کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

12 مورد از خواص روغن آرگان و کاربردهای آن

  • 12 مورد از خواص روغن آرگان و کاربردهای آن

روغن آرگان را هم می‌توانید به صورت خوراکی مصرف کنید و هم می توانید آن را روی پوست، مو یا ناخن خود بمالید. این روغن ممکن است سلامت قلب را تقویت کرده و علائم پیری را کاهش دهد.

روغن آرگان قرن هاست که نه تنها به خاطر طعم آجیلی و ملایم‌اش، بلکه به دلیل طیف وسیعی از فواید بالقوه که برای سلامتی به همراه دارد، به جزء جدایی ناپذیر در آشپزی مراکشی تبدیل شده است.

این روغن گیاهی طبیعی از دانه‌های میوه درخت آرگان به دست می آید.

اگرچه روغن آرگان بومی کشور مراکش است، اما اکنون در سراسر جهان برای مصارف گوناگون آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله به ۱۲ مورد از برجسته ترین فواید و کاربردهای روغن آرگان برای سلامتی می‌پردازیم.

1. حاوی مواد غذایی ضروری است

روغن آرگان عمدتا از اسیدهای چرب و ترکیبات فنولی مختلف تشکیل شده است.

بزرگترین بخش چربی موجود در روغن آرگان شامل اسیدهای اولئیک و لینولئیک است.

تقریبا 29 تا 36 درصد از اسیدهای چرب روغن آرگان را اسید لینولئیک یا امگا-6 تشکیل داده که آن را به منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری تبدیل می‌کند.

اسید اولئیک نیز — اگرچه یک چربی ضروری به شمار نمی‌رود چون در بدن انسان به طور طبیعی سنتز می‌شود — 43 تا 49 درصد از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز یافت می شود، به دلیل تأثیرات مثبتی که برای سلامت قلب به همراه دارد معروف است.

علاوه بر آن، روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E است که وجود آن برای سلامت پوست، مو و چشم ضروری است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد.

خلاصه

روغن آرگان منبع خوبی از اسیدهای چرب لینولئیک و اولئیک است که ثابت شده نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کنند. این روغن همچنین به مقادیر بالای ویتامین E خود می‌بالد.

2. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد

روغن آرگان حاوی ترکیبات فنولی مختلفی است که به نظر می‌رسد مسئولیت بیشتر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن را بر عهده دارد.

این روغن همچنین سرشار از ویتامین E، یا توکوفرول، است که یک ویتامین محلول در چربی بوده و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی به کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

علاوه بر این، سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند کوآنزیم کیو 10 (Coenzyme Q10)، ملاتونین و استرول‌های گیاهی نیز در خواص آنتی‌اکسیدانی آن نقش دارند.

به تازگی در مطالعه‌ای موش‌هایی را قبل از قرار دادن در معرض یک نوع سم کبدی به شدت التهابی، با روغن آرگان تغذیه کردند. نتیجه این شد که نشانگرهای التهابی در آن‌ها نسبت به گروه کنترل کاهش چشمگیری پیدا کرد.

همچنین، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن آرگان را می‌توان به منظور کاهش التهاب ناشی از جراحات یا عفونت‌ها مستقیماً و به صورت خالص روی پوست مالید.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما برای درک نحوه مصرف دارویی روغن آرگان در انسان برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

خلاصه

روغن آرگان حاوی ترکیبات گوناگونی است که ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند، با این حال در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک است، که نوعی چربی تک غیراشباع امگا-۹ به شمار می‌رود.

اسید اولئیک در بسیاری از مواد غذایی دیگر از جمله روغن آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد و به طور کلی به خاطر اثرات مثبتی که بر حفظ سلامت قلب دارد مشهور است.

یک مطالعه‌ی انسانی کوچک نشان داده است که ظرفیت روغن آرگان در کاهش خطر بیماری قلبی، از طریق تأثیرگذاری بر میزان آنتی‌اکسیدان‌های خون، با روغن زیتون قابل مقایسه است.

در یک مطالعه‌ی انسانی کوچک دیگر، مصرف بیشتر روغن آرگان با پایین آمدن سطح کلسترول بد (LDL) و بالا رفتن سطح آنتی‌اکسیدان‌های خون مرتبط دانسته شد.

در مطالعه‌ای که به بررسی خطر بیماری قلبی در ۴۰ فرد سالم می‌پرداخت، افرادی که به مدت ۳۰ روز روزانه ۱۵ گرم روغن آرگان می‌کردند، به ترتیب شاهد کاهش ۱۶ درصدی و ۲۰ درصدی در میزان کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسرید خون خود بودند.

با وجود این نتایج امیدوارکننده، برای درک بهتر نحوه‌ی تأثیر روغن آرگان بر سلامت قلب انسان، به مطالعات گسترده‌تری نیاز است.

خلاصه

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آرگان ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند، با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

4. ممکن است برای دیابت مفید باشد

پژوهش‌های جانوری اولیه نشان می‌دهد که روغن آرگان ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند.

در دو مطالعه، موش‌هایی را با یک رژیم غذایی پر قند و شکر و در کنار آن روغن آرگان تغذیه کردند و شاهد کاهش معنی دار قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در آن‌ها بود.

پژوهشگران این فواید را تا حد زیادی به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن نسبت می‌دهند.

با این حال، این نتایج لزوماً به این معنی که همین تأثیرات را بر روی انسان‌ها هم باید شاهد باشیم، نیست. بنابراین، انجام پژوهش‌های انسانی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

خلاصه

برخی مطالعات جانوری نشان داده‌است که روغن آرگان ممکن است قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش داده و به پیشگیری از دیابت کمک کند. با این حال، همانطور که گفته شد مطالعات انسانی در این زمینه وجود ندارد.

5. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

روغن آرگان ممکن است سرعت رشد و تکثیر برخی از سلول‌های سرطانی را کند سازد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، ترکیبات پلی‌فنلی موجود در روغن آرگان را روی سلول‌های سرطان پروستات آزمایش کردند. این عصاره رشد سلول‌های سرطانی را در مقایسه با گروه کنترل تا ۵۰ درصد مهار کرد.

در مطالعه آزمایشگاهی دیگری، مخلوطی از روغن آرگان با درجه دارویی و ویتامین E، میزان مرگ سلولی را در نمونه‌های سلول‌های سرطانی سینه و روده بزرگ افزایش داد.

اگرچه این تحقیقات اولیه جالب توجه است، اما برای اینکه بفهمیم آیا می‌توان از روغن آرگان برای درمان سرطان در انسان استفاده کرد یا نه، به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌است که روغن آرگان ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

6. ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهد

روغن آرگان به سرعت به یک ماده پرطرفدار در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است.

برخی پژوهش‌ها نشان می دهد که مصرف روغن آرگان در رژیم غذایی نیز ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به کند کردن روند پیری کمک کند.

همچنین مصرف موضعی آن روی پوست ممکن است به ترمیم و محافظت از پوست سالم کمک کرده و در نتیجه از علائم ظاهری پیری پوست بکاهد.

برخی مطالعات انسانی نشان داده است که روغن آرگان — هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی — در افزایش خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست در زنان یائسه موثر است.

در نهایت، در این زمینه تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

چند مطالعه کوچک نشان داده که روغن آرگان چه به صورت خوراکی مصرف شود و چه به صورت موضعی روی پوست مالیده شود ممکن است در کاهش علائم پیری پوست موثر باشد.

7. ممکن است برخی بیماری‌های پوستی را درمان کند

روغن آرگان دهه هاست که به یک درمان خانگی محبوب برای بیماری‌های التهابی پوستی تبدیل شده است — به خصوص در شمال آفریقا که زادگاه درخت آرگان به شمار می‌رود.

اگرچه شواهد علمی کمی از قابلیت روغن آرگان برای درمان عفونت‌های پوستی پشتیبانی می‌کند، اما هنوز بدین منظور کاربرد گسترده ای دارد.

با این حال، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است، و احتمالا به همین دلیل است که می‌تواند بافت پوست را مداوا کند.

به خاطر داشته باشید که در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

از روغن آرگان به طور سنتی برای درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌‌شده است، اما تحقیقات علمی زیادی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. با این حال، ترکیبات ضدالتهابی موجود در روغن آرگان ممکن است برای بافت پوست مفید باشد.

8. ممکن است روند بهبود زخم را بهبود ببخشد

روغن آرگان ممکن است باعث بهبود سریع‌تر زخم شود.

یک مطالعه جانوری نشان داد که استفاده از روغن آرگان روی سوختگی درجه دو موش‌های آزمایشگاهی، به مدت ۱۴ روز و روزی دو بار، روند بهبود زخم را در آن‌ها به طور معنا داری افزایش داد.

با اینکه این اطلاعات چیزی را به طور قطع و یقین ثابت نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که روغن آرگان ممکن است در بهبود زخم و ترمیم بافت نقش داشته باشد.

با این حال، برای کسب اطمینان، به پژوهش‌های انسانی بیشتری نیاز داریم.

خلاصه

در یک مطالعه جانوری، استفاده از روغن آرگان روی زخم‌های ناشی از سوختگی، روند بهبودی را سرعت بخشید. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

9. ممکن است پوست و مو را مرطوب کند

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که بخش عمده‌ی چربی های روغن آرگان را تشکیل می‌دهند، مواد مغذی هستند که وجود آنها برای داشتن پوست و موی سالم حیاتی است.

روغن آرگان اغلب به طور موضعی روی پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف خوراکی آن نیز ممکن است موثر باشد.

در یک مطالعه، هم مصرف خوراکی و هم مصرف موضعی روغن آرگان رطوبت پوست را در زنان یائسه بهبود بخشید.

اگرچه تحقیق اختصاصی در مورد تاثیر روغن آرگان بر سلامت مو وجود ندارد، اما برخی مطالعات بر روی سایر روغن‌های گیاهی با پروفایل غذایی مشابه روغن آرگان نشان می‌دهد که ممکن است موخوره و دیگر آسیب‌های مو را کاهش دهند.

خلاصه

روغن آرگان برای مرطوب کردن پوست و مو کاربرد گسترده‌ای دارد. برخی پژوهش‌ها نشان می دهد که اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان ممکن است موجب تقویت سلامت پوست، آبرسانی آن و همچنین کاهش آسیب مو شوند.

10. اغلب برای پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی به کار می‌رود

روغن آرگان اغلب برای پیشگیری و کاهش ترک‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تحقیقات علمی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد.

در واقع، هیچ مدرک محکمی مبنی بر اثربخشی هیچ نوع درمان موضعی برای کاهش ترک‌های پوستی وجود ندارد.

با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند — به همین دلیل است که بسیاری از افراد از موفقیت خود در استفاده از آن برای کاهش ترک‌های پوستی صحبت می‌کنند.

خلاصه

در حالی که روغن آرگان به عنوان یک روش درمان خانگی برای ترک‌های پوستی محبوبیت زیادی پیدا کرده، اما هیچ مدرک علمی برای تأیید اثربخشی آن در این زمینه وجود ندارد.

11. گاهی برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد

روغن آرگان به ادعای برخی منابع، برای درمان جوش  و آکنه مؤثر است، اما تحقیقات علمی دقیقی از این موضوع پشتیبانی نمی‌کند.

با این حال، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی موجود در روغن آرگان ممکن است به کاهش قرمزی و التهاب پوست ناشی از جوش کمک کند.

این روغن همچنین ممکن است به آبرسانی پوست، که برای پیشگیری از جوش بسیار مهم است، کمک کند.

اما اینکه آیا روغن آرگان برای درمان جوش‌های شما مؤثر باشد یا نه، به احتمال زیاد به علت جوش بستگی دارد. اگر با خشکی پوست یا تحریکات پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، روغن آرگان ممکن است برای شما راه حل موفقیت آمیزی باشد. اما اگر جوش‌های شما به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده است، بعید است روغن آرگان بطور چشمگیری بتواند آن‌ها را تسکین دهد.

خلاصه

برخی افراد ادعا می‌کنند که روغن آرگان برای درمان جوش مؤثر است، اما هیچ مطالعه علمی این موضوع را تأیید نمی‌کند. با این حال، این روغن ممکن است قرمزی و التهاب ناشی از جوش را کاهش داده و پوست را آرام کند.

12. افزودن آن به برنامه روزانه آسان است

با توجه به محبوبیت روزافزون روغن آرگان، افزودن آن به برنامه سلامتی و زیبایی شما آسان‌تر از همیشه شده است.

این روغن در اکثر فروشگاه های مواد غذایی، داروخانه ها و خرده فروشی های آنلاین بطور گسترده در دسترس است.

برای پوست

روغن آرگان معمولا به طور خالص و به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد — اما در محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها و کرم‌های پوست هم به وفور یافت می‌شود.

با اینکه که می‌توانید آن را مستقیم روی پوست خود بمالید، بهتر است ابتدا با مقدار بسیار کمی شروع کنید تا مطمئن شوید که نسبت به آن با هیچگونه واکنش حساسیتی رو به رو نخواهید شد.

برای مو

روغن آرگان را می توانید برای افزایش رطوبت رسانی، پیشگیری از شکنندگی و یا کاهش وز مو، مستقیماً روی موهای مرطوب یا خشک بمالید.

گاهی اوقات روغن آرگان را داخل شامپوها یا نرم کننده های مو هم می ریزند.

اگر نخستین بار است که از روغن آرگان استفاده می کنید، با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید موهایتان نسبت به آن چه واکنشی نشان می دهد. اگر ریشه موهایتان به طور طبیعی چرب است، روغن آرگان را فقط به ساقه مو بزنید تا موهایتان چرب نشود.

برای آشپزی

اگر می خواهید از روغن آرگان برای پخت و پز غذا استفاده کنید، به دنبال روغن آرگانی باشید که به طور خاص برای مصارف آشپزی به فروش می رسد، یا مطمئن شوید که روغن آرگان ۱۰۰% خالص تهیه می کنید.

روغن آرگانی که برای مصارف آرایشی به بازار عرضه می شود، ممکن است با مواد دیگری ترکیب شده باشد که نباید بلعیده شوند.

از روغن آرگان به طور سنتی بعنوان چاشنی نان و سبزیجات استفاده می شود. همچنین می توان آن را کمی گرم کرد، اما برای پخت و پز با حرارت بالا اصلا مناسب نیست چون به راحتی می سوزد.

خلاصه

روغن آرگان به دنبال افزایش محبوبیتی که به تازگی پیدا کرده، به طور گسترده در دسترس قرار گرفته و استفاده از آن برای پوست، مو و غذا آسان است.

سخن پایانی

روغن آرگان قرن‌هاست که برای مصارف خوراکی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روغن سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهاب است.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که روغن آرگان ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند. همچنین ممکن است برای درمان انواع مشکلات پوستی مفید باشد.

در حالی که تحقیقات فعلی نمی‌تواند به طور قطع اثربخشی روغن آرگان را برای درمان هیچ یک از این عارضه‌ها تأیید کند، بسیاری از افراد پس از استفاده از آن نتایج مطلوبی را گزارش کرده‌اند.

اگر نسبت به مصرف روغن آرگان کنجکاو هستید، به راحتی می‌توانید آن را پیدا کرده و از همین امروز استفاده از آن را شروع کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه