کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

بهترین روغن نارگیل کدام است؟

  • بهترین روغن نارگیل کدام است؟

با وجود انواع مختلف روغن نارگیل در بازار، انتخاب بهترین گزینه برای شما ممکن است گیج کننده باشد. اما نگران نباشید؛ این راهنما به شما کمک می کند تا تفاوت بین روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده را درک کرده و بسته به نیاز خود بهترین روغن نارگیل را انتخاب کنید.

روغن نارگیل در خالص ترین شکل خود، فواید شگفت انگیزی برای سلامتی بدن دارد. این روغن سرشار از تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (MCT) بوده و حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است. اما همه روغن های نارگیل خالص نیستند. برخی از آنها با روغن های دیگر مخلوط شده و یا برای مصارف آرایشی با مواد شیمیایی بالقوه مضر، اصلاح شده اند. محبوبیت روغن نارگیل منجر به اختراع و توسعه انواع مختلف آن شده است. اگرچه همه این انواع لزوماً بد نیستند، اما ممکن است پاسخگوی نیازهای بدن شما نباشند.

فرق بین روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده چیست؟

به طور خلاصه باید گفت که روغن نارگیل تصفیه نشده در واقع همان روغن نارگیل خالص است. کمتر فرآوری شده و بو و طعم نارگیلی و خواص فراوانی دارد. در مقابل روغن نارگیل تصفیه شده عطر و طعم ملایم تر و نقطه دود بالاتری دارد.

با وجود انواع فراوان و برچسب های گوناگون روی روغن های نارگیل، بهترین روغن نارگیل کدام است؟ این راهنما شما را در انتخاب مناسب ترین روغن نارگیل برای نیازهایتان یاری می کند.

روغن نارگیل بکر

اصل ماجرا! و بهترین روغن نارگیل به عقیده ما. روغن نارگیل بکر روغنی است که از گوشت تازه نارگیل به دست می آید. این همان روغن چرب باکیفیت است که در نتیجه فرآوری گوشت نارگیل به دست می آید. برای استخراج این ماده با ارزش، نیازی به هیچگونه مواد یا حلال شیمیایی نیست.

انتخاب ما روغن نارگیل بکر است. این نوع از روغن نارگیل پاک ترین و ناب ترین نوع بوده و قطعا با مصرف آن بیشترین فواید را به دست خواهید آورد. اما این روغن دارای طعم بسیار مشخص نارگیلی است. اگر طعم نارگیل را دوست ندارید، شاید بهتر باشد به دنبال گزینه های جایگزین باشید.

روغن نارگیل فرابکر

شاید از خودتان پرسیده باشید که روغن نارگیل فرابکر چیست؟ اما باید رازی را برای شما آشکار کنیم: روغن نارگیل فرابکر هیچ تفاوتی با روغن نارگیل بکر ندارد. برخلاف روغن زیتون، که درجه بندی "فرابکر" در آن معنادار است، این مقایسه در مورد روغن نارگیل به کار نمی‌رود. دلیل آن، تفاوت اساسی در فرآیند تولید این دو روغن است. بنابراین فریب عنوان "فرابکر" را نخورید و پول بیشتری به دلیل یک عبارت گیج کننده پرداخت نکنید!

روغن نارگیل تصفیه شده

این نوع روغن نارگیل اگرچه از نظر خالص بودن، در رتبه‌ی پایین‌تری نسبت به گزینه‌هایی که پیش‌تر ذکر کردیم قرار دارد، اما به دلیل نداشتن طعم و بوی نارگیلی قوی، مورد علاقه‌ی بسیاری است. همچنین، نقطه‌ی دود بالاتری دارد و احتمالاً برای افرادی که به نارگیل حساسیت دارند، مشکلی به وجود نمی‌آورد.

از مصرف روغن نارگیل تصفیه شده نترسید. کلمه "تصفیه شده" به این معنا نیست که مواد افزودنی ناسالمی به روغن اضافه شده است. تا زمانی که روغن نارگیل به روش "پرس سرد" (فرایند استخراج طبیعی و بدون مواد شیمیایی) تهیه شده باشد، قطعاً در معرض هیچ ماده شیمیایی مضری در روغن نارگیل خود نخواهید بود.

روغن نارگیل مایع

حالا نوبت هم که باشد نوبت صحبت کردن در مورد انواع روغن نارگیل است که درجه خلوص کمتری دارند. روغن نارگیل مایع، یک روغن نارگیل طبیعی است که تحت فرآیند "فرکسیوناسیون" – fractionation - قرار گرفته است. در این فرآیند، برخی از اجزای جامد روغن نارگیل از آن جدا می شود. در واقع روغن نارگیل مایع تنها حاوی اسیدهای چرب زنجیره متوسط مثل اسید اکتانوئیک و دکانوئیک است و فاقد اسید های زنجیره بلند موجود در روغن نارگیل بکر است. در نتیجه برخلاف روغن نارگیل خالص که در دمای اتاق جامد می شود، روغن نارگیل مایع در دمای اتاق به صورت مایع باقی می ماند.

اما روغن نارگیل مایع معایبی نیز دارد. همانطور که گفتیم فرآیند " فرکسیوناسیون" باعث حذف برخی از اجزای کلیدی روغن نارگیل، از جمله اسید لوریک (نوعی چربی سالم موجود در روغن نارگیل بکر) می شود. به همین دلیل، اگرچه استفاده از این نوع روغن برای پوست و همچنین پخت و پز بی خطر است، اما با مصرف آن، از تمام فواید روغن نارگیل بهره مند نخواهید شد.

روغن نارگیل RDB

این یکی بدترین نوع روغن نارگیل موجود در بازار است. RDB مخفف فرایند تولید آن یعنی "تصفیه شده (Refined)، سفید شده (Bleached) و بو زدایی شده (Deodorized)" است.

روغن نارگیل RDB نیز همانند روغن نارگیل تصفیه شده، فاقد طعم و بوی نارگیل است. قطعا افرادی که خواص روغن نارگیل را بدون طعم و بوی خاص آن می پسندند، ممکن است طرفدار این روغن شوند. اما با مصرف روغن نارگیل RBD، نه تنها از فوایدی همچون پلی فنول های مفید و آنتی اکسیدان ها بهره مند نمی شوید، بلکه مواد غیرطبیعی را نیز وارد بدن خود می کنید.

بنابراین بهترین کار این است که از طبیعی ترین محصول ممکن استفاده کنید و از حلال های شیمیایی موجود در مواد سفید کننده دوری کنید! پس، توصیه می شود به جای روغن نارگیل RBD، از روغن نارگیل تصفیه نشده (خالص یا بکر) تهیه شده به روش پرس سرد استفاده نمایید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه