کد تخیف 10% روی تمامی محصولات، ویژه اولین سفارش: DAROUEI

11 مورد از خواص اثبات شده سیر برای سلامتی

  • 11 مورد از خواص اثبات شده سیر برای سلامتی

پژوهش‌های کنونی نشان می‌دهد که سیر ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، از جمله محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی و کمک به کاهش سطوح فشار خون و کلسترول.

"بگذار غذا داروی تو باشد و دارو غذای تو."

این جمله معروف از بقراط، حکیم یونان باستان است که اغلب پدر پزشکی غربی نامیده می شود.

او سیر را برای درمان بیماری های گوناگون تجویز می کرد — و علم مدرن نیز بسیاری از این اثرات مفید برای سلامتی را تأیید کرده است.

در این مقاله به 11 مورد از خواص سیر برای سلامتی که مطالعات انسانی از آنها پشتیبانی می‌کند، می‌پردازیم.

1. سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی است

گیاه سیر عضوی از خانواده Allium  (پیاز) است و با پیاز، موسیر و تره فرنگی خویشاوندی نزدیکی دارد.

هر بخش از یک بوته سیر حبه نامیده می‌شود. هر بوته سیر معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ حبه دارد.

سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و به دلیل بوی تند و طعم لذیذ خود، یک چاشنی پرکاربرد در آشپزی به شمار می‌رود.

با این حال، در طول تاریخ باستان، مردم از سیر به دلیل خواص سلامتی و دارویی آن استفاده فراوانی می‌کردند. شواهد مستندی از مصرف سیر توسط تمدن‌های بزرگ، از جمله مصریان، یونانیان، رومیان، چینی‌ها و هندی‌ها وجود دارد.

دانشمندان اکنون می‌دانند که بیشتر فواید سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن یک حبه سیر شکل می‌گیرد.

شاید معروف‌ترین ترکیب، آلیسین باشد. با این حال، آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که تنها برای مدت کوتاهی پس از بریدن یا له کردن سیر تازه در آن به وجود می‌آید.

سایر ترکیباتی که ممکن است در فواید سیر برای سلامتی نقش داشته باشند شامل دی‌آلیل دی‌سولفید و اس-آلیل سیستین می‌شود.

ترکیبات گوگردی سیر از طریق دستگاه گوارش وارد بدن شما می‌شود. سپس در سراسر بدن شما سفر کرده و اثرات بیولوژیکی قوی از خود بر جای می‌گذارند.

خلاصه

سیر یکی از گیاهان هم‌خانواده با پیاز است که به خاطر طعم متمایز و فوایدی که برای سلامتی دارد کاشته می‌شود. سیر حاوی ترکیبات گوگردی است که به باور کارشناسان، مسئولیت بخشی از آن خواص مفید را بر عهده دارد.

2. سیر، سرشار از مواد مغذی است، اما کالری بسیار کمی دارد.

سیر، کالری به کالری، فوق‌العاده مغذی است.

یک حبه سیر (حدود ۳ گرم) حاوی ۴.۵ کالری، ۰.۲ گرم پروتئین و ۱ گرم کربوهیدرات است.

علاوه بر آن، سیر منبع خوبی از مواد مغذی دیگر نیز هست، به ویژه:

  • منگنز
  • ویتامین B6
  • ویتامین C
  • سلنیوم
  • فیبر

سیر همچنین مقادیر کمی از سایر مواد مغذی را نیز در بر دارد.

خلاصه

سیر کم کالری و سرشار از ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است. همچنین مقادیر کمی از سایر مواد مغذی را نیز در بر دارد.

3. سیر می‌تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری ها از جمله سرماخوردگی کمک کند

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که عصاره سیر کهنه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

این مطالعه نشان داد افرادی که به مدت ۳ ماه در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا از مکمل‌های AGE (عصاره سیر کهنه) استفاده می‌کردند، علائم خفیف‌تری را تجربه کرده و روزهای کمتری را به خاطر بیماری از مدرسه یا محل کار خود غیبت می‌کردند.

پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در سیر ممکن است خاصیت ضدویروسی داشته باشد. سیر علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، ممکن است به پیشگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های میزبان یا تکثیر آن‌ها در داخل سلول‌های بدن یاری رساند.

خلاصه

سیر و مکمل‌های سیر ممکن است از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری کرده یا از شدت آنها بکاهند.

4. ترکیبات فعال موجود در سیر می‌تواند فشار خون را کاهش دهد

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی مثل سکته قلبی و مغزی، نسبت به بیماری‌های دیگر، عامل مرگ و میر بیشتری هستند.

یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز این بیماری‌ها، فشار خون بالا یا پرفشاری خون (Hypertension) است.

یک فراتحلیل (متاآنالیز) از پژوهش‌های مختلف که در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد که مصرف مکمل سیر، فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد. پژوهشگران این اثر را به کاهش ۱۶ تا ۴۰ درصدی خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی پیوند زده‌اند.

این تحلیل گویای آن بود که تأثیر سیر بر فشار خون، مشابه برخی داروهای فشار خون است اما عوارض جانبی کمتری دارد.

همچنین یک بررسی انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ بیان می‌کند که آلیسین موجود در سیر، ممکن است تولید آنژیوتانسین-۲ (Angiotensin II) را، که یک هورمون افزایش‌دهنده فشار خون است، محدود کند. سیر همچنین می‌تواند باعث شل شدن عضلات دیواره عروق خونی شده و به جریان بهتر خون کمک کند.

خلاصه

مکمل‌های سیر به نظر می‌رسد فشار خون را در افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، کاهش می‌دهند. در برخی موارد، این مکمل‌ها می‌توانند به اندازه داروهای معمولی فشار خون مؤثر باشند.

5. سیر با بهبود سطوح کلسترول می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که سیر ممکن است کلسترول تام (یا کلسترول کل) و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. نویسندگان این پژوهش به افرادی که کلسترول بالایی دارند توصیه می کنند سیر بیشتری مصرف کنند، اما هشدار می دهند که برای تایید یافته‌هایشان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که مصرف مکمل سیر به مدت بیش از ۲ ماه می تواند LDL را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. محققان این اثر را در افرادی که سطح کلسترول خونشان کمی بالا بود مشاهده کردند.

اما به نظر نمی رسد سیر چنین تأثیری را بر سطح تری گلیسیرید، که عامل خطر دیگری برای بیماری قلبی است، داشته باشد.

پژوهش‌ها همچنین نشان می دهد که سیر تأثیری بر کلسترول خوب یا HDL ندارد.

خلاصه

مصرف مکمل‌های سیر، به ویژه در افرادی که کلسترول آن‌ها کمی بالاست، ممکن است باعث کاهش کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) شود. اما به نظر می‌رسد مصرف سیر تأثیری روی کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسرید ندارد.

6. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در روند پیری و کاهش قدرت یادگیری و حافظه مرتبط با افزایش سن دست دارد.

سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سازوکارهای محافظتی بدن در برابر آسیب اکسیداتیو را تقویت می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به طور چشمگیری استرس اکسیداتیو را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن، مانند آلزایمر (شایع‌ترین نوع زوال عقل)، را پایین آورند.

مطالعات جانوری حاکی از آن است که آلیسین موجود در سیر ممکن است از بدن در برابر زوال شناختی (cognitive decline) محافظت کند. برای درک کامل‌تر این اثر، به انجام مطالعات انسانی نیاز است.

برخی از مطالعات نشان داده‌است که مصرف مکمل‌های سیر می‌تواند مستقیماً به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کند.

خلاصه

سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر زوال شناختی مرتبط با آسیب سلولی و افزایش سن محافظت می‌کند. این خاصیت سیر ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را کاهش داده یا روند پیشرفت آن را کند سازد.

7. سیر ممکن است به افزایش طول عمر شما کمک کند

اثبات تاثیرات بالقوه‌ی سیر بر طول عمر اساساً غیرممکن است.

اما با توجه به اثرات مفیدی که بر عوامل خطر مهم مانند فشار خون می‌گذارد، منطقی است که بگوییم سیر می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر عمر کنیم.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در چین انجام شد نشان داد سالمندانی که حداقل هفته ای یکبار سیر مصرف می کردند، نسبت به کسانی که کمتر از یک بار در هفته سیر مصرف می کردند، عمر طولانی تری داشتند.

این واقعیت که سیر می تواند به دفاع از بدن در برابر بیماری های عفونی کمک کند نیز مهم است. این قبیل بیماری‌ها به ویژه در افراد مسن یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از علل شایع مرگ و میر است.

خلاصه

سیر اثرات مفید شناخته شده‌ای بر عوامل شایع بیماری های مزمن دارد، پس منطقی است که بگوییم می‌تواند به ما کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشیم.

8. مکمل های سیر ممکن است عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد

سیر یکی از قدیمی‌ترین مواد "نیروزا" است.

در تمدن‌های باستان از سیر برای کاهش خستگی و بهبود توان کاری کارگران استفاده می‌کردند. ورزشکاران المپیک در یونان باستان نیز برای بهتر شدن عملکردشان سیر مصرف می‌کردند.

اگرچه مطالعات روی جانواران جونده نشان داده‌است که سیر به تقویت عملکرد بدنی کمک می‌کند، اما مطالعات انسانی کمی در این زمینه انجام شده است.

پژوهش جدیدی نشان داد که مصرف سیر نتوانست عملکرد دوچرخه‌سواران را در یک تایم تریل ۴۰ کیلومتری بالا ببرد. با این حال، ممکن است استرس اکسیداتیو و آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش را در آنها کاهش داده باشد.

همچنین یک مطالعه‌ی کوچک در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن بود که مصرف مکمل‌های سیر ممکن است حداکثر اکسیژن مصرفی را در حین ورزش افزایش دهد. اما برای تایید این فایده‌ی بالقوه، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خلاصه

مطالعات جانوری نشان می‌دهد که سیر ممکن است عملکرد بدنی را بهبود بخشد. با این حال، فواید آن برای انسان هنوز به طور قطعی اثبات نشده است. در نهایت، تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

9. خوردن سیر ممکن است به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک کند

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات گوگردی موجود در سیر، در دوزهای بالا، از بدن در برابر آسیب اندام‌های داخلی ناشی از مسمومیت با فلزات سنگین محافظت می‌کند.

آلیسین موجود در سیر می تواند به کاهش سطح سرب در خون و اندام های حیاتی شما کمک کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ روی کارگران کارخانه باتری سازی، که بیش از حد در معرض سرب قرار داشتند، انجام شد نشان داد که سیر سطح سرب خون را تا ۱۹ درصد کاهش می دهد. همچنین بسیاری از علائم بالینی مسمومیت، از جمله سردرد و فشار خون بالا را نیز کاهش داد.

مصرف سه وعده سیر در روز، حتی از داروی دی-پنی‌سیلامین هم در کاهش علائم بیماری عملکرد بهتری داشت.

خلاصه

مطالعات نشان می‌دهند که سیر می‌تواند به طور قابل توجهی مسمومیت سربی و علائم مرتبط با آن را کاهش دهد.

10. سیر ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود بخشد

پژوهشگران به تازگی در چند مطالعه‌ اثر سیر روی سلامت استخوان، به خصوص در خانم‌های یائسه را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج یک آزمایش بالینی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که سیر می‌تواند استرس اکسیداتیو را که منجر به پوکی استخوان می‌شود، کاهش دهد. شرکت‌کنندگان در این آزمایش، مکمل‌های قرص سیر مصرف می‌کردند که معادل حدود ۲ گرم سیر تازه در روز بود.

تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف ۱۲ هفته‌ای مکمل سیر (۱ گرم در روز) به کاهش درد زانو در زنان مبتلا به آرتروز زانو و چاقی یا اضافه وزن کمک کرده است.

خلاصه

به نظر می رسد که سیر با کاهش استرس اکسیداتیو، فوایدی برای سلامت استخوان به همراه دارد. با این حال، هنوز به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

11. گنجاندن سیر در رژیم غذایی ساده است و طعم لذیذی به غذا می‌دهد

این مورد آخر فایده‌ای برای سلامتی ندارد، اما همچنان مهم است.

سیر را به راحتی می‌توانید در رژیم غذایی کنونی خودتان جای دهید. سیر طعم اکثر غذاهای ادویه و نمک دار، به خصوص سوپ و سس، را به خوبی کامل می‌کند. طعم قوی سیر همچنین می‌تواند غذاهای بدون نمک و ادویه را خوشمزه کند.

سیر به شکل‌های مختلفی، از حبه‌های کامل و خمیر سیر گرفته تا پودر سیر و مکمل‌هایی مانند عصاره سیر و روغن سیر، وجود دارد.

یک روش رایج برای استفاده از سیر، له کردن چند حبه سیر تازه با سیر له کن و سپس مخلوط کردن آن با روغن زیتون فرابکر و کمی نمک است. این مخلوط یک سس سالاد بسیار ساده و در عین حال مغذی درست می‌کند.

خلاصه

سیر لذیذ است و به راحتی در رژیم غذایی جای می‌گیرد. می‌توانید از آن در غذاهای ادویه و نمک‌دار، سوپ، انواع سس، چاشنی سالاد و موارد دیگر استفاده کنید.

عوارض جانبی سیر

البته که سیر معایبی هم دارد، مثلاً باعث بوی بد دهان می‌شود. همچنین برخی افراد ممکن است به سیر حساسیت داشته باشند.

سیر ممکن است بر توانایی لخته شدن خون شما نیز تأثیر بگذارد. اگر اختلال خونریزی دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، قبل از اینکه میزان مصرف سیر خود را بالا ببرید، حتما با یک پزشک صحبت کنید.

پرسش‌های متداول

قانون 10 دقیقه‌ای سیر چیست؟

منظور از قانون ۱۰ دقیقه‌ای سیر مدت زمانی است (حدود 10 دقیقه) که باید سیر را بعد از خرد کردن یا له کردن بگذارید بماند و بعد آن را بپزید. این کار ممکن است به حفظ مقداری آلیسین، که یک ترکیب مفید اما ناپایدار در سیر است و با حرارت دادن سیر تازه تجزیه می‌شود، کمک کند.

بهترین زمان خورد سیر چه موقع است؟

بسیاری از مردم سیر را همراه غذا می‌خورند، اما برخی بر این باورند که خوردن سیر با معده خالی می‌تواند فواید آن را برای سلامتی بیشتر کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه آیا خوردن سیر با معده خالی فواید بیشتری دارد یا نه، مورد نیاز است.

سالم ترین روش خوردن سیر چیست؟

از آنجا که برخی ترکیبات مفید موجود در سیر نسبت به حرارت و گرما حساس هستند، خوردن سیر خام ممکن است فواید بیشتری داشته باشد.

اگر هر روز سیر بخوریم چه اتفاقی می‌افتد؟

برای اکثر افراد، مصرف سیر به مقدار کمی که در آشپزی استفاده می شود، بی خطر است. اما برخی افراد، از جمله کسانی که بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یا به اصطلاح ترش کردن دارند و کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، ممکن است با افزایش مصرف سیر دچار عوارض جانبی شوند.

سخن آخر

برای هزاران سال، مردم به خواص دارویی سیر اعتقاد داشتند. علم پزشکی اکنون در حال تأیید این باور است.

سیر برای اکثر افراد بی خطر و سالم است. اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، قبل از اینکه میزان مصرف سیر خود را به طور چشمگیری افزایش دهید، با پزشک مشورت کنید.

فقط یک نکته

از خودتان می‌پرسید که آیا سیر خام نسبت به سیر پخته شده فواید بیشتری برای سلامتی دارد یا نه؟ جواب این سؤال پیش ماست.

اطلاعات نوشته شده در وبلاگ و وب سایت ما فقط برای اهداف خلاقانه و آموزشی است. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های پزشکی استفاده شود. تمام سوالات مربوط به هر گونه مشکلات سلامتی باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. ما فقط افراد معمولی هستیم که عاشق آزمایش و کار با محصولات گیاهی طبیعی به منظور تقویت و ارتقای سلامتی و تندرستی هستیم. کاوش در شیوه های تاریخی و معاصر گیاه درمانی با هدف کسب علم و رضایت شخصی، برای ما لذت بخش و مایه افتخار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

بدون دیدگاه