کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

آیا روغن بادام برای پوست صورت مفید است؟

  • آیا روغن بادام برای پوست صورت مفید است؟

بادام فقط برای آجیل درست کردن و صرف یک میان وعده نیست. این روغن آجیلی ممکن است به روش های مختلفی از پوست شما محافظت کند.

در طب سنتی چین و هند باستان (آیورودا) قرن هاست که از روغن بادام برای کمک به تسکین و نرم شدن پوست و درمان زخم های جزئی استفاده می کنند. امروزه پیدا کردن روغن بادام در انواع محصولات آرایشی و زیبایی چیز غیر معمولی نیست.

روغن بادام شیرین نسبت به روغن بادام تلخ برای پوست بهتر است. روغن بادام شیرین حاوی مواد مغذی زیادی است و ضد التهاب به شمار می‌رود. با این حال، اگر نمی دانید که به بادام حساسیت دارید یا نه، قبل از استفاده از این روغن روی منطقه وسیعی از پوست حتما یک تست حساسیت کوچک انجام دهید.

در این مقاله، نگاه دقیق تری به فواید روغن بادام و روش های استفاده از آن روی پوست خواهیم انداخت.

روغن بادام چه مواد مغذی دارد؟

روغن بادام دو نوع شیرین و تلخ دارد. روغن بادام شیرین برای استفاده روی پوست مناسب‌تر است. این روغن حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین A: رتینول موجود در ویتامین A توانایی تحریک تولید سلول های جدید پوست و صاف کردن چین و چروک و خطوط ریز را دارد.
  • ویتامین E: این ماده مغذی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و همچنین کاهش آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) نور خورشید به پوست کمک کند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از پیری زودرس و محافظت در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کنند.
  • روی: این ماده مغذی برای بهبود آکنه یا سایر جای زخم های صورت ضروری است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که مصرف خوراکی روی برای این منظور مؤثرتر است.

خواص روغن بادام برای پوست صورت چیست؟

گرچه در مورد فواید مصرف خوراکی بادام تحقیقات زیادی انجام شده است، اما در مورد خواص روغن بادام برای پوست شواهد علمی کمتری وجود دارد.

با این حال، طبق برخی مطالعات بالینی و شواهد تجربی، استفاده از روغن بادام روی پوست ممکن است فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش پف و حلقه‌های زیر چشم: روغن بادام به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، ممکن است به کاهش تورم پوست کمک کند.
  • بهبود رنگ و توناژ پوست: روغن بادام به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی، می تواند رنگ و توناژ پوست را بهبود بخشد.
  • درمان خشکی پوست: روغن بادام قرن هاست که برای درمان بیماری‌های مرتبط با خشکی پوست، از جمله اگزما و پسوریازیس استفاده می شود.
  • بهبود آکنه: اسیدهای چرب موجود در روغن بادام ممکن است به حل شدن چربی اضافی روی پوست کمک کند، و از طرفی رتینوئیدهای موجود در این روغن نیز ممکن است ظاهر آکنه را کاهش داده و گردش سلولی (سرعت ریزش مداوم سلول های مرده پوست و جایگزینی آنها با سلول های سالم و جوان تر) را افزایش دهد.
  • کمک به بهبود آسیب های ناشی از آفتاب: مطالعات جانوری نشان داده است که ویتامین E، یکی از مواد مغذی موجود در روغن بادام، ممکن است به کاهش آسیب پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک کند.
  • محو جای زخم: در طب سنتی چین و آیورودا، از روغن بادام برای کاهش و محو جای زخم استفاده می شده است. ویتامین E موجود در آن ممکن است به نرم شدن پوست کمک کند.
  • محو ترک های پوستی: طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، روغن بادام شیرین ممکن است یک درمان موثر برای پیشگیری و کاهش ترک های پوستی باشد.

آیا کاربرد روغن بادام شیرین روی پوست هیچ خطری ندارد؟

روغن بادام به طور کلی برای استفاده روی پوست بی خطر است. با این حال، نکات ایمنی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • اگر به مغزیجات حساسیت دارید، از مصرف روغن بادام روی پوست خودداری کنید.
  • اگر تا به حال از روغن بادام روی پوست خود استفاده نکرده اید، قبل از استفاده روی پوست صورت حتما تست حساسیت انجام دهید.
  • می توانید با مالیدن مقدار کمی روغن بادام روی قسمت داخلی مچ دست یا آرنج خود، تست حساسیت انجام دهید. اگر طی چند ساعت علائمی مانند قرمزی، خارش، سوزش یا تورم وجود نداشت، احتمالاً استفاده از روغن روی پوست شما بی خطر است.

نحوه استفاده از روغن بادام

روغن بادام را به چند روش مختلفی می توان روی صورت استفاده کرد.

برخی از افراد دوست دارند از آن به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنند. در واقع، روغن بادام یک ماده رایج در بسیاری از محصولات پاک کننده آرایش طبیعی است.

روغن بادام را همچنین می توان به عنوان شوینده‌ی پوست یا مرطوب کننده به کار برد.

به عنوان پاک کننده آرایش

برای استفاده از روغن بادام به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی از آن - تقریبا به اندازه یک دانه اسمارتیز - را کف دست خود بریزید. با نوک انگشتان، به آرامی روغن را روی قسمت هایی که می خواهید آرایش را پاک کنید، بمالید.

سپس، برای پاک کردن باقی‌مانده‌ی روغن از روی صورت‌تان از پنبه آرایشی یا آب گرم استفاده کنید. در آخر، صورت خود را با شوینده‌ی مورد علاقه‌تان بشویید.

به عنوان شوینده

روغن بادام یک روغن حامل است، به این معنی که می‌تواند سایر روغن‌های طبیعی و اسانس‌های روغنی را به لایه های عمیق تر پوست حمل کند.

می توانید روغن بادام را با سایر روغن‌های طبیعی که برای پوست مفید هستند مانند روغن بابونه، اسطوخودوس، شمعدانی یا لیمو مخلوط کنید. قبل از استفاده از این روغن‌ها روی پوست صورت، حتما روی قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود یک تست حساسیت انجام دهید.

به هر ۳۰ میلی لیتر روغن بادام، چند قطره روغن طبیعی اضافه کرده و آن‌ها را خوب مخلوط کنید. مخلوط روغن را روی پوست مرطوب صورت بمالید و با آب گرم بشویید. از آنجایی که این مخلوط یک ماده شستشوی روغنی است، ممکن است برای پاک کردن باقی مانده آن از روی صورت به دو بار آبکشی نیاز داشته باشید.

به عنوان مرطوب کننده

شما همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان روغن مرطوب کننده استفاده کنید.

برای این کار، پوست خود را به طور معمولی بشویید و خشک کنید. سپس، مقدار کمی از روغن بادام، تقریباً به اندازه نصف نخود، را به آرامی با نوک انگشتان روی صورت خود ضربه بزنید و بگذارید تا جذب پوست شود. اگر از این روغن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، نیازی به شستشوی آن با آب نیست.

سخن پایانی

هزاران سال است که از روغن بادام برای نرم کردن، لطیف کردن و ترمیم پوست استفاده می‌شود. به دلیل خاصیت ضد التهابی و نرم کنندگی و همچنین مواد مغذی بالای آن، امروزه نیز همچنان یک ماده پرطرفدار در مراقبت از پوست به شمار می‌رود.

روغن بادام به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما اگر به مغزیجات حساسیت دارید، از این روغن روی پوست خود استفاده نکنید. اگر تا به حال روغن بادام را امتحان نکرده‌اید، قبل از استفاده از آن روی صورت حتما تست حساسیت انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که آیا روغن بادام برای پوست شما مناسب است، قبل از استفاده با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه