کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن بذر هویج، کاربردها و عوارض جانبی آن

  • خواص روغن بذر هویج، کاربردها و عوارض جانبی آن

روغن بذر هویج نوعی اسانس روغنی است که به روش تقطیر بخاری از بذر گیاهی با نام علمی Daucus carota به دست می آید.

این گیاه گلدار که آن را به خاطر شکوفه های سفید و ریشه های معطرش می‌شناسیم، هویج وحشی نامیده می شود.

روغن بذر هویج گاهی با روغن هویج - که از مخلوط کردن ریشه های خرد شده هویج در یک روغن حامل، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل به دست می آید - اشتباه گرفته می شود. روغن هویج اسانس روغنی نبوده بلکه یک روغن گیاهی به شمار می‌رود.

نوع سوم روغن، روغن بذر هویج پرس سرد است که از طریق فشردن دانه های هویج به دست می آید و این روغن نیز یک اسانس روغنی محسوب نمی‌شود. از این روغن به لطف خاصیت ضد پیری که دارد در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

روغن بذر هویج دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است. اما برخلاف هویج، حاوی ویتامین ها و مواد مغذی نیست، زیرا برای مصرف خوراکی تولید نشده است.

روغن بذر هویج همچون سایر اسانس‌های روغنی برای بلعیدن مناسب نیست. از این نظر، با روغن هویج که یک روغن گیاهی است و اغلب برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد.

خواص روغن بذر هویج و کاربردهای آن

روغن بذر هویج را نباید به صورت خالص روی پوست مالید. اما وقتی آن را با روغن حامل مخلوط می کنید، می توانید از آن روی پوست بدن خود استفاده کنید. طبق برخی مطالعات آزمایشگاهی و همچنین تجربیات شخصی افراد، به نظر می‌رسد که روغن بذر هویج خواص مفیدی برای پوست داشته باشد.

ضد باکتری

مطالعه‌ای به تازگی نشان داده که روغن بذر هویج در مبارزه با چندین نوع باکتری مؤثر است.

از جمله این باکتری‌ها می‌توان به لیستریا مونوسیتوژنز که موجب عفونت لیستریوسیس می‌شود و استافیلوکوک اورئوس که مسئولیت عفونت‌های استافیلوکوکی را بر عهده دارد، اشاره کرد. این روغن در برابر باکتری‌های اشریشیاکلی و سالمونلا اثر کمتری دارد.

پژوهشگران اثربخشی این روغن را به ترکیب شیمیایی به نام آلفا-پینن که به طور طبیعی در روغن بذر هویج وجود دارد نسبت می‌دهند. آن‌ها همچنین اذعان دارند که تفاوت در غلظت ترکیبات شیمیایی موجود در روغن بذر هویج می‌تواند بر خواص ضد باکتریایی آن تأثیر بگذارد.

ضد قارچ

مطالعات حاکی از آن است که کاروتول، یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در روغن بذر هویج، فعالیت قارچ هایی که بر رشد گیاه تأثیر منفی می گذارد را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان می دهد که روغن بذر هویج تا حدودی در برابر مخمرهایی مانند کاندیدا آلبیکانس و آسپرژیلوس موثر است.

آنتی اکسیدان

یک مطالعه جانوری که بر روی موش‌های صحرایی انجام گرفت نشان داد که روغن بذر هویج ممکن است یک آنتی اکسیدان موثر باشد. همین مطالعه نشان داد که روغن بذر هویج ممکن است در برابر آسیب کبدی نیز فوایدی به همراه داشته باشد.

جوانسازی پوست

مطالعه‌ای که خواص آنتی‌اکسیدانی روغن بذر هویج را بررسی می‌کرد نشان می‌دهد که استفاده از این روغن در لوازم آرایشی و بهداشتی برای جوان‌سازی پوست می تواند مفید باشد.

محافظت از معده

یک مطالعه‌ی جانوری که روی موش‌ها انجام شد گویای آن بود که آلفا-پینن می‌تواند به پیشگیری از بروز زخم معده کمک کند.

ضد التهاب

بر اساس شواهد برخاسته از تجربیات شخصی، روغن بذر هویج خواص ضد التهابی داشته و پوست سر و بدن را التیام می‌بخشد.

خطرات احتمالی روغن بذر هویج

از آنجایی که مصرف خوراکی اسانس‌های روغنی توصیه نمی شود و بسیاری از مطالعات درباره روغن بذر هویج در آزمایشگاه یا روی جانوران انجام گرفته است، پیش از مصرف آن برای درمان هر گونه عفونت یا بیماری، حتما با پزشک مشورت کنید.

همچنین توصیه می شود قبل از استفاده موضعی از روغن بذر هویج روی پوست بدن یا پوست سر، آن را با روغن حامل رقیق کنید.

سایر درمان های خانگی

برخی روش‌های درمان خانگی دیگر هست که ممکن است به همان اندازه یا حتی بهتر از روغن بذر هویج برای پوست مفید باشند:

  • روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان ضد التهاب و برای بهبود زخم به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • روغن درخت چای خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین می توان از آن را برای درمان عوارض پوستی مختلف استفاده کرد.
  • روغن دانه رزهیپ یک روغن گیاهی است و علائم اگزما را تسکین می بخشد.
  •  روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد، پوست را آبرسانی و عفونت ها را درمان می کند.
  • روغن آووکادو پوست را آبرسانی کرده و همچون سپری قدرتمند در برابر اشعه ماوراء بنفش از آن محافظت می کند.

سخن آخر

روغن بذر هویج خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این روغن ممکن است برای عفونت های مقاوم به درمان و مراقبت از زخم مفید باشد.

روغن بذر هویج را نباید با روغن گیاهی هویج اشتباه گرفت، زیرا این دو خواص متفاوتی دارند.

روغن بذر هویج، مانند همه اسانس‌های روغنی، قبل از استفاده روی پوست باید با روغن حامل رقیق شود. همچنین نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه