجماد هر روغنی با دیگری متفاوت است (مثلا روغن کانولا در دمای یخچال مایع باقی می ماند اما در دمای منفی 10 درجه سانتیگراد یخ می‌زند). علاوه بر این، از آنجا که روغن زیتون را می توان با هر دو نوع روغن با چربی چند غیر اشباع (مانند روغن آفتابگردان) و روغن با چربی تک غیر اشباع (مانند روغن بادام زمینی) مخلوط کرد، امکان سفت شدن روغن های زیتون تقلبی در یخچال همچنان وجود دارد.

در حالی که نگهداری روغن زیتون در یخچال راه مناسبی برای تشخیص کیفیت آن نیست، روش های دقیق تری برای تعیین کیفیت روغن زیتون وجود دارد و این کار در وهله اول با خرید روغن زیتون از تولیدکننده‌ها و فروشگاه‌های معتبر آغاز می شود. برای دریافت نکات بیشتر در مورد انتخاب روغن با کیفیت بالا، راهنمای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی را مطالعه کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه