کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی

  • خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی

بادام یک آجیل مغذی و خوشمزه است که فواید سلامتی بسیاری برای بدن دارد.

روغنی که از این مغزهای درختی خوشمزه به دست می آید، معمولا به عنوان یک ماده طبیعی در مراقبت از پوست و مو استفاده می شود، اما کمتر کسی می‌داند که این روغن ممکن است برای سلامتی شما نیز مفید باشد.

این مقاله به بررسی خواص روغن بادام برای سلامتی و نحوه استفاده از آن به عنوان یک روش درمانی چند منظوره و غیر سمی برای روال مراقبت از زیبایی می‌پردازد.

روغن بادام چیست؟

بادام دانه‌های خوراکی درخت بادام (Prunus dulcis) است که به دلیل طعم دلچسب و خواص مغذی فراوان، در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد.

با اینکه بادام معمولا به عنوان مغز یا آجیل میشناسیم، اما در واقع، دانه یا هسته ای است که در مرکز میوه بادام قرار داشته و شباهت زیادی به هسته‌ی هلو دارد.

بادام را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. می‌توانید آن را به صورت کامل میل کنید، آن را آسیاب کرده و به عنوان آرد بادام در غذاها و دسرها استفاده کنید، یا از آن شیر بادام تهیه کنید که یک جایگزین عالی برای شیر لبنی است.

بادام سرشار از چربی است، به همین دلیل منبعی ایده‌آل برای تولید روغن به حساب می‌آید.

بادام شیرین نوعی بادام است که معمولاً برای مصارف خوراکی از جمله تهیه غذاها و روغن‌های خوراکی و همچنین تهیه لوازم آرایشی از آن استفاده می‌شود.

در مقابل بادام تلخ خواص دارویی دارد و به دلیل سمی بودن نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

تفاوت روغن بادام شیرین تصفیه نشده و تصفیه شده

روغن بادام تصفیه شده ارزش غذایی کمتر و در عین حال نقطه دود بالاتری دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. اما روغن بادام تصفیه نشده به دلیل فرآوری کمتر و ارزش غذایی بالاتر برای سلامتی مفیدتر است.

برای توضیح بیشتر باید گفت که بادام ها را پس از برداشت، پوست کنده و خشک می کنند تا با روش های مختلف روغن آنها را استخراج کنند.

روغن بادام تصفیه شده با حرارت بالا و با استفاده از مواد شیمیایی فراوری و استخراج می شود.

این روش بر ارزش غذایی روغن تأثیر منفی می گذارد، زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن بادام خام در اثر حرارت زیاد و فرآیندهای شیمیایی از بین می رود.

روغن بادام تصفیه شده، با اینکه از نظر مواد مغذی ضعیف‌تر است، اما نقطه دود بالاتری دارد و می‌تواند در دمای بسیار بالاتری تحمل کند و نسبت به روغن بادام تصفیه نشده ارزان‌تر است. به همین دلیل، برای مصرف‌کنندگان از نظر اقتصادی گزینه‌ی مقرون به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.

روغن بادام تصفیه نشده، با پرس کردن بادام خام و بدون استفاده از حرارت زیاد یا مواد شیمیایی به دست می‌آید.

این فرآیند کم حرارت به روغن بادام اجازه می‌دهد تا بیشتر مواد مغذی خود را حفظ کند و به همین دلیل، روغن بادام تصفیه نشده برای مصارف آشپزی از نظر حفظ سلامتی انتخاب بهتری است.

روغن بادام از مغز بادام به دست می‌آید. روش‌های تصفیه روغن بادام باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی آن می‌شود. بنابراین، روغن بادام تصفیه نشده برای پخت‌وپز انتخاب بهتری است.

ارزش غذایی روغن بادام شیرین

اگرچه روغن بادام به اندازه‌ی خود مغز بادام از نظر مواد مغذی غنی نیست، اما همچنان فوایدی برای سلامتی دارد.

مواد مغذی

در زیر اطلاعاتی در مورد مواد مغذی موجود در یک قاشق غذاخوری (14 گرم) روغن بادام آورده شده است:

  • کالری: ۱۱۹
  • چربی کل: ۱۳.۵ گرم
  • چربی اشباع شده: ۱.۱ گرم
  • چربی تک اشباع نشده: ۹.۴ گرم
  • چربی چند اشباع نشده: ۲.۳ گرم
  • ویتامین E: ۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن (RDI)
  • فیتوسترول: ۳۵.۹ میلی گرم

روغن بادام منبع عالی ویتامین E است و مقدار کمی ویتامین K نیز دارد.

بسیاری از فواید سلامتی روغن بادام به دلیل مقدار زیاد چربی‌های سالم آن است.

اسیدهای چرب

درصد چربی‌های موجود در روغن بادام:

  • چربی تک غیراشباع: ۷۰٪
  • چربی چند غیراشباع: ۲۰٪
  • چربی اشباع: ۱۰٪

رژیم غذایی سرشار از چربی‌های غیراشباع با فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاق همراه است.

علاوه بر این، چربی‌های تک‌غیراشباع ممکن است به کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود، کمک کند.

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک‌غیر اشباع همچنین با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان رحم مرتبط بوده و حتی ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

در واقع، یک بررسی اخیر روی ۲۴ مطالعه با شرکت ۱,۴۶۰ نفر نشان داد که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع نسبت به رژیم غذایی پر کربوهیدرات برای کاهش وزن مؤثرتر بوده است.

روغن بادام شیرین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E و چربی‌های غیراشباع است. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های غیراشباع می‌تواند فواید سلامتی زیادی به همراه داشته باشد، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی، و همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی

محققان بر این باورند که بادام کامل به کاهش فشار خون و کلسترول و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو روغن بادام نیز ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

در واقع، روغن بادام با طیف وسیعی از مزایای بالقوه برای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و تثبیت سطح قند خون، مرتبط است.

به تقویت سلامت قلب کمک می کند

روغن بادام حاوی حدود ۷۰ درصد چربی تک‌غیراشباع است که تحقیقات زیادی در مورد تأثیر آن بر سلامت قلب انجام شده است.

چربی‌های تک‌غیراشباع باعث افزایش سطح کلسترول «خوب» HDL می‌شود.

HDL نوعی پروتئین است که کلسترول را از رگ‌ها دور کرده و به کبد منتقل می‌کند. در کبد، کلسترول تجزیه شده و از بدن دفع می‌شود. سطوح مناسب کلسترول HDL از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بادام و روغن بادام، علاوه بر افزایش HDL، منجر به کاهش سطوح کلسترول «بد» LDL و کل کلسترول نیز می‌شود.

سطوح بالای کلسترول LDL و کل کلسترول، دو عامل خطرزای بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. پایین آوردن این سطوح به سلامت قلب کمک می‌کند.

در یک مطالعه کوچک نشان داده شد که رژیم غذایی سرشار از روغن بادام، به طور قابل‌توجهی سطوح کلسترول LDL و کل کلسترول را کاهش، و در عین حال، سطح کلسترول HDL را تا ۶ درصد افزایش می‌دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

روغن بادام شیرین منبع عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین E است.

در حقیقت، تنها یک قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) از این روغن 26 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تأمین می‌کند.

ویتامین E گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. این ترکیبات از سلول‌ها در برابر مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

در حالی که وجود رادیکال‌های آزاد در حد تعادل برای سلامتی ضروری است، اما اگر تعداد آن‌ها در بدن بیش از حد افزایش یابد، می‌توانند باعث آسیب شوند.

اضافه بار رادیکال‌های آزاد منجر به آسیب اکسیداتیو می‌شود که با برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

مطالعات نشان داده‌است که مصرف بیشتر ویتامین E می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، تباهی لکه زرد یا دجنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD) و زوال عقل در سالمندان کمک کند.

ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد

روغن بادام سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است. تحقیقات نشان داده‌است که این چربی‌ها به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کنند.

در واقع، جایگزین کردن کربوهیدرات‌ها با چربی‌های غیراشباع منجر به پایین آوردن قند خون، بهبود مقاومت به انسولین و همچنین ارتقای سطح هموگلوبین گلیکوزیله یا «HbA1c» (شاخص اندازه گیری قند خون در دوره های طولانی مدت) شود.

در یک مطالعه نشان داده شد، افرادی که صبحانه خود را با روغن بادام میل کردند، در مقایسه با گروهی که روغن بادام مصرف نکردند، هم بلافاصله بعد از غذا و هم در طول روز قند خون پایین‌تری را تجربه کردند.

علاوه بر آن، افرادی که روغن بادام مصرف کرده بودند، بعد از وعده غذایی احساس سیری بیشتری داشتند و در نتیجه در طول روز کالری کمتری دریافت کردند.

در کنار یک رژیم غذایی کم کالری به کاهش وزن کمک می‌کند

برخلاف تصور رایج، مصرف چربی‌های سالم می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

بسیاری از افراد برای لاغر شدن دور چربی‌ها را خط می‌کشند، اما مصرف نوع درست چربی‌ها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از بادام کامل به لاغری افراد کمک می‌کند. از همین رو، افزودن روغن بادام به رژیم غذایی نیز ممکن است باعث کاهش چربی بدن شما شود.

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک‌غیر‌اشباع و چندغیراشباع، باعث کاهش چربی بدن و تسهیل روند کاهش وزن می‌شوند.

در یک مطالعه بر روی زنان چاق نشان داده شد که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع، منجر به بهبود کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

مطالعه‌ی بزرگ دیگری با حضور ۷۴۴۷ نفر، نشان داد که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع، در مقایسه با رژیم غذایی کم‌چرب، منجر به کاهش بیشتر وزن بدن و چربی شکم می‌شود.

روغن بادام سرشار از ویتامین E و چربی‌های غیراشباع است. افزودن روغن بادام به رژیم غذایی می‌تواند منجر به تقویت سلامت قلب، کاهش وزن و تثبیت قند خون شود.

خواص روغن بادام شیرین برای زیبایی

روغن بادام شیرین، یک ماده محبوب در محصولات زیبایی طبیعی به شمار می‌رود. این روغن ملایم و آرامش بخش، هم برای پوست و هم برای مو مفید است.

بخشی از این فواید به لطف داشتن خاصیت نرم‌کنندگی است که باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.

این ویژگی، روغن بادام را به یک انتخابی عالی برای حفظ نرمی و آبرسانی پوست، مو و پوست سر تبدیل می‌کند.

روغن بادام به ویژه برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند، به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی که دارد، بسیار مفید است.

همچنین روغن بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که از پوست در برابر آسیب های نور خورشید و پیری زودرس محافظت می‌کند.

پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان داده‌است که ویتامین E در صورت استفاده موضعی روی پوست، می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب نور خورشید محافظت کند. این کار با کاهش آسیب به DNA و تغییرات شیمیایی و ساختاری پوست که در اثر اشعه خورشید ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد.

از آنجایی که روغن بادام تصفیه نشده حاوی ویتامین E بیشتری است، استفاده از آن در مراقبت از پوست نیز اهمیت پیدا می‌کند.

علاوه بر آن، این روغن تسکین دهنده حتی ممکن است از گسترش ترک های پوستی نیز جلوگیری کند.

تحقیقی بر روی ۱۶۰ زن نشان داد که استفاده موضعی از روغن بادام شیرین می‌تواند باعث کاهش ترک‌های پوست، قرمزی و خارش در ناحیه شکم شود.

این روغن چند منظوره یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال محصولات زیبایی طبیعی هستند که در عین داشتن کاربردهای متنوع، مواد زیادی در ساختن آنها به کار نرفته است.

این روغن می‌تواند به عنوان یک پاک‌کننده آرایش ملایم، مرطوب‌کننده طبیعی پوست و مو یا روغن ماساژ مورد استفاده قرار گیرد.

روغن بادام شیرین می‌تواند از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت کرده و از ترک‌های ناشی از بارداری جلوگیری کند. این روغن کاربردهای متنوعی دارد، از جمله می‌توان از آن به عنوان مرطوب کننده، روغن ماساژ یا پاک کننده آرایش استفاده کرد.

نحوه استفاده از روغن بادام شیرین

روغن بادام یک محصول طبیعی و چند منظوره است که می‌توان از آن هم به عنوان غذا و هم به عنوان محصول مراقبت از پوست و مو استفاده کرد.

در آشپزخانه

روغن بادام با طعم آجیلی ملایم، می‌تواند مکمل فوق‌العاده‌ای برای بسیاری از غذاها باشد.

روغن بادام تصفیه نشده برای پخت و پز با حرارت بالا مناسب نیست، زیرا دمای زیاد می‌تواند ارزش غذایی آن را از بین ببرد.

بهتر است از این نوع روغن بادام به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده شود و پس از اتمام پخت و پز روی غذا ریخته شود.

اما روغن بادام تصفیه شده نقطه دود بالاتری (حدود ۲۱۵ درجه سانتی‌گراد) دارد و برای روش‌های پخت و پز مانند کباب کردن و تفت دادن قابل استفاده است.

این نوع روغن بادام نسبت به نوع تصفیه نشده، هم ارزان‌تر است و هم تحمل حرارت بالاتری دارد اما ارزش غذایی آن به مراتب کمتر است زیرا فرآیند تصفیه، بخش زیادی از مواد مغذی موجود در روغن بادام را از بین می‌برد.

چند روش برای استفاده از روغن بادام خالص (تصفیه نشده):

  • بعنوان سس خوشمزه سالاد: روغن بادام خام را با سرکه سیب و سبزیجات خرد شده مخلوط کنید.
  • برای افزودن طعم آجیلی به غذاها:  کمی روغن بادام خام روی آن‌ها بریزید تا طعم خاص و لذیذی بگیرند.
  • بعنوان چاشنی روی پاستا: برای افزودن چربی‌های سالم، کمی روغن بادام خالص به پاستا اضافه کنید.

به عنوان بخشی از روتین زیبایی شما

اگر به دنبال جایگزین کردن برخی از محصولات پوست و موی خود با گزینه‌های طبیعی و غیر شیمیایی هستید، روغن بادام یک انتخاب عالی است.

روغن بادام نسبت به اکثر مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و هیچ‌گونه مواد مضری ندارد.

علاوه بر این، روغن بادام یک محصول چند منظوره است که می‌توانید از آن هم برای پوست و هم برای موهای خود استفاده کنید.

در این متن به چند روش برای افزودن روغن بادام به برنامه مراقبت از پوست و مو اشاره شده است:

  • مرطوب کننده پوست: روغن بادام، یک مرطوب کننده عالی برای پوست‌های حساس است.
  • رفع خشکی پوست: روغن بادام را به آرنج، پا و سایر نواحی خشک بدن بمالید.
  • ماسک موی خانگی: با مخلوط کردن روغن بادام و آووکادوی له شده، یک ماسک آبرسان برای موهایتان بسازید.
  • ترکیب با سایر اسانس‌های روغنی: از روغن بادام به عنوان روغن حامل برای رقیق کردن اسانس‌های روغنی قبل از استفاده روی پوست استفاده کنید.

هنگام استفاده از روغن بادام شیرین در آشپزی آن را حرارت ندهید. در عوض، از آن به عنوان چاشنی برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید. همچنین، روغن بادام را می‌توان به عنوان یک محصول زیبایی به کار برد. این روغن، یک مرطوب‌کننده عالی برای پوست و مو به شمار می‌رود.

سخن آخر

روغن بادام شیرین یک چربی چند منظوره است که هم می‌توانید از آن در آشپزی و هم بعنوان یک محصول زیبایی طبیعی استفاده کنید.

این روغن ممکن است سلامت قلب شما را تقویت، قند خون را تنظیم، از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری و به حفظ وزن مناسب شما کمک کند.

علاوه بر آن، روغن بادام شیرین یک مرطوب کننده عالی برای پوست و مو است و حتی ممکن است از به وجود آمدن ترک‌های پوستی جلوگیری و از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند.

روغن بادام شیرین خالص، مواد مغذی بیشتری نسبت به روغن بادام تصفیه شده دارد و برای مصارف آشپزی مناسب‌تر است. فقط توجه داشته باشید که آن را زیاد داغ نکنید، زیرا حرارت دادن باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی آن می‌شود.

فرقی نمی‌کند چگونه از این روغن شگفت‌انگیز استفاده کنید، در هر صورت یک انتخاب عالی هم برای آشپزخانه و هم برای میز آرایش شما خواهد بود.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه