کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

5 مورد از خواص شگفت انگیز روغن بذر خیار

  • 5 مورد از خواص شگفت انگیز روغن بذر خیار

همگی ما از نقش خیار در سم زدایی بدن و حفظ سلامت و تناسب اندام خود آگاه هستیم. دانه‌های فوق‌العاده مغذی این سبزی پر آب نیز مواد مغذی و فواید گوناگونی برای بدن دارد و به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان پوست توصیه می کنند برای داشتن پوستی درخشان، از روغن بذر خیار استفاده شود.

اما این تنها خاصیت خیار نیست. در این مقاله به طور ویژه بر روی فواید روغن هسته خیار و نحوه استفاده از آن در برنامه روزانه مراقبت از پوست، مو و سایر قسمت های بدن تمرکز می کنیم. حالا وقت آن رسیده تا با یادگیری فواید روغن بذر خیار، نهایت استفاده را از طبیعت برده و اجازه دهیم تا به طور ارگانیک به پوست و موی ما شادابی ارزانی دارد. با خواندن ادامه مطلب، می آموزید که چگونه با چند دستورالعمل مفرّح خانگی، این روغن را وارد روتین روزانه خود کنید.

روغن بذر خیار چگونه به دست می آید؟

روغن بذر خیار از دانه های گیاه خیار با نام علمی Cucumis Sativus  که بومی جنوب آسیا، به ویژه هند است، به دست می آید. این دانه ها شسته شده، خشک می شوند و سپس تحت فشار سرد قرار می گیرند تا به یک محلول زرد رنگ با عطر ملایم تبدیل شوند. روغن بذر خیار خالص با کوله باری از مواد مغذی و ترکیبات ضروری مانند ویتامین E، اسید لینولئیک، توکوفرول ها و موارد دیگر، خواص و کاربردهای گوناگونی دارد، از لایه برداری و یکدست شدن پوست گرفته تا داشتن موهای سالم و قوی.  همچنین دارای خواص ضد روماتیسمی، آنتی اکسیدانی و سایر ویژگی های منحصر به فرد است که به تقویت سیستم ایمنی و سلامتی کلی بدن کمک می کند.  با ما همراه باشید تا در ادامه، فواید فوق العاده مفید روغن بذر خیار را به طور مفصل مورد بحث قرار دهیم.

چرا روغن بذر خیار مفید است؟

روغن بذر خیار سرشار از ترکیبات و مواد مغذی بسیار فعال مانند اسید لینولئیک، سیلیس، ویتامین E و بسیاری موارد دیگر است که فواید زیادی به همراه دارد، از جمله اینکه به داشتن موهایی بدون شوره، پیشگیری از چین و چروک و پیری زودرس، دفع سموم و موارد دیگر کمک می کند. مواد مغذی و ویژگی های منحصر به فرد روغن بذر خیار عبارتند از:

  • فیتواسترول ها: مواد طبیعی هستند که ساختمانی شبیه کلسترول داشته و با ترغیب بدن به ساخت کلاژن، که خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را بهبود بخشیده و باعث جوان شدن آن می شود، به عنوان یک ضد چروک عمل می کند. 
  • اسیدهای چرب: وقتی صحبت از فواید روغن بذر خیار میشود، نمیتوان وجود اسیدهای چرب را نادیده گرفت، چرا که اسیدهای چرب موجود در روغن بذر خیار با تغذیه پوست و دفع عوامل بیماری زا، از پوست محافظت می کنند. اسیدهای چرب اصلی موجود در روغن هسته خیار شامل اسیدهای لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک است. همچنین اسید استئاریک نیز به مقدار کم در این روغن وجود دارد.
  • توکوفرول ها و توکوترينول ها: ویتامین E که به توکوفرول ها و توکوترينول های محلول در چربی نیز معروف است، به وفور در روغن بذر خیار یافت می شود. این ویتامین با رسیدن به عمیق ترین لایه پوست و تامین مواد مغذی سالم و تقویت رشد سلول های جدید، به کاهش التهاب، لکه های تیره، هایپرپیگمانتاسیون (یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می شود) و موارد دیگر کمک می کند.

اینها برخی از مواد مغذی فعال هستند، اما به غیر از این‌ها، روغن بذر خیار سرشار از گوگرد، ویتامین B1، منیزیم، امگا 6 و غیره است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. در بخش بعدی به طور مفصل تر در مورد فواید روغن بذر خیار و چگونه گنجاندن آن در برنامه روزانه خود صحبت خواهیم کرد.

۵ خاصیت شگفت انگیز روغن خیار

روغن خیار یک داروی گیاهی خالص است که به نظر می رسد برای تقریبا هر مشکلی قابل استفاده است. فواید روغن خیار بی انتهاست، از داشتن پوستی صاف و سفت گرفته تا موهایی بدون شوره و تسکین مشکلات معده. منحصر به فرد بودن و تطبیق پذیری بالای روغن خیار، آن را به یک انتخاب محبوب در صنعت زیبایی تبدیل کرده است. اگر می خواهید در مورد این معجزه طبیعی بیشتر بدانید، به مطالعه در مورد فواید شگفت انگیز روغن بذر خیار ادامه دهید.

جلوگیری از پیری زودرس

روغن بذر خیار دارای خواص ضد پیری مانند آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. رادیکال های آزاد می توانند باعث کدر شدن پوست، لک های تیره و چین و چروک شوند. روغن بذر خیار در عین حال ظاهری شاداب و جوان را برای پوست شما به ارمغان می آورد. این یکی از قدرتمندترین فواید روغن بذر خیار برای پوست است. همچنین، این روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب است که به افزایش تولید کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست و حفظ رطوبت با ترغیب رشد سلول های جدید پوست کمک می کند.

امتحان کنید

  • 10 قطره روغن بذر خیار
  • 2 قطره روغن پرتقال
  • 120 میلی لیتر روغن نارگیل ارگانیک

این مخلوط را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. 

آکنه و سایر عارضه‌های پوستی را از بین می‌برد

روغن بذر خیار یکی از روش های درمانی طبیعی است که به لطف مواد مغذی بسیار غلیظ خود، به عنوان یک راهکار جامع برای داشتن پوستی تمیز و هیدراته عمل می کند و توانایی بهبود بسیاری از عوارض پوستی را دارد.

این روغن حاوی اسید لینولئیک، یک اسید چرب امگا-6 است که با حذف سلول های مرده و ترغیب بازسازی پوست، رطوبت رسانی عمیقی به پوست انجام می دهد. ویتامین های B1 و C به همراه عوامل ضد التهاب و خنک کننده، به بهبود بیماری های پوستی تحریک پذیر مانند آفتاب سوختگی، پسوریازیس و جوش های سر سیاه کمک می کنند و همچنین با حذف آلودگی ها، مواد اضافی و چربی اضافی، پوست را سم زدایی می کنند. این امر باعث می شود پوست به طور عمیق تغذیه و آبرسانی شود. بنابراین، به کارگیری فواید روغن بذر خیار برای پوست ضروری به نظر می‌رسد.

امتحان کنید

می توانید ۲ قطره روغن بذر خیار را در یک فنجان آب ولرم بریزید و از آن به عنوان پاک کننده صورت استفاده کنید تا از شر باکتری های عامل آکنه خلاص شوید.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

روغن بذر خیار به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام آلفا و گاما توکوفرول، می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با اشعه مضر UV، آلودگی و آفتاب‌سوختگی مبارزه می‌کنند. روغن بذر خیار همچنین می‌تواند به تسکین قرمزی و خارش ناشی از آفتاب کمک کند. بنابراین، اگر نگران برنزه شدن هستید، می‌توانید از روغن بذر خیار برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده کنید.

امتحان کنید

برای محافظت در برابر آفتاب و گرد و غبار، می‌توانید ۵ قطره روغن بذر خیار را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید.

داشتن موهای نرم، لطیف و بدون شوره

روغن بذر خیار علاوه بر اینکه برای پوست مفید است، به داشتن موهای نرم، لطیف و بدون شوره نیز کمک می‌کند. این روغن به دلیل داشتن سولفور و سیلیس بالا، از موخوره، خشکی و پوسته پوسته شدن کف سر جلوگیری می‌کند. استفاده از روغن بذر خیار در برنامه روزانه مراقبت از مو، با تغذیه و آبرسانی ریشه مو، به ضخیم‌تر شدن تارهای مو کمک می‌کند. اگر به دنبال موهایی زیبا، درخشان و ابریشمی هستید، از فواید روغن بذر خیار برای موهایتان بهره‌مند شوید.

امتحان کنید

می‌توانید ۵ میلی‌لیتر روغن هسته خیار، ۵ قطره روغن رزماری و ۵ قطره روغن براهمی را با هم مخلوط کنید و با آن کف سر خود را ماساژ دهید. سپس سر خود را به مدت ۱ ساعت با یک حوله گرم بپوشانید تا مواد به خوبی جذب شوند. این کار به کاهش شوره سر، تقویت کف سر، درخشندگی بیشتر مو و جلوگیری از ریزش بیش از حد مو کمک می‌کند.

برای اینکه رطوبت طبیعی موهایتان برای مدت طولانی‌تری حفظ شود، می‌توانید ۵ قطره روغن بذر خیار را به شامپوی ملایم خود اضافه کنید.

سموم را دفع می‌کند

روغن خیار با داشتن خاصیت ضد التهاب، ضد روماتیسم و آنتی اکسیدان به سم زدایی بدن کمک می کند. این روغن با دفع مایعات اضافی، نمک، اسید اوریک و اوره به سلامت بدن کمک کرده و از بروز مشکلاتی مانند چاقی، آرتروز و سایر بیماری ها جلوگیری می کند. همچنین روغن خیار خاصیت خنک کنندگی و ملین داشته و با برطرف کردن مشکلات گوارشی نظیر سوزش معده، بوی بد دهان، یبوست و زخم، به سلامت دستگاه گوارش و دفع سموم کمک می کند.

امتحان کنید

برای دفع مواد زائد سمی از طریق ادرار، می توانید ناحیه مورد نظر را با مخلوطی از ۵ قاشق غذاخوری روغن هسته خیار و ۵ قاشق چایخوری روغن بادام شیرین ماساژ دهید.

توجه کنید که از مصرف خوراکی روغن بذر خیار باید پرهیز کنید.

سایر خواص روغن بذر خیار

  • حفظ فشار خون و سطح کلسترول: روغن هسته خیار به دلیل داشتن استرول ها به حفظ فشار خون و سطح کلسترول کمک می کند.
  • کاهش درد مفاصل و آرتروز: این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای ناشی از کوفتگی، مفاصل و آرتروز مفید است.
  • رفع بوی بد دهان: مواد شیمیایی موجود در روغن هسته خیار می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

مواردی که پیش از استفاده از روغن بذر خیار باید به خاطر بسپارید

  • هرگز بدون مشورت با پزشک، روغن های حامل را مصرف نکنید. 
  • قبل از انتخاب روغن مناسب برای وضعیت سلامتی و شرایط بدنی خود، با یک متخصص آروماتراپی یا پزشک مشورت کنید. 
  • انجام تست حساسیت روی پوست قبل از استفاده‌ی کامل از روغن خیار توصیه می‌شود.
  • همیشه روغن‌هایی را تهیه کنید که از مواد اولیه باکیفیت و با روش تقطیر با بخار یا پرس سرد تهیه شده باشند.

سخن پایانی

روغن های طبیعی و روغن‌های حامل هدیه‌ای از دل طبیعت هستند که در آروماتراپی برای درمان تقریبا هر بیماری قابل تصوری به کار می‌روند. این روغن‌های طبیعی دارای ترکیبات مغذی خاصی هستند که برای بهبود سلامت فرد بسیار مفید است. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که چون این روغن‌ها بسیار غلیظ هستند و می‌توانند باعث آلرژی شوند، همیشه باید آنها را با روغن‌های حامل رقیق کنید. بدین صورت می‌توانید از خواص روغن بذر خیار بهره‌مند شده و بدن خود را از محصولات طبیعی و ایمن برخوردار کنید. تصور کنید، بهره‌مندی از فواید طبیعت با رایحه‌ای دلپذیر، هیجان‌انگیز است، نه؟ از خواص روغن بذر خیار بر روی مو، پوست، صورت و غیره بهره‌مند شوید و نظرات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

آیا می‌توانم روغن بذر خیار را مستقیماً روی پوست صورتم بمالم؟

بله، روغن بذر خیار را می‌توان به طور مستقیم روی صورت استفاده کرد. چون ملایم و لطیف است، و برای پوست بی‌خطر می‌باشد. این روغن به خوبی جذب پوست شده و درخشش ملایمی به جا می‌گذارد.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه