کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا می‌توان روغن کرچک را روی پوست صورت استفاده کرد؟

  • آیا می‌توان روغن کرچک را روی پوست صورت استفاده کرد؟

روغن کرچک مجوز استفاده در محصولات آرایشی را دارد، اما تحقیقات کافی در مورد بی خطر بودن استفاده مستقیم آن روی پوست، به ویژه صورت، وجود ندارد.

روغن کرچک یک روغن گیاهی است که از دانه‌های گیاه کرچک با نام علمی Ricinus communis به دست می‌آید. این گیاه عمدتاً در آفریقا، آمریکای جنوبی و هند کاشته می‌شود. هند را در واقع به عنوان رهبر جهان در تولید روغن کرچک می‌شناسیم. ایالات متحده و چین واردکنندگان اصلی این روغن هستند.

روغن کرچک از دانه‌های کرچک و به روش پرس سرد تولید می‌شود. این روغن خوراکی نیست و تنها بخش کوچکی از تولید روغن‌های گیاهی جهان را تشکیل می‌دهد.

از روغن کرچک در طول تاریخ به عنوان یک ملین موثر استفاده می‌شده است. همچنین برای القای زایمان نیز به کار می‌رفته است. اما امروزه این روغن به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در لوازم آرایشی کاربرد گسترده‌ای دارد. بر اساس نتایج یک ارزیابی ایمنی که درباره روغن کرچک انجام شد، در سال ۲۰۰۲ از این روغن در بیش از ۹۰۰ محصول آرایشی استفاده شده است.

استفاده از روغن کرچک روی پوست چه خواصی در پی دارد؟

روغن کرچک فواید بالقوه زیادی برای پوست دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

جلوگیری از چین و چروک

روغن کرچک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مسئول تسریع روند پیری هستند و باعث می‌شوند چین و چروک ها زودتر ظاهر شود.

مبارزه با آکنه

روغن کرچک خاصیت ضد باکتریایی دارد. باکتری‌های موجود روی صورت می‌توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به آکنه شوند.

کاهش پف کردگی

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تورم و پف کردگی کمک کند. همچنین می‌تواند اندازه جوش‌های ملتهب یا پف زیر چشم را کاهش دهد.

مرطوب کننده

رطوبت، پوست را جوان، درخشان و سالم نگه می‌دارد. رطوبت همچنین از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

کاهش آفتاب سوختگی

 روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی خود ممکن است درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. همچنین خاصیت مرطوب کنندگی آن ممکن است باعث کاهش پوسته پوسته شدن شود.

مبارزه با خشکی لب

روغن کرچک یک ماده بسیار رایج در محصولات رژ لب و برق لب است. اگر لب‌های خشکی دارید، می‌توانید از رنگ رژ لب صرف نظر کرده و از روغن کرچک استفاده کنید. اما بهتر است آن را با یک روغن خوشم طعم مانند روغن نارگیل مخلوط کنید.

تقویت سلامت کلی پوست

 روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب سالم است. اسیدهای چرب برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند.

نحوه استفاده از روغن کرچک روی پوست چگونه است؟

روغن کرچک غلیظ است، بنابراین قبل از استفاده روی صورت، باید آن را با روغن حامل مخلوط کنید. روغن های حامل رایج عبارتند از:

همچنین می توانید برای بیشتر کردن اثر مرطوب کنندگی، آن را به کره شیا اضافه کنید.

این مخلوط را قبل از رفتن به رختخواب و بعد از تمیز کردن پوست روی صورت خود بمالید. می توانید بگذارید روغن یک شب تا صبح روی پوست‌تان بماند، یا بعد از یک تا پنج دقیقه با یک پارچه گرم آن را پاک کنید.

آیا استفاده از روغن کرچک روی پوست پشتوانه علمی دارد؟

پژوهش‌های علمی در مورد استفاده موضعی از روغن کرچک بسیار محدود است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که روغن کرچک دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قابل توجهی است.

ترکیب شیمیایی روغن کرچک توسط دانشمندان شناسایی شده است. حدود ۹۰ درصد آن از اسید ریسینولئیک تشکیل شده است که یک اسید چرب قوی است. در مورد استفاده مستقیم از روغن کرچک روی پوست صورت تحقیقی وجود ندارد.

عوارض جانبی بالقوه‌ی استفاده از روغن کرچک روی پوست صورت

ارزیابی ایمنی که روی روغن کرچک انجام شد نشان داد که استفاده موضعی از روغن کرچک در افرادی که به درماتیت (التهاب پوستی) مبتلا هستند ممکن است باعث تحریک پوست شود. بنابراین، اگر درماتیت یا هر بیماری پوستی دیگری دارید، قبل از استفاده از هر محصول جدید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شواهدی یافته است که نشان می‌دهد روغن کرچک ممکن است باعث سوزش چشم شود.

سخن پایانی

کاربرد روغن کرچک دیگر فقط به رفع یبوست محدود نمی‌شود. بسیاری از مردم در حال آزمایش فواید روغن کرچک برای پوست هستند. با این حال، تحقیقات پزشکی هنوز بر این فواید مهر تأیید نزده است.

در حال حاضر، استفاده از روغن کرچک به عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده در لوازم آرایشی تأیید شده است، اما تحقیقات بسیار کمی در مورد استفاده مستقیم آن روی پوست وجود دارد. به ویژه اینکه تحقیقی در مورد بی خطر بودن روغن کرچک روی پوست صورت وجود ندارد.

روغن های زیادی وجود دارد که فواید آنها برای پوست ثابت شده است. قبل از انتخاب روغن برای پوست صورت خود، حتما در مورد سایر روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن آووکادو کمی تحقیق کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه