کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

29 کاربرد شگفت‌انگیز روغن نارگیل

  • 29 کاربرد شگفت‌انگیز روغن نارگیل

روغن نارگیل به طرز باورنکردنی طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده و در پشت این موضوع دلایل خوبی نهفته است.

این روغن نه تنها فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد، بلکه از طعم ملایم و لذیذی برخوردار بوده و دسترسی به آن در همه جا به راحتی امکان پذیر است.

بعلاوه این روغن فوق‌العاده همه فن حریف است و کاربردهای متنوعی دارد که شاید از آنها بی اطلاع باشید.

در این مقاله به 29 کاربرد شگفت‌انگیز و خلاقانه برای روغن نارگیل اشاره می‌کنیم.

1. از پوست خود در برابر پرتو فرابنفش محافظت کنید

روغن نارگیل، در صورت استفاده روی پوست، ممکن است تا حدی در برابر پرتوهای فرابنفش (UV) خورشید از آن محافظت کند. این پرتوها که عامل اصلی چین و چروک، لکه‌های قهوه‌ای و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست هستند، همواره سلامتی شما را تهدید می‌کنند.

در واقع مطالعه‌ای نشان داده‌است که روغن نارگیل می‌تواند حدود ۲۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را دفع کند.

بااین‌حال، به خاطر داشته باشید که این میزان قابل مقایسه با کرم‌های ضد آفتاب رایج نیست. کرم‌های ضد آفتاب استاندارد تا حدود ۹۰ درصد از نفوذ پرتوهای UV به پوست پیشگیری می‌کنند و به مراتب از روغن نارگیل در محافظت از پوست مؤثرترند.

مطالعه دیگری نیز SPF (عامل حفاظت پرتو خورشیدی) روغن نارگیل را حدود ۷ برآورد کرده که این عدد همچنان از حداقل میزان توصیه‌شده‌ی کرم‌های ضد آفتاب در بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

2. سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید

روغن نارگیل حاوی تری گلیسریدهای زنجیره متوسط (MCTs) است. این‌ها اسیدهای چربی هستند که به سرعت جذب بدن شده و می‌توانند میزان کالری سوزی شما را افزایش دهند.

مطالعات کنترل شده نشان داده‌است که MCTها به طور چشمگیری – حداقل به صورت موقت – می‌توانند سرعت متابولیسم شما را بالا ببرند.

در مطالعه‌ای دریافتند که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم MCT در طول یک دوره ۲۴ ساعته باعث می‌شود تا بدن به طور میانگین 120 کالری بیشتر بسوزاند.

3. در دماهای بالا بی‌خطر آشپزی کنید

روغن نارگیل مقادیر بسیار بالایی از چربی‌های اشباع‌شده دارد. در واقع، حدود ۸۷ درصد از چربی آن اشباع‌شده است.

این ویژگی، روغن نارگیل را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت‌وپز با حرارت بالا، از جمله سرخ‌کردن، تبدیل می‌کند.

چربی‌های اشباع‌شده در مقایسه با اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه موجود در روغن‌های گیاهی، در برابر حرارت بالا ساختار خود را حفظ می‌کنند.

روغن‌هایی مانند ذرت و آفتابگردان هنگام داغ شدن به ترکیبات سمی تبدیل می‌شوند که ممکن است اثرات مضری بر سلامتی داشته باشند.

بنابراین، روغن نارگیل جایگزین ایمن‌تری برای پخت‌وپز در دماهای بالا به شمار می‌رود.

4. سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید

روغن نارگیل می‌تواند یک سلاح قدرتمند در برابر باکتری‌ها باشد، از جمله استرپتوکوک موتانس، باکتری موجود در دهان که منجر به پلاک دندان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

مطالعه‌ای نشان داد که غرغره کردن با روغن نارگیل به مدت ۱۰ دقیقه – که این کار به پولینگ روغن هم معروف است – درست به اندازه‌ی استفاده از دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده در کاهش این باکتری‌ها مؤثر است.

تحقیق دیگری نشان داد که غرغره‌ی روزانه با روغن نارگیل به میزان قابل توجهی التهاب و پلاک دندان را در نوجوانان مبتلا به ژنژیویت (التهاب لثه) کاهش می‌دهد.

5. تحریکات پوستی و اگزما را تسکین دهید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن نارگیل در بهبود درماتیت و سایر اختلالات پوستی، دست‌کمی از روغن‌های معدنی و مرطوب‌کننده‌های رایج ندارد.

در مطالعه‌ای بر روی کودکان مبتلا به اگزما، نزدیک به نیمی (۴۷ درصد) از افرادی که با روغن نارگیل تحت درمان قرار گرفتند، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در وضعیت پوست خود بودند.

6. عملکرد مغز را بهبود ببخشید

کبد شما MCT (تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط) موجود در روغن نارگیل را تجزیه و به "کتون" تبدیل می کند، که می تواند به عنوان یک منبع انرژی قدرتمند برای مغز عمل کند.

مطالعات متعدد نشان داده است که MCT ها برای اختلالات مغزی مانند صرع و آلزایمر فوایدی چشمگیری به همراه دارند.

برخی از پژوهشگران توصیه می کنند که روغن نارگیل به عنوان منبع تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط، برای افزایش تولید کتون در بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

7. سس مایونز سالم بسازید

بسیاری از مایونزهای تجاری حاوی روغن سویا و قند افزوده یا شیرین‌کننده مصنوعی هستند که چندان برای سلامتی مفید نیست.

اما خوشبختانه، تهیه‌ی مایونز خانگی با روغن نارگیل یا زیتون کار بسیار ساده‌ای است.

در مقاله طرز تهیه سس مایونز خانگی با روغن نارگیل، از روغن نارگیل به عنوان یکی از چربی‌ها برای تهیه‌ی مایونزی خانگی و سالم استفاده شده است.

8. پوست خود را مرطوب کنید

روغن نارگیل برای نرم و لطیف کردن پوست دست و پا و آرنج هایتان بسیار موثر است.

این روغن را حتی روی صورت‌تان هم می توانید استفاده کنید — هرچند این کار برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند توصیه نمی شود.

روغن نارگیل همچنین می تواند ترک های پاشنه پا را ترمیم کند. تنها کافی است شب هنگام لایه نازکی از آن را روی پاشنه پا بمالید، جوراب بپوشید و این کار را هر شب تکرار کنید تا پاشنه های صاف و بدون ترک داشته باشید.

9. احتمالا بتوانید با عفونت‌ها مبارزه کنید

روغن نارگیل بکر خواص ضد باکتریایی دارد که می تواند به درمان عفونت ها کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که این روغن می تواند مانع رشد یک نوع باکتری روده به نام کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff) شود، باکتری که عامل اسهال شدید است.

همچنین به نظر می رسد که در مبارزه با مخمرها نیز موثر باشد. این خاصیت عموما به اسید لوریک، مهم ترین اسید چرب موجود در روغن نارگیل، نسبت داده می شود.

با این حال، تاکنون هیچ مطالعه‌ای اثربخشی مصرف خوراکی یا موضعی روغن نارگیل بکر در درمان عفونت ها را به طور قطعی تایید نکرده است.

10. کلسترول خوب (HDL) خود را بالا ببرید

پژوهش‌ها نشان داده است که روغن نارگیل در برخی افراد باعث افزایش سطح کلسترول می شود.

با این حال، برجسته‌ترین و پایدارترین اثر آن، افزایش کلسترول «خوب» یا HDL است.

مطالعه‌ای بر روی زنان دارای چاقی شکمی نشان داد که میزان HDL در گروهی که روغن نارگیل مصرف کرده بودند افزایش یافته، در حالی که در گروه مصرف کننده روغن سویا کاهش یافته است.

11. شکلات تلخ بدون قند بسازید

درست کردن شکلات تلخ خانگی، یک روش خوشمزه برای بهره‌مندی از فواید روغن نارگیل برای سلامتی است.

تنها نکته‌ای که باید به یاد بسپارید این است که آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، چون روغن نارگیل در دمای 24 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود.

یافتن یک دستور ساخت شکلات تلخ در اینترنت و شروع به کار بسیار آسان است. برای حفظ سلامتی، به دنبال ایده‌های بدون شکر باشید.

12. شاید بتوانید چربی دور شکم‌تان را کاهش دهید

روغن نارگیل ممکن است به کاهش چربی شکم – معروف به چربی احشایی - که با افزایش خطرات سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 پیوند خورده است، کمک کند.

در یک مطالعه، مردان چاق با افزودن 2 قاشق غذاخوری (حدود 27 گرم یا 30 میلی لیتر) روغن نارگیل به رژیم غذایی خود، حدود 2.5 سانتی متر از چربی دور کمر خود را کم کردند.

مطالعه دیگری  بر روی زنانی با رژیم غذایی کم‌کالری متمرکز شد. در این مطالعه آن دسته افرادی که که روزانه 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل مصرف کرده بودند، اندازه دور کمرشان کاهش پیدا کرد، اما گروه روغن سویا برعکس، شاهد افزایش جزئی بودند.

13. موهایتان را از آسیب حفظ کنید

روغن نارگیل می‌تواند به سالم نگه داشتن موهای شما کمک کند.

یک مطالعه، تأثیر روغن نارگیل، روغن معدنی و روغن آفتابگردان را بر روی مو مقایسه کرد.

تنها روغن نارگیل بود که میزان از دست رفتن پروتئین مو را چه قبل و چه بعد از شامپو زدن به طور چشمگیری کاهش داد. این نتیجه هم بر روی موهای آسیب دیده و هم بر روی موهای سالم رخ داد.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که ساختار منحصر به فرد اسید لوریک - اسید چرب اصلی موجود در روغن نارگیل - می تواند به شکلی که سایر چربی ها نمی توانند، به ساقه مو نفوذ کند.

14. احساس گرسنگی و غذای دریافتی خود را کاهش دهید

تری گلیسریدهای با زنجیره متوسط (MCT) موجود در روغن نارگیل احساس گرسنگی و اشتها را کاهش داده که به نوبه‌ی خود منجر به کاهش دریافت کالری می شود.

در یک مطالعه کوچک، مردانی که از رژیم غذایی با MCT بالا را پیروی می‌کردند، کالری کمتری مصرف کرده و در مقایسه با مردانی که رژیم غذایی با محتوای MCT پایین یا متوسط داشتند، وزن بیشتری کم کردند.

15. التیام زخم را بهبود ببخشید

مطالعه‌ای حاکی از آن بود که استفاده از روغن نارگیل برای مداوای زخم موش‌ها، باعث کاهش نشانگرهای التهابی و افزایش تولید کلاژن، جزء مهم سازنده‌ی پوست، در آنها شد. در نتیجه، زخم آن‌ها بسیار سریع‌تر بهبود یافت.

برای تسریع بهبود بریدگی یا خراش‌های جزئی، مقدار کمی روغن نارگیل را مستقیماً روی زخم بمالید و آن را با بانداژ بپوشانید.

16. سلامت استخوان‌هایتان را ارتقا دهید

مطالعات جانوری نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل بکر، با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های استخوانی آسیب وارد کنند، از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کنند.

در یک مطالعه‌ی شش‌هفته‌ای بر روی موش‌ها، گروهی که ۸ درصد از کالری خود را از روغن نارگیل دریافت می‌کردند، حجم استخوانی آنها به طور چشمگیری افزایش و ساختار استخوانی آن‌ها نیز بهبود یافت.

17. یک دافع حشرات غیرسمی بسازید

برخی اسانس‌های روغنی می‌توانند راهکاری طبیعی برای دور نگه‌داشتن حشرات و پیشگیری از گزیدگی و نیش آن‌ها باشند.

با این حال، به جای استفاده مستقیم این روغن‌ها روی پوست، باید آن‌ها را با روغن حامل ترکیب کرد.

در یک مطالعه نشان داده شد که ترکیب اسانس‌های روغنی تایلندی با روغن نارگیل، در برابر نیش برخی پشه‌ها بیش از ۹۸ درصد محافظت به همراه می‌آورد.

18. با قارچ کاندیدا بجنگید

کاندیدا آلبیکانس، قارچی است که مسئولیت عفونت‌های مخمری را بر عهده دارد. این عفونت‌ها معمولا در نواحی گرم و مرطوب بدن مانند دهان یا واژن بروز می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که روغن نارگیل ممکن است در مبارزه با عفونت‌های قارچ کاندیدا مؤثر باشد.

پژوهشگران دریافته‌اند که روغن نارگیل به اندازه‌ی داروی ضد قارچ فلوکونازول که معمولا برای عفونت‌های قارچ کاندیدا تجویز می‌شود، کارآمد است.

19. لکه‌ها را از بین ببرید

با استفاده از روغن نارگیل می‌توانید از شر لکه‌های آزاردهنده روی لباس، فرش و مبلمان خلاص شوید.

کافیست روغن نارگیل را به میزان مساوری با جوش شیرین هم ترکیب کنید تا به شکل خمیری درآیند. این خمیر را روی لکه بمالید، پنج دقیقه صبر کنید و سپس با دستمال تمیز پاک کنید.

20. از التهاب بکاهید

چندین مطالعه جانوری نشان داده است که مصرف روغن نارگیل اثرات قدرتمندی در جهت کاهش التهاب به دنبال دارد.

مطالعات انسانی همچنین حاکی از آن است که مصرف روغن نارگیل، به ویژه در مقایسه با روغن‌هایی که چربی غیراشباع زیادی دارند، ممکن است نشانگرهای استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد. با این حال، برای اثبات این موضوع، نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم.

21. بعنوان دئودورانت طبیعی استفاده کنید

با وجود اینکه عرق به خودی خود بو ندارد، اما باکتری‌هایی که روی پوست ما زندگی می‌کنند می توانند بوی نامطبوعی تولید کنند.

خواص ضد باکتریایی قوی روغن نارگیل از آن یک دئودورانت طبیعی عالی می‌سازد که فاقد هر گونه مواد شیمیایی است.

دستورالعمل های ساخت دئودورانت با روغن نارگیل و سایر مواد طبیعی را به راحتی می توانید باه صورت آنلاین بیابید.

22. بعنوان یک منبع انرژی سریع مصرف کنید

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است که به شیوه‌ای متفاوت از تری گلیسیریدهای زنجیره بلند موجود در اکثر غذاها هضم می‌شوند.

این چربی‌ها مستقیماً از روده به کبد شما می‌روند، و بدون اینکه که باعث افزایش قند خون شوند توسط بدن به‌عنوان یک منبع سریع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

23. پوست دور ناخن را ترمیم کنید

روغن نارگیل می‌تواند برای بهبود وضعیت کوتیکول (پوست اطراف ناخن) و رفع ترک‌های ناخوشایند و ریش ریش شدن آن، به یاری شما می‌آید.

تنها کافی‌ست مقدار کمی روغن نارگیل را روی کوتیکول یا پوستک مالیده و به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. جهت دستیابی به نتایج ایده‌آل، این کار را چندین بار در طول هفته تکرار نمایید.

24. علائم التهاب مفاصل را تسکین دهید

بیماری آرتیت، با درد و عدم تحرک مفاصل ناشی از الهتاب تشخیص داده می‌شود.

پژوهش‌های جانوری نشان می دهد که آنتی‌اکسیدانی به نام پُلی‌فنول که در روغن نارگیل موجود است می‌تواند برخی علائم آرتریت را تسکین دهد.

مطالعه‌ای بر روی موش‌های صحرایی مبتلا به التهاب مفاصل نشان داد که درمان با پُلی‌فنول‌های استخراج‌شده از روغن نارگیل، تورم و نشانگرهای التهابی را کاهش می‌دهد.

با این حال، هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد آیا میزان کمتر پُلی‌فنول‌های موجود در روغن نارگیل نیز همان تأثیر را می گذارد یا نه؟

25. کاری کنید مبلمان چوبی‌تان برق بزند

روغن نارگیل می‌تواند به حفظ درخشش و صیقل مبلمان شما کمک کند.

این روغن علاوه بر اینکه زیبایی ذاتی چوب طبیعی را به منصه ظهور می‌رساند، خاصیت دفع گرد و غبار را نیز دارا باشد. در کنار این مزیت، رایحه مطبوع و ملایمی دارد – بر خلاف بسیاری از پولیش‌های مبلمان تجاری که حاوی عطرهای تند و زننده هستند.

26. آرایش چشم را پاک کنید

روغن نارگیل یک پاک کننده ی ملایم و مؤثر برای آرایش چشم است. بدین منظور، مقداری روغن نارگیل را بر روی پد پنبه ای بریزید و به آرامی بر روی چشمان خود بمالید تا تمام آثار آرایش پاک شود.

27. سلامت کبد را بهبود ببخشید

پژوهش‌های جانوری حاکی از آن است که چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل می‌تواند از کبد شما در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل یا قرار گرفتن در معرض سموم محافظت کند.

در یک مطالعه، موش‌هایی که بعد از مواجهه با یک ترکیب سمی با روغن نارگیل تحت درمان قرار گرفتند، کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی کبد و افزایش فعالیت آنزیم‌های مفید کبد را نشان دادند.

28. لب‌های ترک خورده را تسکین دهید

روغن نارگیل، یک مرهم و بالم لب طبیعی برای لب‌هایتان به شمار می‌رود.

این اکسیر طبیعی، با لطافتی بی‌نظیر بر روی لب‌هایتان می‌لغزد و آن‌ها را ساعت‌ها مرطوب نگه می‌دارد. حتی می‌تواند در برابر آسیب نور خورشید نیز از پوست محافظت کند.

29. چاشنی سالاد خانگی بسازید

سس‌های سالاد تجاری غالباً سرشار از قند و مواد نگهدارنده هستند.

با جایگزینی سس‌های سالاد آماده با سس‌های خانگی و تهیه شده با روغن نارگیل، تجربه‌ای نو و دلچسب از یک غذای سالم و مغذی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

سخن پایانی

روغن نارگیل نه تنها فواید متعددی برای سلامتی به همراه دارد، بلکه کاربردهای هوشمندانه و کارآمد دیگری نیز در خود جای داده است.

پس اطمینان حاصل کنید که همواره مقداری روغن نارگیل دم دست دارید. چه بسا روزی فرا رسد که به یاری آن نیازمند شوید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه