کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

نحوه استفاده از روغن های حامل

  • نحوه استفاده از روغن های حامل

اسانس‌های روغنی عصاره غلیظ و قوی گیاهان هستند که خواص درمانی فراوانی دارند. اما به دلیل غلظت بالایشان، استفاده مستقیم آنها روی پوست می تواند باعث تحریک و عوارض جانبی شود. برای اینکه بتوانید با خیال راحت از خواص فوق العاده اسانس‌های روغنی بهره‌مند شوید، لازم است آن ها را با روغن های حامل رقیق کنید. روغن های حامل مانند روغن نارگیل و جوجوبا با رقیق کردن اسانس‌های روغنی، استفاده بی خطر و ایمن آن ها را تضمین می کنند. علاوه بر آن، این روغن ها به مرطوب کردن پوست نیز کمک می کنند.

روغن‌های حامل چه هستند؟

روغن های حامل و اسانس های روغنی از گیاهان استخراج می‌شوند. روغن های حامل، همانطور که از نامشان پیداست، نقش پایه و حمل کننده را برای سایر روغن‌ها ایفا می کنند. به این دلیل که روغن‌های طبیعی و اسانس‌هاس روغنی، اگرچه بسیار پرخاصیت و معطر هستند، اما غلظت بالایی دارند و استفاده مستقیم آنها بر روی پوست می تواند باعث سوزش و حساسیت شود.

بیشتر روغن های حامل فاقد عطر یا تنها دارای رایحه ای ملایم هستند، بنابراین با خواص درمانی اسانس‌های روغنی تداخلی ندارند. این روغن ها را می توانید به تنهایی یا در ترکیب با دیگر روغن ها برای تغذیه و لطافت پوست خود به کار ببرید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب روغن حامل مناسب، انواع مختلف روغن های حامل موجود در بازار و سایر نکات مهم، با ما همراه باشید.

چگونه روغن حامل مورد نیاز خود را انتخاب کنید

روغن های حامل زیادی وجود دارد و اکثر آنها برای استفاده با هر اسانس روغنی مناسب هستند. با این حال، قبل از انتخاب یک روغن حامل، چند نکته را باید در نظر داشته باشید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روغن‌های حاملی که برای مقاصد آرایشی برچسب گذاری شده اند، نظارت نمی کند. با این حال، روغن های خوراکی مناسب پخت و پز را که ممکن است به عنوان روغن حامل نیز مورد استفاده قرار بگیرند، تحت نظارت قرار می‌دهد.

بنابراین روغن های حامل با درجه درمانی را تنها از تولیدکننده گان معتبر خریداری کنید. به دنبال روغن های تولید شده به روش پرس سرد، 100% خالص و بدون مواد افزودنی یا نگهدارنده باشید. اگر می خواهید از روغن خوراکی به عنوان روغن حامل استفاده کنید، انواع پرس سرد و ارگانیک را انتخاب نمایید.

فهرستی که در ادامه می‌آید شامل روغن های حامل پرطرفداری است که می‌توان از آن برای رقیق کردن اسانس‌های روغنی، آروماتراپی یا رایحه درمانی، ماساژ و مراقبت از پوست استفاده کرد. این لیست جامع نیست، اما نقطه شروع خوبی برای انتخاب به حساب می‌آید.

1. روغن نارگیل

روغن نارگیل روغنی خوراکی است که از مغز نارگیل های رسیده به دست می آید. این روغن در دو نوع تصفیه شده و تصفیه نشده در بازار موجود است.

روغن نارگیل تصفیه نشده از مغز نارگیل تازه تهیه، و بدون استفاده از مواد شیمیایی فرآوری می شود. به همین دلیل بوی نارگیل و طعم خاص آن را کاملاً حفظ می کند.

روغن نارگیل تصفیه شده از مغز نارگیل خشک (که به آن کوپرا گفته می شود) تهیه می شود. این روغن تحت فرآیندهای بلیچینگ و دئودورسازی قرار می گیرد تا ناخالصی ها، بوی نارگیل و طعم خاص آن را از بین ببرد. به دلیل این فرآیندها، روغن نارگیل تصفیه شده کاملا طبیعی نیست و استفاده از آن به عنوان روغن حامل توصیه نمی شود.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب و پلی فنول هایی است که پوست را تغذیه می کنند. این ویژگی ها آن را به یک روغن حامل عالی برای روغن های ماساژ و محصولات مراقبت از پوست تبدیل می کند.

2. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید و رایحه ای ملایم و آجیلی دارد. از نظر فنی، جوجوبا روغن نیست، بلکه یک موم با خواص مرطوب کنندگی قوی است. جالب است بدانید که این موم از نظر ساختاری شباهت زیادی به "سبوم"، یعنی چربی طبیعی پوست دارد.

روغن جوجوبا با دارا بودن خواص منحصر به فرد، می تواند به کاهش تولید چربی در پوست افراد مستعد آکنه کمک کند. این روغن با شباهت ساختاری به چربی طبیعی پوست (سبوم)، به نوعی پوست را فریب می دهد تا تصور کند که چربی کافی تولید کرده و در نتیجه، میزان تولید چربی خود را کاهش دهد.

یکی از مزایای قابل توجه روغن جوجوبا، جذب سریع آن به پوست و عدم مسدود کردن منافذ آن است. این ویژگی آن را به یک روغن حامل ایده‌آل برای تهیه روغن‌های ماساژ، مرطوب‌کننده‌های صورت و روغن‌های حمام تبدیل می‌کند.

3. روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو از هسته های درون میوه ی زردآلو به دست می آید و سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین E است. این روغن با خاصیت نرم‌کنندگی خود به راحتی و به سرعت پوست جذب شده و رایحه ای ملایم و کمی شیرین و آجیلی دارد. روغن هسته ی زردآلو در دو نوع خوراکی و مخصوص مصارف آرایشی بهداشتی در بازار موجود است.

روغن هسته ی زردآلو به دلیل داشتن خواص نرم کنندگی و ضد التهابی، ممکن است به تسکین و بهبود پوست تحریک شده و خارش دار کمک کند. از این روغن می توانید به عنوان روغن حامل برای تهیه روغن های ماساژ، روغن حمام و محصولات مراقبت از مو استفاده کنید.

4. روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین، روغنی خوراکی است که از مغز بادام های شیرین به دست می آید، دارای رایحه ی قوی و آجیلی است. این روغن بافت سبکی دارد و به راحتی جذب پوست می شود. به همین دلیل، انتخابی عالی برای مرطوب کردن پوست های خشک به شمار می رود.

علاوه بر مرطوب کنندگی، روغن بادام شیرین در رایحه درمانی نیز کاربرد دارد. با این حال، به دلیل رایحه ی قوی آن، ممکن است بوی برخی اسانس‌های روغنی را تحت الشعاع قرار دهد.

روغن بادام شیرین به دلیل خواص مرطوب کنندگی و تغذیه کنندگی پوست، یکی از محبوب ترین روغن های حامل در محصولات مراقبت از پوست است. این روغن کاربردهای متنوعی در تولید روغن های ماساژ، روغن های حمام و حتی صابون ها دارد.

5. روغن زیتون

روغن زیتون که از پرس کردن زیتون های رسیده به دست می آید، بیشتر به عنوان یک روغن خوراکی سالم و خوشمزه با عطر و طعم میوه ای معروف است. اما جالب است بدانید که این روغن کاربردهای دیگری نیز دارد، از جمله استفاده به عنوان روغن حامل در آروماتراپی.

روغن زیتون فرابکر، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و محتوای بالای اسیدهای چرب سالم، بهترین نوع روغن زیتون برای آروماتراپی و محصولات مراقبت از پوست به شمار می رود. با این حال، توجه داشته باشید که عطر قوی روغن زیتون ممکن است بر رایحه برخی اسانس‌های روغنی تاثیر بگذارد و آن را تحت الشعاع قرار دهد.

6. روغن آرگان

روغن آرگان از هسته میوه درختان آرگان، بومی کشور مراکش، به دست می آید. این روغن هم خوراکی است و هم به طور سنتی برای تغذیه بدن و پوست مورد استفاده قرار می گیرد. روغن آرگان دارای رایحه ای آجیلی، سرشار از ویتامین های A و E و اسیدهای چرب تک غیر اشباع است.

روغن آرگان به دلیل دارا بودن خواص مرطوب کنندگی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند به درمان خشکی پوست و مو، چروک ها و التهابات پوستی کمک کند. این ویژگی ها آن را به یک انتخاب عالی به عنوان روغن حامل برای محصولات مراقبت از پوست و روغن های ماساژ تبدیل کرده است.

7. روغن رزهیپ

روغن رزهیپ از دانه های دو نوع رز به نام های رز اگلندتریا با نام علمی Rosa eglanteria و رز عنبر یا نسترن شیرازی با نام علمی Rosa moschata به دست می‌آید. جالب است بدانید که گل های این دو بوته ظاهری کاملا متفاوت از گل های رز سنتی دارند. پس از پژمرده شدن گل های رز و ریزش گلبرگ هایشان، میوه‌ی آن که "میوه رزهیپ" نام دارد باقی می ماند. روغن رزهیپ از این میوه‌های کوچک و قرمز رنگ استخراج می شود.

برخلاف تصور رایج، روغن رزهیپ بوی گل رز را ندارد. در واقع، این روغن دارای رایحه ای آجیلی و خاکی است.

روغن رزهیپ، سرشار از ویتامین‌های A و C، گزینه‌ای عالی برای مراقبت از پوست است. ویتامین A موجود در این روغن، نوعی رتینوئید طبیعی بوده که به مبارزه با علائم پیری کمک می‌کند. همچنین هر دوی این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مخرب نور خورشید روی پوست را کاهش دهند.

از روغن رزهیپ به عنوان روغن حامل در محصولات درمان‌کننده خشکی پوست، روغن‌های ماساژ و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

8. روغن سیاه‌دانه

روغن سیاهدانه از دانه های گیاه Nigella sativa به دست می آید. اگرچه این روغن نسبت به سایر روغن های حامل کمتر شناخته شده است، اما سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و اشباع شده است. همچنین تصور می شود دارای خواص ضد التهابی نیز باشد.

روغن سیاهدانه اغلب به عنوان یک داروی سنتی برای التیام بخشیدن به مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین ویژگی‌ها آن را به یک گزینه مناسب برای مراقبت از پوست صورت، روغن ماساژ و مراقبت از پوست بدن تبدیل می‌کند.

9. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور، همانطور که از نامش پیداست، از دانه های انگور به دست می آید. این روغن سرشار از ویتامین E است و با وجود اینکه تحقیقات علمی در مورد اثرات آن هنوز به نتایج قطعی نرسیده اما به عنوان یک ماده مغذی برای بهبود سلامت پوست و کاهش چین و چروک شهرت زیادی دارد.

روغن هسته انگور سبک است، به سرعت جذب پوست می‌شود و رایحه‌ای خنثی دارد. این ویژگی‌ها آن را به یک روغن حامل عالی برای ترکیب با اسانس‌های روغنی و ساخت روغن بدن و روغن ماساژ تبدیل می‌کند.

10. روغن آووکادو

روغن آووکادو، روغنی خوراکی و غلیظ است که از میوه آووکادو به دست می آید. این روغن دارای رایحه ای آجیلی و طعمی ملایم است.

روغن آووکادو به دلیل غنی بودن از اسید اولئیک، یک اسید چرب تک غیر اشباع، به عنوان مرهمی برای پوست‌های خشک و آسیب‌دیده شناخته می‌شود.

روغن آووکادو یک روغن حامل خوب برای ساختن کرم‌های مرطوب‌کننده بدن و محصولات مراقبت از پوست‌های خشک است.  با این حال، اگر پوست مستعد آکنه دارید، به کار بردن آن به عنوان روغن حامل احتیاط لازم است. روغن آووکادو ممکن است باعث افزایش تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) شود که به نوبه خود می تواند منجر به بروز آکنه گردد. بنابراین، در صورت داشتن پوست مستعد آکنه، قبل از استفاده از روغن آووکادو با متخصص پوست مشورت کنید.

11. روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان، روغنی خوراکی است که از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود. این روغن دارای طعمی ملایم و بویی خنثی است و به دلیل نقطه دود بالا، برای پخت و پز در دمای بالا مناسب است.

گفته می‌شود که روغن آفتابگردان به عنوان یک سد دفاعی برای پوست عمل می‌کند و از آن در برابر سموم و میکروب‌های عفونت زا محافظت می‌کند. این ویژگی آن را به گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های حساس و ملتهب تبدیل می‌کند.

روغن آفتابگردان به نرم شدن، مرطوب کردن و تسکین پوست های تحریک شده کمک می کند. بنابراین، می توانید این روغن حامل را به روغن های ماساژ خود اضافه، یا از آن برای مراقبت عمومی از پوست استفاده کنید.

چطور روغن‌های حامل را با اسانس‌های روغنی ترکیب کنیم؟

در صورت امکان، روغن‌های حامل ارگانیک و تولید شده به روش پرس سرد را از یک تولیدکننده معتبر که به آن اعتماد دارید خریداری کنید. اگرچه اکثر روغن‌های حامل باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوند، اما همیشه قبل از استفاده تست حساسیت انجام دهید.

اگرچه تحقیقات علمی به فواید سلامتی اسانس‌های روغنی اشاره می کند، اما بر میزان خلوص و کیفیت این محصولات نظارت یا مقرراتی وجود ندارد. به همین دلیل، پیش از شروع استفاده از آنها، مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی و بررسی کیفی و خلوص محصولات برندهای مختلف بسیار مهم است. همیشه قبل از امتحان کردن یک روغن جدید، تست حساسیت را انجام دهید.

برای انجام تست حساسیت:

  1. مقدار کمی از روغن حامل را به قسمت داخلی مچ دست یا پشت لاله گوش خود بمالید.
  2. محل مورد نظر را با یک باند یا چسب زخم بپوشانید.
  3. به مدت 24 ساعت به این ناحیه دست نزنید و هیچ ماده دیگری به آن نزنید.
  4. در صورت وجود هر گونه قرمزی، تورم، خارش یا سوزش محل را با آب و صابون ملایم شسته و از استفاده مجدد خودداری کنید.

اگر به آجیل‌های درختی حساسیت دارید، بهتر است از روغن‌هایی که از آن‌ها به دست می‌آیند استفاده نکنید. این روغن‌ها شامل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته زردآلو هستند.

هنگام رقیق کردن اسانس ها با روغن حامل، رعایت دستورالعمل های زیر بسیار مهم است:

برای بزرگسالان:

  • غلظت 2.5 درصد: 15 قطره اسانس روغنی در 6 قاشق چایخوری روغن حامل.
  • غلظت 3 درصد: 20 قطره اسانس روغنی در 6 قاشق چایخوری روغن حامل.
  • غلظت 5 درصد: 30 قطره اسانس روغنی در 6 قاشق چایخوری روغن حامل.
  • غلظت 10 درصد: 60 قطره اسانس روغنی در 6 قاشق چایخوری روغن حامل.

برای کودکان:

  • غلظت 0.5 تا 1 درصد: 3 تا 6 قطره اسانس روغنی در 6 قاشق چایخوری روغن حامل.

همیشه روغن‌های حامل را در جای خنک و تاریک، ترجیحاً در یخچال، نگهداری کنید. همچنین بهتر است آنها را در بطری‌های شیشه‌ای تیره نگه دارید.

اگرچه تحقیقات علمی به فواید سلامتی اسانس‌های روغنی اشاره می کند، اما بر میزان خلوص و کیفیت این محصولات نظارت یا مقرراتی وجود ندارد. به همین دلیل، پیش از شروع استفاده از آنها، مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی و بررسی کیفی و خلوص محصولات برندهای مختلف بسیار مهم است. همیشه قبل از امتحان کردن یک روغن جدید، تست حساسیت را انجام دهید.

سخن آخر

روغن‌های حامل این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانیم از اسانس‌های روغنی به طور ایمن استفاده کنیم. همچنین به تغذیه و مرطوب‌سازی پوست‌مان کمک می‌کنند. اما توجه داشته باشید که همه روغن‌ها برای این کار مناسب نیستند. باید از استفاده از موادی مانند کره، وازلین و روغن معدنی بدین منظور اجتناب کنید.

هرگز مخلوط روغن حامل و اسانس روغنی را روی لب، چشم و سایر نواحی حساس استفاده نکنید.در حالی که استفاده از روغن‌های حامل به تنهایی در این نواحی بی‌خطر و ایمن است، اما پس از ترکیب آن‌ها با اسانس‌های روغنی، این مخلوط برای نواحی حساس مانند لب، چشم و اطراف آن‌ها نامناسب می‌شود.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه