کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا می‌توان روغن زیتون را منجمد کرد؟

  • آیا می‌توان روغن زیتون را منجمد کرد؟

شاید قصد دارید برای مدتی به مسافرت بروید و نمی خواهید روغن زیتون شما در حین نبودتان خراب شود. شاید یک یا چند بطری روغن زیتون دارید که به ندرت از آن استفاده می‌کنید و می خواهید عمر مفید آن را افزایش دهید. یا شاید فقط کنجکاو هستید که بدانید آیا منجمد کردن روغن زیتون امکان پذیر هست یا خیر. صرف نظر از اینکه چه چیزی شما را به این مقاله رسانده است، از خود می پرسید: "آیا می توان روغن زیتون را فریز کرد؟"

در این راهنما، توضیح خواهیم داد که آیا اصلا امکان فریز کردن روغن زیتون وجود دارد یا خیر؟ و مهمتر از آن اینکه، آیا باید روغن زیتون را فریز کنیم یا خیر.

آیا می‌توانیم روغن زیتون را منجمد کنیم؟

پاسخ این است که بله، انجماد روغن زیتون از نظر فیزیکی امکان پذیر است. در واقع، روغن زیتون در دمای حدود 12 درجه سانتیگراد شروع به سفت شدن می کند و در دمای حدود منفی 12 درجه سانتیگراد کاملا یخ می زند. دمای اکثر یخچال ها در حدود 4 درجه سانتیگراد یا کمی پایین تر نگه داشته می شوند و فریزرها روی منفی 17 درجه سانتیگراد تنظیم می شوند. این بدان معناست که اگر روغن زیتون را در یخچال قرار دهید، سفت می شود و اگر آن را در فریزر قرار دهید، کاملا یخ می زند.

دلیل اینکه می گوییم روغن زیتون در حدود منفی 12 درجه سانتیگراد یخ می زند این است که ترکیبات شیمیایی روغن‌های زیتون بسته به زیتون های استفاده شده، نحوه برداشت، تصفیه یا بکر بودن و موارد دیگر، کمی تفاوت دارد. این باعث می شود که دمای جامد شدن و انجماد از دسته ای به دسته دیگر و حتی از بطری به بطری دیگر متفاوت باشد.

روغن زیتون به یکباره جامد نمی شود. این کار به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. متوجه خواهید شد که مایع قبل از اینکه کاملا جامد شود، ابتدا کدر می شود. این به دلیل این است که تری گلیسیریدها و موم های طبیعی ابتدا جامد می شوند و به ذرات مات تبدیل می شوند و به روغن زیتون ظاهری کدر می دهد. اگر روغن همچنان در دمای خنک باقی بماند، کل بطری در نهایت سفت شده و مات می شود.

شاید در مورد سرد کردن روغن زیتون و نگهداری آن در یخچال مطالبی شنیده باشید. برخی بر این باورند که اگر روغن زیتون را در یخچال قرار دهید و سفت شود، نشان دهنده ی اصل بودن آن است و اگر همچنان مایع باقی بماند، اصل نیست. در حالی که این نظریه در نظر اول قابل قبول به نظر می رسد، اما حقیقت ندارد.

روغن زیتون تصفیه شده یا حتی تقلبی نیز به دلیل ترکیبات شیمیایی آن، درست مانند روغن زیتون فرابکر، در یخچال جامد می شود.

آیا باید روغن زیتون را منجمد کنیم؟

انجماد روغن زیتون از نظر فنی امکان پذیر است، اما آیا باید این کار را انجام دهید؟ ما در عصاری داروئی به طور کلی توصیه می کنیم روغن زیتون خود را به جای اینکه در یخچال قرار دهید، در جای خنک و تاریک (مانند انباری) نگهداری کنید. به این ترتیب، روغن زیتون سفت نمی شود و هر بار که می خواهید آشپزی کنید، لازم نیست زمانی را صرف گرم کردن و مایع کردن آن کنید. روغن زیتون فرابکر در صورت نگهداری مناسب، معمولاً 12 تا 18 ماه ماندگاری دارد.

با این حال، ما متوجه هستیم که همه افراد قادر نیستند یک بطری روغن زیتون را در آن مدت زمان تمام کنند، به خصوص اگر هر روز از روغن زیتون استفاده نمی‌کنید و مصرف شما صرفا محدود به طعم دار کردن غذا است. به همین منظور، اگر قصد نگهداری طولانی مدت روغن زیتون را دارید توصیه می‌کنیم آن را در یک در یک سینی قالب یخ سیلیکونی دربسته ریخته و فریز کنید. به این ترتیب، هر بار که می خواهید از کمی روغن زیتون استفاده کنید، نیازی به یخ زدایی کل بطری نیست. یک سینی سیلیکونی قابل انعطاف  است و امکان برداشتن یک تکه روغن زیتون یخ زده را آسان‌تر می کند و اگر ظرف شما دربسته باشد، باعث میشود تا روغن زیتون، بو یا طعم سایر غذاهای موجود در فریزیر را جذب نکند. مخازن سینی را حدود سه چهارم از پر کنید تا سرریز نشود.

یکی از دلایل ی که برخی افراد دوست دارند روغن زیتون را منجمد کنند، نگهداری از سبزیجات تازه است. قبل از ریختن روغن زیتون در سینی قالب یخ  ابتدا سبزیجات تازه را خرد کرده و در مخازن سینی قرار دهید. سبزیجات داخل روغن یخ می زنند و تا زمانی که بخواهید از آن برای پخت و پز استفاده کنید سبزیجات را تازه نگه می‌دارد. سپس، تنها کافیست یکی از قالب های روغن زیتون را بیرون آورده و در ماهیتابه قرار دهید  تا حرارت آن را ذوب کند.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه