کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن دارچین و کاربردهای آن

  • خواص روغن دارچین و کاربردهای آن

دارچین رایحه‌ای ادویه‌ای و شیرین دارد و برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات خوش غذاهای خوشمزه و روزهای گرم و دلنشین است. روغن دارچین نیز به لطف عطر و بوی دل‌انگیز و فریبنده‌اش محبوب و ارزشمند است و علاوه بر آن، خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد.

دارچین در اشکال مختلف (چوب، پودر، روغن) به خاطر تأثیری که بر کنترل عفونت، تنظیم قند خون و مشکلات دیگر می‌گذارد مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن دارچین دارای خواص زیر است:

  • ضد باکتری
  • ضد قارچ
  • ضد دیابت
  • آنتی‌اکسیدان

انواع روغن دارچین

روغن دارچین از پوست یا برگ چند نوع درخت به دست می‌آید، از جمله:

  • درخت دارچین اصل که در جنوب هندوستان و سریلانکا می‌روید و به «دارچین سیلانی» (Cinnamomum verum) معروف است
  • درخت دارچین «چینی» یا «کاسیا» (Cinnamomum cassia) که عطر و طعم تندتری دارد و در جنوب چین پرورش داده می‌شود.
  • درخت دارچین اندونزیایی (Cinnamomum burmanni)
  • درخت دارچین ویتنامی یا سایگون یا لوریروی (Cinnamomum loureiroi) که مختص کشور ویتنام است.

بیشتر روغن دارچین موجود در بازار از درخت دارچین کاسیا تهیه می‌شود و به «دارچین چینی» معروف است. دارچینی که از درخت سیلان به دست می‌آید، «دارچین اصل» یا «دارچین سریلانکا» نامیده می‌شود و کمیاب‌تر و گران‌تر است.

هر دو نوع دارچین حاوی ترکیبات و مواد شیمیایی گیاهی مانند سینامالدهید و اوژنول هستند. وجود همین عناصر باعث می‌شود که دارچین برای سلامتی مفید باشد.

خواص و کاربردهای روغن دارچین

تقویت کننده خلق و خو

خواص روغن دارچین آن را به یکی از گزینه‌های محبوب برای رایحه درمانی خانگی تبدیل می‌کند.

در رایحه درمانی، اسانس‌های روغنی را به صورت بخار یا اسپری در هوا پخش می‌کنند تا بتوان آنها را استنشاق کرد و یا جذب پوست شوند. رایحه درمانی فواید زیادی دارد و از جمله می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند.

هرچند هنوز مطالعات گسترده‌ای روی استفاده از روغن دارچین در رایحه درمانی انجام نشده، اما بسیاری از افراد از بوی دارچین لذت می‌برند و آن را آرامش‌بخش می‌دانند.

خواص ضد باکتریایی

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن دارچین می‌تواند:

  • با باکتری‌های مقاوم به درمان مبارزه کند: مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از باکتری‌های مختلف نشان داده‌است که ترکیبات موجود در روغن دارچین، اثر ضد میکروبی بر باکتری “سودوموناس آئروژینوزا” دارد. این باکتری خطرناک می‌تواند در برابر داروها مقاومت کند و برای گیاهان، انسان و دیگر جانوران مضر است.
  • به سلامت دهان و دندان کمک کند: خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارچین در مقابل باکتری “استرپتوکوکوس موتانس” و قارچ “کاندیدا آلبیکانس” که باعث ایجاد عفونت‌های دهان و پوسیدگی دندان می‌شوند، مؤثر است.
  • ضدعفونی می‌کند: به لطف خاصیت ضد باکتریایی، روغن دارچین یک جایگزین ایمن، مؤثر و غیرشیمیایی بعنوان ماده نگهدارنده محصولات مختلف به شمار می‌رود. این روغن می‌تواند با افزایش ماندگاری، از فاسد شدن محصولات جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده‌است که روغن دارچین می‌تواند به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده‌ی مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

پر پشت شدن و رشد مو

تاکنون هیچ مدرک علمی دال بر تاثیر دارچین بر رشد موی انسان یافت نشده است. هرچند مطالعاتی روی موش‌ها انجام شده که نشان‌دهنده‌ی افزایش ضخامت و رشد مو در آن‌ها بوده است.

با این حال برخی گزارش‌های تجربی و مبتنی بر طب سنتی، ماسک ساخته‌شده از دارچین، روغن زیتون و عسل را برای تقویت رشد و ضخامت مو موثر می‌داند.

لوازم آرایشی و طعم‌دهنده خوراکی

روغن دارچین هم به صورت اسانس روغنی (برای رایحه درمانی) و هم به صورت یک روغن خوراکی در دسترس است. همچنین این روغن را می‌توان به عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده در آدامس بدون قند، آبنبات، چای و غذاهای آماده و نیمه آماده پیدا کرد.

علاوه بر مصارف خوراکی، از روغن دارچین می‌توان در تولید لوازم بهداشتی مانند خمیر دندان، دهانشویه، صابون و لوسیون بدن نیز استفاده کرد. همچنین برای معطر کردن اسپری‌های خوشبو کننده هوا، شمع‌ها و لوازم تزئینی مانند مخروط‌های کاج و حلقه‌های گل به کار می‌رود.

نحوه استفاده از روغن دارچین

به دنبال تحقیقات انجام شده توسط موسسه Tisserand  (یک مؤسسه غیرانتفایی که در زمینه آموزش، تحقیق و ترویج آروماتراپی فعالیت می‌کند)، بسیاری از تولیدکنندگان روغن دارچین، استفاده موضعی از این روغن را به طور کلی توصیه نمی‌کنند.

به طور کلی توصیه می‌شود که اگر قرار است روغن دارچین با پوست تماس پیدا کند، میزان غلظت آن کم باشد. برای مثال، یکی از توصیه‌ها این است که غلظت روغن دارچین کمتر از ۰.۰۱ درصد باشد. به عبارت ساده‌تر، برای هر ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر مایع رقیق‌کننده، تنها یک قطره روغن دارچین کافی است.

افزودن به خوشبوکننده‌های هوا

برای خوشبو کردن خانه، می‌توانید یک قطره روغن دارچین به کیسه‌های پارچه‌ای حاوی گل‌های خشک یا خود گل‌های خشک اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه پخش کننده رایحه (دستگاه بخور رایحه درمانی) بریزید. برخی از خوشب کننده‌های موجود در بازار نیز حاوی رایحه دارچین هستند.

افزودن به مرطوب کننده‌ها و روغن‌های بدن

روغن دارچین را می‌توان با روغن‌های حامل رقیق کرد و برای ماساژ مورد استفاده قرار داد. یک قطره روغن دارچین را با دو تا سه فنجان از روغن حامل مانند روغن بادام مخلوط کنید و برای ماساژ یا مرطوب کردن پوست به کار ببرید.

استفاده از چوب دارچین

چوب‌ دارچین حاوی روغن دارچین است و می‌توان از آن در رایحه درمانی (آروماتراپی) استفاده کرد. تنها کافیست یک یا دو چوب دارچین را در یک قابلمه بزرگ آب گرم بیندازید و اجازه دهید بجوشد تا بخار آن عطر خوشایند دارچین را در فضا پخش کند.

علاوه بر این، می‌توانید از چوب دارچین هنگام دم کردن قهوه و چای برای همزدن آنها استفاده کنید تا طعم و خواص دارچین به نوشیدنی‌های داغ شما اضافه شود.

خطرات و عوارض جانبی روغن دارچین

روغن دارچین و کبد

دارچین به دست آمده از درخت  کاسیا که به دارچین چینی معروف است حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام کومارین است. مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند به کبد و کلیه آسیب برساند و در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی، وضعیت را وخیم‌تر کند.

بنابراین، هنگام استفاده از روغن دارچین کاسیا حتما دستورالعمل روی بسته را به دقت رعایت کنید و در صورت داشتن بیماری کبد، پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

روغن دارچین و داروی دیابت

اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از استفاده از روغن اسانس دارچین با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آروماتراپی ممکن است با سایر داروهایی که برای کنترل قند خون استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد.

روغن دارچین بسیار قوی است و به راحتی می‌توان در مصرف آن زیاده‌روی کرد. عوارض جانبی و واکنش‌های نامطلوب آن شامل سوزش یا بثورات پوستی است.

به همین دلیل، بسیار مهم است که قبل از استفاده موضعی، روغن دارچین را با یک روغن حامل رقیق کنید. یک راهکار این است که یک قطره روغن دارچین را با دو یا چند قاشق غذاخوری از یک روغن حامل مانند روغن زیتون، بادام، جوجوبا یا کنجد مخلوط کنید.

هرگز روغن دارچین را به صورت مستقیم و بدون رقیق کردن با روغن حامل روی پوست نمالید یا ماساژ ندهید.

روغن دارچین در آب حل نمی‌شود. هرگز روغن خالص را مستقیماً داخل وان حمام نریزید، زیرا به صورت قطره‌های ریز در آب پخش شده و می‌تواند باعث سوزش یا تحریک پوست شود.

همچنین نباید روغن دارچین خالص را به صورت خوراکی مصرف کنید یا آن را داخل کپسول‌هایی که برای مصرف خوراکی در نظر گرفته شده‌اند، بریزید. روغن دارچین می‌تواند باعث سوزش غشاهای مخاطی و جداره مری شود. از مالیدن روغن دارچین خالص روی لثه‌ها یا تماس آن با چشم نیز خودداری کنید.

برخی افراد به دارچین آلرژی دارند. اگر به دارچین آلرژی دارید، حتماً از مصرف روغن دارچین یا محصولاتی که حاوی روغن دارچین هستند خودداری کنید.

سخن آخر

روغن دارچین فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. این روغن خاصیت ضدباکتری و ضد قارچ داشته و می‌تواند به عنوان یک ماده آرامش‌بخش در رایحه درمانی استفاده شود. با این حال، روغن دارچین بسیار قوی است و باید به مقدار کم مصرف شود.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه